2 Mangfold i det samiske samfunnet
Samerådet uttrykte i det samepolitiske program vedtatt
under samenes 13. konferanse i Åre i 1986 følgende:
Vi samer er et folk, og rikenes grenser
skal ikke bryte vårt folks fellesskap.
Vi har vår egen historie, våre egne tradisjoner, vår
egen kultur og vårt eget språk. Fra våre fedre
har vi fått i arv våre rettigheter til land og vann
og våre næringsrettigheter.
Det er vår umistelige rett å ivareta og
utvikle våre næringer og våre samfunn,
ut fra våre egne felles vilkår, og vi vil i fellesskap
ta vare på våre marker, vann og naturrikdommer
og vår nasjonale arv til de kommende generasjoner.
Budskapet i Samerådets vedtak har vært et viktig utgangspunkt
for utviklingen av samepolitikken de seneste årene, både
internt i det samiske samfunnet og i de nordiske statenes utvikling
av sin samepolitikk. Samene som et folk og som urfolk har krevd
både kulturelle, språklige og samfunnsmessige
rettigheter som grunnlag for hele den mangfoldige samepolitiske
utviklingen som har dannet basis for det samiske samfunnet, slik
det ser ut i dag.
Ettersom den samiske samfunnsstrukturen har utviklet seg bl.a.
med etablering av sametingene og samiske institusjoner, har mangfoldet
i det samiske samfunnet mer og mer kommet til syne. Samene er ett
folk, med mange forskjellige næringsmessige, språklige
og kulturelle tilpasninger som alle har sine egne behov ut fra egne
forutsetninger.
Det samiske samfunnet kan deles inn på ulike måter
språklig, næringsmessig, geografisk og kulturelt,
som for eksempel østsamer, nordsamer, lulesamer, pitesamer,
sørsamer, bysamer, markasamer, sjøsamer og reindriftsamer.
Disse gruppene har forskjellige tilpasninger til den felles samiske
kulturen og utgjør til sammen den samiske kulturens helhet.
Betingelsene for utøvelse av samisk språk og kultur
er forskjellig rundt om i landet. I enkelte områder er
samisk språk og kultur en synlig og naturlig del av hverdagslivet.
I andre deler av landet kan arbeidet med revitalisering og utvikling
av samisk språk og kultur være en daglig utfordring.
Vilkårene for den enkelte sames og grupper av samers
utvikling er avhengig av tilrettelegging gjennom offentlig politikk.
Dette gjelder ikke minst statlige organ på nasjonalt, regionalt
og lokal nivå. Samtidig har kommunene og fylkeskommunene
et stort ansvar for å legge forholdene til rette for utviklingen
av samisk språk og kultur lokalt og regionalt, ut fra forutsetningene
i de ulike områdene.
Grunnlaget for dagens samepolitikk er å legge forholdene
til rette for at den samiske folkegruppe skal kunne styrke og utvikle
sitt språk, sin kultur og sitt samfunnsliv. I utviklingen
av samepolitikken forholder nasjonale myndigheter seg først
og fremst til Sametinget. Sametinget foretar prioriteringer som
regjeringen søker å legge til grunn for sin politikk.
Sametinget har en rekke tiltak rettet mot de forskjellige samiske
kulturelle, språklige og næringsmessige gruppene,
og har kontorsteder både i sjøsamiske, lulesamiske
og sørsamiske områder, i tillegg til i Indre Finnmark.
Samiske institusjoner, som kulturhus, museer og samiske språksentre
i de forskjellige områdene er viktige arenaer for å styrke
og utvikle gruppenes særegne språk og kultur.
Undervisning i samisk i barnehagen og i grunn- og videregående
skole er viktig for at de oppvoksende generasjoner skal få en
sikker forankring i samisk språk og kultur.
På tross av en stadig mer offensiv utvikling av samepolitikk
og samepolitiske tiltak fra nasjonale myndigheters side, har de
forskjellige samiske gruppene mange spesielle behov og utfordringer som
ikke så lett synliggjøres i den generelle samepolitikken.
I politikkutformingen må det derfor tas hensyn til variasjoner
internt i det samiske samfunnet. Utviklingen har vist at det er
nødvendig å sette inn tiltak direkte rettet mot
de forskjellige gruppene samer, i nært samarbeid med de
berørte grupper. Sametinget har, sammen med nasjonale myndigheter,
et spesielt ansvar for å legge til rette for å sikre
de ulike språklige og kulturelle grupper samer en bærekraftig
fremtid, samtidig som iverksettingen av politikk og tiltak i stor
grad må skje gjennom kommuner og fylkeskommuner og lokale og
regionale statlige organer.
I dag finnes det et mangfold av samiske organisasjoner og institusjoner
som arbeider både med lokale og nasjonale samiske spørsmål.
De samiske organisasjonene spiller en viktig rolle i arbeidet med
revitalisering og utvikling av samisk identitet, språk,
kultur, næringer og samfunnsliv i lokalsamfunnene. Lokale
organisasjoner er viktige samarbeidspartnere for kommunene og fylkeskommunene
i utviklingen av den lokale og regionale samepolitikken. Det er
en nær sammenheng mellom forekomsten av samiske organisasjoner
og institusjoner i ulike samiske områder og utviklingen
av en offentlig politikk som tar hensyn til samiske interesser i
de ulike lokalsamfunn og regioner. En fortsatt utvikling av samiske
institusjoner og organisasjoner er derfor viktig.
2.1 Samisk statistikk
Det foretas ikke offisiell registrering av hvem som er samer
eller som har samisk identitet eller bakgrunn, og det er ingen som
vet nøyaktig hvor mange samer det er eller hvor mange som
tilhører ulike samiske grupper. Ulike anslag bygger på ulike
forutsetninger. Det har imidlertid vært anslått
at det er mellom 50 000 og 65 000 samer i Norge
1. På nettsidene
www.sami-statistics.info er det en oversikt
over ulike anslag over den samiske befolkningen, samiske språkbrukere
m.v.
I Norge bor det i dag samer over hele landet. Selv om det ikke
forligger noen landsomfattende oversikt over samenes bosetting,
er det alminnelig kjent at mange samer i dag også er bosatt
utenfor det tradisjonelle bosettingsområdet. De tradisjonelle
samiske områdene, inklusive områder der det i
dag drives reindrift, utgjør 40 pst. av Norges fastlandsareal.
Flertallet av samene bor i dag utenfor forvaltningsområdet
for samisk språk, som er det området der de mest
omfattende samepolitiske tiltakene hittil er iverksatt.
I Sametingets valgmanntall var det ved valget i 2005 registrert
ca 12 500 samer. Tallet har vært økende
fra valg til valg. Selv om valgmanntallet gir en pekepinn på fordelingen
av den samiske befolkningen i dag, kan ikke valgmanntallet legges
til grunn for antallet samer. Valgmanntallet er kun ment for bruk
i forbindelse med valg til Sametinget, jf. kap. 7.8. Mange samer
har av ulike grunner valgt å ikke skrive seg inn i manntallet.
2.1.1 Utvikling av samisk statistikk
Det er viktig å bringe fram kunnskap om samiske forhold
som grunnlag for gjennomføring av samepolitikken, nasjonale
lover og internasjonale konvensjoner. Internasjonale overvåkningskomiteer
til konvensjoner/pakter har jevnlig etterlyst datamateriale
som dokumenterer situasjon, tilstand og utvikling for samene innenfor
ulike samfunnsområder, samt en nærmere tallfesting.
FNs permanente forum for urfolk har oppfordret medlemslandene til å utarbeide
statistiske oversikter som belyser urfolkene situasjon.
Sametinget har siden 2003 hatt i gang et utviklingsarbeid av
samiskrelatert statistikk i Norge i samarbeid med Sámi
Instituhtta/Nordisk Samisk Institutt og Statistisk sentralbyrå (SSB). Kommunal-
og regionaldepartementet og Arbeids- og inkluderingsdepartementet
har i årene 2003 – 2007 støttet
utviklingsprosjektet med til sammen 3,05 mill. kroner. Det overordnede
målet er å etablere en permanent ordning for utarbeiding
og formidling av samiskrelatert statistikk for samfunnsplanlegging
og forskningsformål. Bakgrunnen for prosjektet
er den utbredte mangelen på oppdaterte talldata om samiske
samfunnsforhold. Data finnes i stor grad, men er spredt i forskjellige
typer materiale og dokumenter hos ulike institusjoner og forvaltningsorganer.
Prosjektets hovedmål er å legge til rette for
utvikling og drift av innholdsmessige, organisatoriske og teknologiske
løsninger som kan gi samlet tilgang til ulike typer talldata
og offisiell statistikk med relevans for samiske samfunnsforhold
i nyere tid. Et langsiktig mål er å medvirke til
utvikling av allsamisk statistikk på tvers av landegrensene
i nord og til samiske bidrag innen internasjonal urfolksstatistikk.
I prosjektet er det arbeidet med nødvendige grunnlagsspørsmål
(teoretiske, metodiske og organisatoriske) og med utvikling av web-side
med linker til samiskrelaterte data. Samisk samfunnsvitenskapelig
database er et forsknings- og utviklingsprosjekt ved (NSI).
Se innholdet på nettstedet
www.sami-statistics.info.
2.1.2 Samisk statistisk årbok
Som et ledd i prosjektet ble
Samisk statistisk årbok utgitt
første gang i 2006 av Statistisk sentralbyrå (SSB).
Utarbeidelsen skjer i samarbeid med Sámi
Instituhtta/Nordisk Samisk Institutt. Oppdragsgiver er
Sametinget. Statistikken er avgrenset geografisk til virkeområdet
for Samisk utviklingsfond som dekker visse områder nord
for Saltfjellet. Svakheten med en slik avgrensning er at det bor
mange som ikke er samer innenfor områdene, samtidig som
det bor mange samer utenfor dette området. Dette gjelder
blant annet samer i sørsamiske områder, i byer
og i større tettsteder. Tematisk dekker statistikken i
hovedsak aspekter ved befolkningens størrelse og sammensetning, utdanningsforhold
og nærings- og arbeidsliv. I tillegg presenteres statistikk
hvor den geografiske rammen er hele landet. Dette gjelder sametingsvalg,
reindrift og samiskopplæring i barnehager og skoler. Samisk
statistisk årbok utgis annet hvert år og publiseres
på norsk og nordsamisk. Siste versjon ble gitt ut i 2008
(Norges offisielle statistikk D 343) og finnes på nettstedet
www.ssb.no/samer.
2.1.3 Individbasert samestatistikk
Statistisk sentralbyrå har gjennomført en utredning
om muligheter til å lage en
individbasert
statistikk over den samiske befolkningen. Med en slik tilnærming
vil det kunne lages statistikk over den samiske befolkningen uavhengig
av bosted, dvs. statistikk over samiske personer i stedet for statistikk
over personer bosatt i samiske områder. For å lage
statistikk kreves det en populasjon. Det finnes ikke noe heldekkende
register over den samiske befolkningen, men det finnes registre
med oversikt over deler av den samiske befolkningen. Hensikten med
utredningen var i utgangspunktet å gi så klare
svar som mulig på
omdet finnes
et datamateriale og en metode som gjør det mulig å produsere
statistikk over den samiske befolkningen av en kvalitet som er god
nok til publisering. I utredningen beskrives flere registre som
kunne være aktuelle å bruke som grunnlag for å etablere
en samlet, anonymisert populasjon av samer. Det viktigste er Sametingets
valgmanntall. Videre beskrives en mulig metode for avgrensning av
en statistisk populasjon av samer ut fra de samene som er registrert
i eksisterende registre.
Sametinget har bestemt at Sametingets valgmanntall ikke skal
kunne brukes som grunnlag for utredning av en individbasert statistikk.
SSBs utredning konkluderer med at videre utviklingsarbeid med produksjon
av et individbasert samestatistikk og utprøving av metode,
ikke er mulig så lenge datamateriale fra eksisterende sentrale registre,
herunder Sametingets valgmanntall, ikke kan gjøres tilgjengelig
for etablering av en statistisk samisk populasjon.
Arbeids- og inkluderingsdepartementet ønsker i samarbeid
med Sametinget å se på hvordan man kan komme videre
i arbeidet med individbasert samisk statistikk.
2.1.4 Faglig analysegruppe
Med bakgrunn i prosedyrene for konsultasjoner mellom statlige
myndigheter og Sametinget, har Arbeids- og inkluderingsdepartementet
sammen med Sametinget etablert en faglig analysegruppe for samisk
statistikk som årlig skal legge fram en rapport til departementet
og Sametinget. Formålet med etableringen er å styrke
faktagrunnlaget for vurderinger og beslutninger i konsultasjoner
mellom statlige myndigheter og Sametinget. Gruppens rapport skal,
så langt mulig, gi oversikt over og analyse av situasjon
og utviklingstrekk i det samiske samfunnet innen ulike samfunnsområder. Rapporten
legges til grunn for konsultasjoner mellom statlige myndigheter
og Sametinget. Utarbeidelsen av rapporten skal ta utgangspunkt i
foreliggende statistikk og/eller annen relevant data og informasjon
fra evaluerings-, utrednings- og forskningsarbeid.
Nordisk Samisk Institutt ivaretar sekretariatsfunksjonen. Arbeids-
og inkluderingsdepartementet har i 2008 bevilget 800 000
kr til analysegruppens virksomhet og drift av sekretariatet.
2.2 Østsamer/skoltesamer
Østsamenes/skoltesamenes historiske og nåværende
bosetning er i Sør-Varanger kommune, først og
fremst i Neiden, men også i Kirkenes og i Pasvikdalen.
Gruppen er liten, og representerer den eneste bæreren av østsamisk/skoltesamisk
kultur i Norge. Hovedbosettingen av østsamene i Finland er
i Sevettijärvi og i Nellim ved Enaresjøen. På russisk
side av grensen er det flere små østsamiske bosettinger
langs Tuoloma-vassdraget. Østsamer/skoltesamer
bor også i byene på Kola-området.
Figur 3.1 Østsamisk/skoltesamisk område
Ved grenseoppgangen mellom Sverige-Norge og Russland-Finland
i 1826 ble østsamenes/skoltesamenes siida (samfunn)
delt i to. Inntil da flyttet disse mellom sommerboplassen i Neiden
og vinterboplassen som ligger i områder lengst nord i dagens
Finland. Østsamenes/skoltesamenes levemåte
har vært basert på bruk av områdets naturressurser – reindrift,
fiske etter laks i Neidenelva og Munkelva, kystfiske og fiske i
fjordene i Varanger, innlandsfiske, jakt og fangst og bær-
og mosesanking.
Som følge av 2. verdenskrig ble gruppen igjen delt da
Finland avsto Petsamo-området (Petsjenga) til Russland.
Mange flyttet da til Finland. Finland har gjennom lovgivning sikret
sine skoltesamer rettigheter og vilkår for etablering av
boplasser, næringsutøvelse med infrastruktur,
bedrifts- og kulturell virksomhet, språkrettigheter med
undervisning i skolen, effektiv deltakelse for skoltesamene i behandling
av skoltespørsmål ved opprettelse av bl.a. egne
skoltråd/distriktsstyrer. I tillegg har valgordningen
for Sametinget i Finland gjort det mulig for skoltesamene å oppnå representasjon i
tinget.
Historiske hendelser og statenes politikk har delt den østsamiske/skoltesamiske
gruppen. Dette har bidratt til at gruppen har mistet sine rettigheter
og er kommet i en vanskelig situasjon både språklig,
kulturelt og næringsmessig. Det fins noen få østsamiske/skoltesamiske
organisasjoner i Neiden. Disse har beskjedne ressurser til rådighet
for sin virksomhet.
Skoltesamene har siden 1500-tallet bekjent seg til den russisk-ortodokse
tro. Det ble da bygd et ortodokst
kapell i
Neiden som står i
Skoltebyen. Kapellet
er knyttet til klosteret i Petsjenga og er fortsatt i bruk. Skoltebyen
er fredet fra 2000. Formålet med fredningen er å sikre
og ta vare på de kulturhistoriske, religiøse og
landskapsmessige verdier som Skoltebyen representerer for østsamisk/skoltesamisk
kultur. Sametinget har ansvaret for forvaltning og skjøtsel
av området. Det østsamiske/skoltesamiske
miljøet deltar i arbeidet.
I forbindelse med Norges rapportering på rasediskrimineringskonvensjonen,
påpekte FNs rasediskrimineringskomité (CERD) høsten
2006 at finnmarksloven ikke tar opp østsamenes spesielle situasjon.
Komiteen anbefaler at Norge tar ytterligere skritt for å få vedtatt
særlige og konkrete tiltak for å sikre at bestemte
grupper av urfolk som er særlig sårbare, nærmere
bestemt østsamene, får tilfredsstillende utvikling
og beskyttelse.
2.2.1 Arbeidet for østsamisk/skoltesamisk språk
og kultur
Østsamisk/skoltesamisk språk er en
av 10 samiske hoveddialekter. Det er få som behersker østsamisk/skoltesamisk
i Norge i dag. Det er ikke tilrettelagt undervisningstilbud i språket
i barnehage eller skole, og det fins heller ikke andre former for
språkopplæringstilbud i Norge.
I 2000 – 2002 gjennomførte
Nordisk Samisk Institutt et språkbadprosjekt i en barnehage
i Sevettijärvi i Finland. Prosjektet var en del av et internasjonalt
forskningsarbeid for truede språk. I dag gis
det opplæring i og på skoltesamisk i skolen i
Sevettijärvi. Det er utviklet læremidler til undervisningsformål.
Sameministrene og sametingspresidentene i Finland, Norge og Sverige
tildelte i 2006 den nordisk samiske språkprisen – Gollegiella – til
Jouni Mosnikoff fra Sevettijärvi for hans mangeårige
innsats for skoltesamisk språk og utvikling av læremidler.
Østsamenes/skoltesamenes fellesskap vil kunne utvikles
ved å legge til rette for språklige, kulturelle
og næringsmessige tiltak, herunder grenseoverskridende
samarbeid mellom østsamiske/skoltesamiske miljøer
og aktuelle myndigheter.
Det er uttrykt interesse for revitalisering av østsamisk
språk og kultur i Norge. En revitalisering av østsamisk
språk og kultur vil fordre samarbeid med den østsamiske
befolkningen og myndighetene i Finland når det for eksempel
gjelder østsamisk skriftspråk, lærekrefter
og læremidler. Regjeringen vil i samarbeid med Sametinget
følge opp dette spørsmålet overfor myndighetene
i Finland.
Regjeringen har i 2008 satt av midler til å styrke østsamisk
språk og kultur. Aktuelle tiltak vil bli utformet i dialog
med østsamene og Sametinget. Ett tiltak kan være å legge
forholdene til rette for etablering av et språksenter i
tilknytning til Østsamisk museum.
Østsamisk museumi Neiden
er av Sametinget valgt til det samiske tusenårsstedet.
Byggingen ble igangsatt sommeren 2007 og grunnsteinsnedleggelse
ble foretatt i august. Bygget skal stå ferdig i 2008.
Østsamisk museum vil være et viktig senter
for revitalisering av østsamisk/skoltesamisk språk
og kultur, og for kulturutveksling og grenseoverskridende samarbeid
med skoltesamer i Finland og Russland.
2.2.2 Østsamiske/skoltesamiske næringer
På slutten av 1970-tallet fremmet østsamene/skoltesamene
krav om å få reetablere reindriften i sitt gamle
område, som de mistet råderetten til i 1929. Både
reindriftsforvaltningen og domstolene slo fast at de aktuelle østsamer/skoltesamer
hadde rett til reindrift, jf. NOU 1997: 4 punkt 7.7.2. De har imidlertid
ikke hittil fått reetablert tradisjonell reindrift i dagens
form, fordi det ikke har vært ledige driftsenheter i området.
Det har vært ønske fra østsamisk/skoltesamisk
hold om å starte en mindre turistbasert reindrift. Dersom
slik virksomhet ikke kan innordnes innenfor reindriftslovens ordinære
system med krav om for eksempel siidaandel (driftsenhet er i ny
reindriftslov erstattet med siidaandel), har loven en hjemmel for
dispensasjon i § 9 tredje ledd. Dispensasjon forutsetter
at særlige grunner foreligger, og avgjørelsesmyndigheten
tilligger reindriftsstyret.
Samerettsutvalget påpekte i sin andre delinnstilling
(NOU 1997: 4) østsamenes særlige utsatte og
svake stilling, og behandlet en rekke forslag som er begrunnet i
behovet for å bevare og utvikle den særegne østsamiske
kulturen. I Ot.prp. nr. 53 (2002 – 2003)
om finnmarksloven ble spørsmålene drøftet,
men det ble konkludert med at det ikke lå til rette for
spesielle tiltak. Ny reindriftslov ble vedtatt våren 2007.
Det er ikke lagt føringer for østsamisk reindrift
i denne.
Figur 3.2 Livjelakfiske i Neiden
Kilde: Heidi B. Andersen, Nordland fylkeskommune
Laksefisket er i dag basert på turistfiske, og inntektene
fordeles på de som er medlemmer av «Neidenelvens
fiskefellesskap». Det tradisjonelle østsamiske/skoltesamiske
kastenotfisket (livjelakfisket) er i dag blitt et fellesfiske for
de som eier og dyrker jord i Neiden-dalføret. Utbyttet
fra dette fisket, og inntektene fra salg av fiskekort til turister, fordeles
på medlemmene.
Gjennom finnmarksloven § 28 har Stortinget vedtatt
at det skal utarbeides nye forskrifter for forvaltningen av utøvelse
av fiske i Neiden-vassdraget. Hovedutgangspunktet for forvaltning
av Neiden-vassdraget ligger i Norges avtale med Finland. Finnmarkslovens
kap. 4 og Stortingets vedtak angående Tana- og Neidenvassdraget
om at lokalbefolkningen har særskilte rettigheter til fiske
på grunnlag av lov, alders tids bruk og lokal sedvane, er
retningsgivende for regjeringens arbeid. Det heter videre i Stortingets
vedtak at Kongen ved forskrift kan gi nærmere regler om
forvaltning og utøvelse av fisket. Nye regler skal legge
til rette for en lokal, rettighetsbasert forvaltning av fiskeressursene
i samsvar med overenskomster med Finland om fisket.
I andre samiske områder har man hatt god erfaring med
samarbeid mellom ulike offentlige myndigheter med sikte på å styrke
samisk språk og kultur i området. I det østsamiske/skoltesamiske
området synes det å være et potensial
for samarbeid mellom Finnmark fylkeskommune, Sør-Varanger
kommune og Sametinget. Det er viktig at dette samarbeidet skjer
i dialog med østsamene/skoltesamene og deres organisasjoner.
I tillegg til arbeid med kultur og språk, er det viktig å se
på mulighetene for utvikling av næringsvirksomhet med
basis i østsamisk/skoltesamisk kultur, herunder
reiselivsvirksomhet.
2.3 Sørsamer
Sørsamiske bosettinger er spredt over et stort område
fra og med Rana i nord til og med Femunden i sør. I tillegg
finnes det en mindre bosetting i Rennebu kommune som driver reindrift
i Trollheimen.
I det sørsamiske området er reindriften viktig. De
fleste familier er i stor grad på en eller annen måte
knyttet til reindriften. Reindriftsnæringen er derfor en
viktig identitetsfaktor for sørsamene og har vært
og er en forutsetning for opprettholdelse av sørsamisk
språk og kultur.
Reindriften er arealkrevende, og derfor sårbar overfor
arealinngrep. For Nordland og Nord-Trøndelag reinbeiteområder
er hovedutfordringen en sikring av arealene og store tap grunnet
rovvilt. For Sør-Trøndelag/Hedmark reinbeiteområde
er hovedutfordringen å sikre gode driftsmessige forhold,
samt tilstrekkelige arealer etter at reindriften gjennom flere rettighetstvister
med grunneierne har mistet beiteland (jf. kap. 20.3.4 om reindrift).
Sørsamene har nære forbindelser over riksgrensene.
Blant annet har de tradisjonelle reinflyttinger stort sett skjedd
i en øst-vestlig retning, noe som fra gammelt av har medført
ekteskapsinngåelse og dermed nære slekts- og familierelasjoner på tvers
av riksgrensen.
Sørsamene var pionerer i samisk organisasjonsarbeid.
Daniel Mortensson og Elsa Laula Renberg, begge sørsamer,
tok initiativ til å samle samer fra hele landet i det første
samelandsmøtet i 1917.
I sørsamiske områder er duetjie (husflid/håndverk)
et sentralt kulturbærende og identitetsskapende element.
Opplæringen i duetjie skjedde tradisjonelt i familien,
men den moderne samfunnsutviklingen har gjort at dette ikke lenger
er en selvfølge.
Den sørsamiske befolkningen har på grunn av spredt
bosetning vært veldig sårbar for fornorskningspolitikken
og ettervirkningen av den. I mange områder er det sørsamiske
språket nesten borte, og det er en stor utfordring å revitalisere språk
og kultur slik at det blir en del av folks hverdag. Den sørsamiske
befolkningen har imidlertid lagt ned et stort arbeid for å bevare
og revitalisere sørsamisk kultur og språk. De
sørsamiske kultursentrene Saemien Sijte (Snåsa)
og Sijti Jarnge (Hattfjelldal) har spilt en viktig rolle i denne
sammenhengen.
Den spredte bosetningen har gjort det vanskelig å etablere
egne sørsamiske barnehagetilbud. Undervisningstilbudet
for sørsamiske elever er først og fremst knyttet
til sameskolene i Hattfjelldal, Snåsa, Brekken samt Elgå oppvekstsenter. Sørsamisk
opplæring ved hjemmeskolene er basert på fjernundervisning.
Det er stor mangel på lærere i sørsamisk
og stor mangel på læremidler.
2.3.1 Det sørsamiske språket
Det sørsamiske språket er under sterkt press,
med bare noen få hundre brukere. Store avstander gjør det
krevende å drive sørsamisk språk- og
kulturarbeid. Snåsa kommune er fra 2008 innlemmet i forvaltningsområdet
for samelovens språkregler. Dette er et svært
viktig tiltak for å styrke sørsamisk språk
og kultur. Snåsa kommune kan bli en viktig ressurs i arbeidet
med å styrke og utvikle sørsamisk språk
i fremtiden, også i for eksempel helsetjenesten, jf. kap.
8.
Ekspertkomiteen for den europeiske pakt om regions- og minoritetsspråk
uttrykker i sin rapport til Norges gjennomføring av pakten
stor bekymring over at det sørsamiske språket
er i en spesiell sårbar posisjon. Komiteen ser derfor behov
for strakstiltak som skal sikre at sørsamisk blir et levende
språk i Norge, særlig innen utdanning. Komiteen
oppfordrer til økt samarbeid mellom norske og svenske myndigheter
om dette.
Det er stort behov for lærere med sørsamisk kompetanse,
utvikling av sørsamiske læremidler og for å styrke
sørsamisk undervisning i grunnopplæringen. Videre
er det behov for voksenopplæring/alfabetiseringsprogram
i sørsamisk. Også sørsamisk språkkompetanse
innen helse- og sosialsektoren må bli bedre. Regjeringen
vil innenfor arbeidet med en handlingsplan for samisk språk, også arbeide
for å styrke sørsamisk språk. Sametinget,
fylkeskommunene i Nordland, Nord-Trøndelag, Sør-Trøndelag
og Hedmark, Snåsa kommune og andre vil bli invitert til å delta
i dette arbeidet.
Sametinget har inngått en samarbeidsavtale med Nordland,
Nord-Trøndelag, Sør-Trøndelag og Hedmark
fylkeskommuner som legger grunnlaget for et samarbeid om sørsamiske
forhold. Avtalen slår fast at det sørsamiske samfunnet
må styrkes og ha muligheter til å utvikles på egne
premisser. Partene er enige om at det er behov for tiltak for revitalisering
av sørsamisk språk.
Figur 3.3 Sørsamisk område
Sametinget driver et prosjekt der målet er å utvikle
et samisk korrekturprogram for elektronisk tekstbehandling. Denne
teknologien vil være et svært viktig hjelpemiddel
for å ta vare på og utvikle samisk språk.
Det er utarbeidet korrekturprogram og stavekontroll for nordsamisk
og lulesamisk. Et viktig tiltak for å styrke sørsamisk
språk vil være å gi også sørsamiske
språkbrukere IT-redskaper som en hjelp til rettskrivingen.
Arbeidet med et sørsamisk korrekturprogram startet i 2008. Prosjektet
er finansiert av Sametinget og flere departementer, og skal være
ferdig i løpet av 2010.
2.3.2 Sørsamiske regioner og institusjoner
Det sørsamiske området strekker seg over et
stort geografisk område. Organisatorisk og politisk er dette
et område med variert bosetningsmønster og infrastruktur.
I samarbeidsavtalen mellom fylkekommunene i sørsamiske
områder og Sametinget er det sørsamiske området
derfor delt inn i tre regioner – region nord, region midtre
og region sør.
Region nord strekker seg fra Saltfjellet
i Nordland til fylkesgrensen mot Nord-Trøndelag.
Sijti Jarnge i Hattfjelldal ble formelt
innviet i 1987 og arbeider med nærings- og kulturspørsmål. I
dette arbeidet søker de samarbeid både faglig, kulturelt
og politisk i Norge og på tvers av grensene. Senteret driver
informasjon, kursvirksomhet, kulturvern, innsamling, bearbeiding
og utgivelse av bøker og publikasjoner om samisk historie.
Sijte Jarnge har i samarbeid med Fylkesbiblioteket i Nordland ansvar
for drift av sørsamisk bokbuss. Kultursenteret har et nært
samarbeid med og et ansvar i forhold til den samiske kulturparken
på Majavatn.
Det
undervises i sørsamiskpå barne-
og ungdomsskolenivå ved Sameskolen i Hattfjelldal og ved
enkelte kommunale barne- og ungdomsskoler ellers i fylket. På videregående
nivå gis det også undervisning i samisk, og det
er gjennomført undervisning i samisk som voksenopplæringskurs.
Det er en barnehage i Hattfjelldal som har tilbud om samisk kultur
og språkstimulering.
Åarjelsaemien Teatere/Sydsamisk
teater ble stiftet i 1985. Teatret har sete på Mo
i Rana og i Tärnaby, jf. kap. 14.11.2.
Den midtre regionen av det sørsamiske
området omfatter hovedsakelig hele Nord-Trøndelag
fylke.
Organisasjonen
Saemien Sijte på Snåsa
ble etablert som kulturforening i 1964. I oktober 1980 ble bygningen
offisielt innviet. Saemien Sijte skal ved siden av museal virksomheten
også arbeide med kulturspørsmål som er
fremtidsrettet. Hovedmålet er å styrke den sørsamiske
identiteten og fellesskapsfølelsen. Saemien Sijte huser
i dag institusjoner som Sametinget, Duodtjie instituhta, Nord-Trøndelag
Reinsamelag og Reindriftsadministrasjonen i Nord-Trøndelag.
Saemien Sijte har behov for større arealer og har igangsatt
prosjektering av utvidelse av lokalene, jf. kap 14.6.
Åarjel-Saemiej skuvle på Snåsa
har grunnskoletilbud for fastboende og internatelever. I tillegg
er det en utstrakt virksomhet for fjernundervisningselever som også får
tilbud om periodeopphold ved skolen og internatet. Det er startet
en sørsamisk barnehage ved skolen.
Grong videregående skole har
ansvar for morsmålsopplæring i sørsamisk.
Det er tilsatt lærer i sørsamisk ved skolen. Det
undervises i sørsamisk i en egen elevgruppe og skolen gir
opplæring til elever ved andre videregående skoler
ved hjelp av fjernundervisning. Grong videregående skole
tilbyr også duetjie som videregående kurs.
Olav Duun videregående skole har
tilbud om opplæring innen reindriftsfaget.
Boks 3.1 Sørsamisk kulturfestival
Målet med Sørsamisk kulturfestival er å skape
en kulturell og sosial møteplass for samer på norsk
og svensk side i den sørligste sørsamiske regionen.
Den arrangeres annethvert år og annenhver gang på norsk
og svensk side. Festivalen ble første gang avholdt på Røros
i 2002. Høsten 2008 arrangeres kulturfestivalen i Funäsdalen.
Festivalen rommer alt fra aktiviteter i form av «work-shops» med
ulikt innhold, til seminar og kulturelle innslag som konserter,
teaterforestillinger og kunst- og sløydutstillinger. Festivalen
en blanding av opplevelse, atspredelse, læring og møte
mellom mennesker.
Sørsamisk kulturfestival arrangeres av de samiske organisasjonene
på norsk og svensk side, Aajege – Samisk språk-
og kompetansesenter, Fjällmuseet og Rørosmuseet,
og vertskommunene Härjedalen og Røros.
Høyskolen i Nord-Trøndelag,
avdeling Levanger, har et særlig ansvar for å gi
et utdanningstilbud i sørsamisk språk og kultur
på høyskolenivå, jf. kap. 12.3.2.
Det er
sørsamisk prest og
prestekontor på Snåsa, jf. kap. 17. Videre har
NRK Sámi
Radio kontor på Snåsa.
Region sørstrekker seg fra
Meråker i Nord til Engerdal i sør.
Aajege – samisk språk
og kompetansesenter ble etablert 10. oktober 2005, og virker
som et samlingspunkt for samiskopplæring ved skoler i distriktet.
Institusjonen eies av Sør-Trøndelag fylkeskommune,
Hedmark fylkeskommune og Røros kommune. Sentrale arbeidsoppgaver
opplæringstiltak, samisk språkarbeid, nettverksbygging
og informasjon. Målsetningen med arbeidet er å revitalisere,
bevare og styrke samisk språk og kultur, gjennom opplæring
innen samisk språk, kultur og næring. Informasjonsspredning
om sørsamisk kultur og språk er viktig i dette
arbeidet. Det gis også fagutdanning i reindrift her.
Røros videregående skole har
ansvar for samisk undervisning på videregående
skole nivå, og gir fjernundervisning til andre skoler i
og utenfor region sør.
Sør-Trøndelag kommune har tillagt
Rørosmuseet ansvar for bevaring
og formidling av samisk kulturarv i regionen og opprettet en fast
samisk stilling fra 2002, jf. kap. 14.8.3.
Brekken oppvekst- og lokalsenter i
Røros er gjennom prosjektet «Sørsamisk
opplæring på heimeskolen» utpekt som
en av tre ressursskoler innen samisk undervisning i sørsamisk
område. Brekken har i dag samisk- og temaundervisning og
gir i tillegg fjernundervisning /ambulerende lærer
til andre skoler i Sør-Trøndelag og Hedmark.
I 2001 startet Sametingets 5-årige språkmotiveringsprosjekt
ved
Elgå oppvekstsenter i Engerdal. Dette
hadde blant annet sin bakgrunn i et samiskspråklig tilbud
ved Elgå oppvekstsenter. Språkforståelse,
kulturtradisjoner og tradisjonell byggeskikk var noe av det elevene
fikk undervisning i. Engerdal kommune er over Arbeids- og inkluderingsdepartementets
budsjett i 2007 og 2008 bevilget 500 000 kroner årlig for å videreføre
arbeidet, jf. kap. 11.2.1.1.
Reindriftsforvaltningen for Sør-Trøndelag
og Hedmark er stasjonert på Røros.
2.4 Pitesamer
Det tradisjonelle pitesamiske bosettingsområdet i Norge
omfatter omtrent hele Sør-Salten i Nordland fylke, med
kommunene Beiarn, Saltdal, Meløy og Gildeskål,
og deler av Bodø og Fauske kommuner. På svensk
side av grensen går området fra nordlig Arvidsjaur
og Arjeplog nord til Piteelv og øst til sjøen
Saddai innen Norrbottens län. Det pitesamiske miljøet
i Norge er lite, og har særlig tilknytning til kommunene
Saltdal, Beiarn og deler av Bodø og Fauske.
Den samiske identitetsforvaltningen i området har hatt
en lav profil. Det siste tiåret har enkeltpersoner engasjert
seg for å gjenopplive og ivareta gamle pitesamiske tradisjoner.
Etableringen av et eget pitesamisk senter er sentralt i dette arbeidet. Samarbeidet
mellom Norge og Sverige står svært sentralt her.
Det har for eksempel vært språk- og kulturkurs
i Beiarn, med lærerkrefter hentet fra Sverige. I 2006 startet
norske og svenske institusjoner et interregionalt samarbeidsprosjekt
kalt «Innsamling av pitesamiske ord». Formålet
er å samle inn pitesamiske terminologier for etter hvert å lage
en større ordliste som vil gi kunnskap om pitesamisk språk
og kultur.
Figur 3.4 Pite- og lulesamisk område
Pitesamisk senter –Duoddará ráffe
er lokalisert til Beiarn og ble åpnet offisielt i juni
2003. Senteret skal bevare og utvikle pitesamisk språk, kultur
og identitet innenfor de pitesamiske områder i Norge og ønsker å samarbeide
med pitesamiske organisasjoner i Sverige. árran
lulesamisk museum har ansvar for museumsvirksomhet i pitesamisk
område.
2.5 Lulesamer
Det sentrale lulesamiske området i Norge er Nord-Salten,
i kommunene Tysfjord, Hamarøy og Sørfold. Det
bor omtrent to-tre tusen lulesamer i Norge og Sverige i dag. På 1700-
og 1800 tallet ble leveforholdene noe vanskelig for de lulesamene som
bodde i grenseområdene mot Sverige, og det ble nødvendig å flytte
mot kysten. Samene som bosatte seg i indre fjordområder
klarte å beholde tradisjoner og språk i større
grad enn de som bodde i ytre deler av Salten og Ofoten. Det har
tradisjonelt vært samarbeid over grensen. Samene i Nord-Salten
har vært fiskere samt drevet kombinasjonsbruk med småbruk,
jakt og fangst. På svensk side har tamreindrift vært
viktigere.
Det er i dag kun Musken i Hellemofjorden som har helårig
bosetting i de samiske fjordene i Tysfjord kommune. Musken beskrives
av innbyggerne som «verdens eneste lulesamiske bygd». Musken
er uten veiforbindelse, men har daglige hurtigbåtanløp.
De siste årene har folketallet i Musken gått ned
fra ca. 70 til under 40 innbyggere. De fleste har flyttet til tettstedet
Drag eller nabokommunene. De som flytter fra Musken beholder ofte
hus, eller bygger hytter i Musken og bruker disse som sommerboliger.
Området har stor betydning for lulesamisk identitet og
tilhørighet. Fortsatt bosetting i Musken er meget viktig
for bevaring av lulesamisk kultur. Skoletilbudet i Musken står
sentralt i forhold til dette.
árran
lulesamisk senter ble etablert 30. juli 1994 og ligger på Drag
i Tysfjord kommune. Senteret ser det som sin oppgave å forvalte
lulesamisk språk og kulturarv og har siden starten søkt
samarbeid med både museer, universitet, høyskole samt
andre samiske institusjoner. árran
inneholder bibliotek, språk- og studiesenter med språkundervisning,
museum og barnehage. Sametinget og NRK- Sámi
Radio har kontorer lokalisert til árran.
I april 2007 inngikk árran
og Høgskolen i Bodø en avtale om etablering av
et
Forskningsinstitutt for urfolksstudier.
Formålet med avtalen er å etablere et langsiktig
og gjensidig utviklende forsknings- og utdanningssamarbeid
mellom Høgskolen i Bodø og árran.
Instituttet lokaliseres til árran
som også skal ha forvaltningsansvaret.
Forskningsinstituttet skal drive forskning i den lulesamiske
regionen med språk- og kulturforskning som et hovedanliggende.
Dessuten skal det bygge opp internasjonal forskningskompetanse
på urfolk innenfor et nasjonalt og internasjonalt forskningsnettverk.
Forskningsinstituttet skal i samarbeid med Høgskolen i
Bodø utvikle undervisningsprogrammer innrettet mot urfolks
kunnskaps- og kulturtradisjoner, nordområdespørsmål
og levekår i Arktis. Forskningsinstituttet skal gi undervisningstilbud
i lulesamisk språk på høyskolenivå.
En
samarbeidsavtale om nordområdespørsmål ble
i juni 2006 inngått mellom árran,
Internasjonalt fag- og formidlingssenter for reindrift, Galdu – Kompetansesenter
for urfolks rettigheter, Samisk høgskole/Nordisk
samisk institutt og Samisk nærings- og utredningssenter.
Senere har flere institusjoner sluttet seg til avtalen. Disse tar
i fellesskap sikte på å samle kompetanse om nordområdespørsmål
i et felles nettverk, og å arbeide med egne spesialområder
også i et nordområdeperspektiv. árran
ble valgt til koordinator for nettverket – Samiske institusjoners
nordområdenettverk. I mars 2007 inngikk árran
en samarbeidsavtale med Scott Polar Research Institute, University
of Cambridge om kvalifisering av studenter og faglig veiledning.
Etter Sametingets vedtak 32/06 inngikk Sametinget i
mai 2007 en avtale med árran
om etablering av en treårig
forsknings-
og dokumentasjonsvirksomhet om grenselostrafikkenunder 2.
verdenskrig. árran er oppdragstaker
og oppdraget har en økonomisk ramme på 3 mill.
kroner.
2.5.1 Lulesamisk språk
Det er anslagsvis 2000 lulesamer på norsk side av grensen,
og om lag 600 bruker språket aktivt, jf. kap. 19.1.
Tysfjord kommune ble fra 2006 en del av forvaltningsområdet
for samelovens språkregler. Dette er svært viktig
for å styrke lulesamisk språk og kultur. Det er
mangel på lærebøker og lærere som
har undervisningskompetanse i språket. Kommunen har laget
en egen handlingsplan for samisk språk og er i ferd med å utvikle
tiltak innenfor ulike deler av den kommunale virksomheten.
árran gir i dag undervisning
i lulesamisk via videokonferanse til ulike grunn- og videregående
skoler i Hordaland, Nord-Trøndelag, Sør-Trøndelag
og Nordland. árran startet
første gang med denne undervisningsformen i februar 1999. árran
gjennomfører i tillegg ulike andre språkopplegg,
slik som språkbad og bedriftsinterne språkkurs.
Ved sentret er også den lulesamiske barnehagen
árran
mannagárdde. Barnehagen
er godkjent for 18 barnehageplasser. Lulesamisk er hovedspråket
i barnehagen. Barn som ikke kan samisk når de begynner
får egen språklig oppfølging.
Bodø lærerhøgskole startet undervisning
i lulesamisk i 1983. Hamarøy videregående skole har
opplæring i lulesamisk.
Fylkesrådet i Nordland bestemte i desember 2007 å legge
et videregående lulesamisk skoletilbud for medier og kommunikasjon
til Knut Hamsuns videregående skoles avdeling på Drag
i Tysfjord. Det tas sikte på å starte opp tilbudet
høsten 2009.
2.6 Markasamer i Troms og Nordland
Markasamisk område strekker seg fra Ballangen i sør
til Malangen i nord, men har sitt tyngdepunkt i Nordre Nordland
og Sør-Troms. Definisjonene av det markasamiske området
er fortsatt gjenstand for lokale diskusjoner. Den markasamiske dialekten
som brukes i området tilhører nordsamisk, men
bærer også preg av at det ligger på grensen
til lulesamisk område. Samene i markebygdene har sin bakgrunn
fra både reinnomadismen og den gamle sjøsamekulturen.
Mange omstilte seg fra reindrift og fiske til kombinasjonsnæring
med jordbruk som hovednæring, og i tillegg reindrift og fiske.
Denne næringstilpasningen levde fram til ca. 1960. Det
drives fortsatt reindrift i det markasamiske området, herunder
nyetablert reindrift fra 1950 – 60-tallet.
Fornorskningsprosessen påvirket også dette området.
Fra og med 1905 ble det restriksjoner for grenseoverskridende reindrift.
Dette førte til at samisk språk og kultur ble
skadelidende. Mange markasamiske bygder har likevel i stor grad
bevart de samiske kulturuttrykkene, og er i dag en levende kultur
som har fostret utøvende kunstnere innen mange kunstarter,
kulturpersonligheter innenfor læstadianisme og organisasjonsliv,
samt idrett. I dette området bodde to av Samelands mest kjente
pionerer store deler av sitt liv – den samiske forfatteren
Johan Turi sitt sommerland finner vi i markasamisk område,
og forfatteren og samepioneren Anders Larsen bodde sine siste år
i det markasamiske området.
De senere årene har det vært en sterk revitalisering
av samisk kultur i området. Særlig har etableringen
av festivalen Márkomeannu
og Várdobáiki
samisk senter hatt stor betydning. Gjennom ulike aktiviteter og
tilbud har markasamisk kultur blitt mer tydelig og kjent, både blant
samer og nordmenn. I dag fins det ulike tilbud til barn, ungdom
og voksne – barnehage, skoletilbud på flere nivå,
en festival drevet av markasamisk ungdom, språkopplæring,
kurstilbud i husflid, matlaging og gammebygging, og tiltak rettet mot
samiske eldre.
2.6.1 Markasamiske institusjoner
Várdobáiki samisk
senter er et viktig samlingssted for utøvelse av samisk
språk og kultur i Nordre Nordland og Sør-Troms.
Senteret driver etter et nav-eike prinsipp og har mål av
seg å ha aktiviteter i hele regionen, ikke bare på senteret, som
holder til på leide lokaler på Nautå i
Evenes kommune. Várdobáiki
flyttet i 2007 inn i nye og større lokaler. Várdobáiki
arbeider med planer om realisering av et eget bygg.
Várdobáiki
har etablert et
dokumentasjonssenter som
skal arbeide med å dokumentere samisk historie i regionen.
Senteret drives med prosjektmidler. Várdobáiki
har inngått et formelt samarbeid med samiske museer i regionen om
arbeid med formidling, vedlikehold, utvikling og bevaring. Várdobáiki
er også i gang med å etablere og utvikle et samisk
museum for området. Sametinget og Samisk helseforskning leier
kontorer på Várdobáiki.
Várdobáiki
samisk språksenter arbeider bl.a. med språktiltak
rettet mot barn, unge og voksne. Videre arbeider språksenteret
med samiske radiosendinger i lokalradioen og med informasjonstavler
som i hovedsak skal synliggjøre samisk skriftspråk
i det offentlige rom gjennom formidling av temabasert informasjon
på de samiske museene Gállogieddi
og Vilgesvárri.
Gállogiedde er
et fraflyttet markesamisk gårdstun. De første
brukerne var reindriftsamer som hver vår flyttet fra vinterbeiteområdene
på svensk innland til sommerbeiteområdene på norskekysten.
Senere ble mange av samene bofaste, og denne bosettingen dannet
grunnlaget for dagens markebygder. I dag er Gállogiedde
et friluftsmuseum som dokumenterer og formidler noe av denne kulturarven.
I tilknytning til museet er det laget en kultursti på 2,5
km med 9 ulike poster.
Den markesamiske boplassen ved
Vilgesvárri
(Blåfjell) ligger midt i hjertet av Skånland.
Boplassen innholder jordgamme, hus og løer og ligger i
et særegent kulturlandskap med tufter, gammel engmark,
gjerder og veifar. Tidlig på 1800-tallet var det nødsår
som tvang samefolket til fast bosetting i det tradisjonelle sommerlandskapet.
Plassen var bebodd fram til 1958.
Márkománák
samisk barnehage er en barnehage for barn i Evenes, Skånland
og Tjeldsund kommuner, og drives av Várdobáiki.
Barnehagen er lokalisert i Skånland kommune, og det legges
stor vekt på å arbeide bevisst med samisk språk.
Várdobáiki
nuoraid siida
har som mål å tilby
samisk ungdom aktiviteter samtidig som målet er å gi
et positivt forhold til bevaring og utvikling av samisk språk
og kultur. Nuoraid siida tilbyr duodjikurs i nært samarbeid
med Skånland videregående skole.
Skånland videregående
skole tilbyr opplæring i samisk språk, og
er en av Troms fylkeskommunes ressursskoler innenfor samisk språk.
Sjøvegan videregåendeskole i Salangen kommune gir også samiskundervisning.
Márkomeannu
samiske festival er en årlig samisk kulturfestival.
Initiativtakerne til festivalen var Stuornjárgga
sámenuorak, i dag er det
etablert en egen forening for festivalen. Festivalen som startet
som en liten ungdomsfestival, ble avholdt for åttende gang
i juli 2007 med over 2700 besøkende. Márkomeannu
har eksponert en positiv markering av den samiske kulturen i de markasamiske
områdene, og har således bidratt til å fornye
interessen for samisk språk og kultur i området.
Lavangen kommune har som den eneste
kommunen i regionen i februar 2008 vedtatt at kommunen vil søke
om innlemmelse i forvaltningsområdet for samisk språk.
Lavangen kommune har etablert en egen sameskole (grunnskole) og
en tospråklig samisk/norsk barnehage.
Samisk tun i Gratangen,
Gamtofta i Sørreisa kommune og
Samisk hus på Senja er andre
institusjoner med betydning for synliggjøring av samisk kultur
i det markasamiske området. I Bjerkvikområdet
og i Skånland er det stor aktivitet knyttet til duodji.
Det er mange aktive sameforeninger i det markasamiske området.
2.7 Bysamer
Over hele landet er det en tendens til at folk flytter fra bygder
til byer og tettsteder for å få seg utdannelse
og jobb. Mangfoldet i utdanningstilbud, arbeids- og fritidstilbud
gjør byene også attraktive for mange samer. Som
urfolk i Norge har samene en rett til og et krav på å kunne
utvikle sin kultur og sitt språk. Denne retten og dette
kravet gjelder også for samiske innbyggere i byene.
Oslo og Tromsø er byer med mange samiske innbyggere.
Den samiske befolkningen i disse byene består i dag av
samer fra alle deler av Sápmi,
og representerer dermed et stort samisk mangfold. Etter hvert har
også andre byer og sentra, særlig i nord, fått
et betydelig antall samiske innbyggere.
Regjeringen er opptatt av å skape gode og trygge oppvekst-
og opplæringsvilkår for barn og unge, samt å sikre
alle innbyggere i Norge gode og likeverdige velferdstilbud. Det
er viktig at kommunene legger til rette for at samiske innbyggere
i byene får et opplærings- og velferdstilbud som
ivaretar deres behov. Dette kan være samisk barnehagetilbud,
samiskopplæring i skolen, helse- og sosialtjenester og
eldreomsorg som ivaretar samiske brukere, og arenaer for utøvelse
av samisk språk og kultur.
Oslo kommune tilbyr alle elever som ønsker det, opplæring
i samisk. Organiseringen av opplæringen i samisk er lagt
til Kampen skole. Tilbudet kommer i tillegg til den ordinære
opplæringen og er et bydekkende tilbud. Det samiske miljøet
i Oslo har over flere tiår arbeidet for å fremme
den samiske befolkningens rettigheter sosialt, kulturelt og økonomisk.
Den samiske barnehagen i Oslo, Cizáš (Spurv),
ble på initiativ fra Oslo sameforening opprettet i 1986
av Oslo kommune. Barnehagen har vært og er en viktig institusjon
for samer i Oslo. Foreningen Samisk hus ble opprettet i desember
2004 og samene i Oslo fikk med denne opprettelsen et felles møtested
sentralt i Oslo. Samene i Oslo har i en henvendelse til Oslo kommune
bedt om at det blir utarbeidet en samepolitisk plan i Oslo, der
bl.a. tilrettelegging av grunnskoleopplæring vil være
et viktig element. Sametinget har uttrykt et ønske om å utarbeide
en samarbeidsavtale med Oslo kommune.
Boks 3.2 Markeringen av 6. februar 2008 i byene
Samefolkets dag 6. februar 2008 ble feiret med flaggheising utenfor
Oslo rådhus. Samefolkets sang ble samtidig spilt på klokkespillet i
rådhusets tårn. Feiringen av Samefolkets dag fortsatte
videre i Festgalleriet hvor det var duket til frokost for 130 deltakere.
Oslos ordfører ønsket velkommen. På programmet var
det både joik, taler og diktopplesning, bl.a. fra barna
fra samisk barnehage i Oslo. Oslo sameforening arrangerer i tilknytning
til 6. februar en årlig Samisk vinterfestival med kulturarrangementer.
I Tromsø ble Samefolkets dag markert på det
nye rådhuset med Samefolkets sang og tale av ordføreren.
Dagen ble også feiret i Tromsdalen kulturhus med joikekonsert
og barneforestillinger. Troms fylkeskommune feiret dagen med flaggheising
og hovedmarkering på Kvaløya videregående
skole. Mange skoler og barnehager har temadag eller temauke i tilknytning
til Samefolkets dag. I tilknytning til 6. februar har det de siste årene
blitt utviklet en samisk uke, med kunst- og kulturtilbud, samisk
film, forelesninger, samisk markedsplass, samisk idrettsgalla, og NM
i reinkappkjøring.
I Bodø ble Samefolkets dag markert for første
gang i 2008, i et samarbeid mellom Bodø kommune og Nordland
fylkeskommune. Den offisielle delen av markeringen foregikk i bystyresalen
på Bodø rådhus. Bodøs ordfører ønsket
velkommen.
Tromsø har stor samisk innflytting. Byen ligger midt
i et tradisjonelt samisk bosettingsområde, og har vært
et viktig knutepunkt for sjøsamer og reindriftssamer på Nordkalotten
i lang tid. Det er etablert samisk skoletilbud både på grunnskolenivå og
videregående nivå. Ved en grunnskole er det etablert
egne samiske klasse, samtidig som det gis opplæring i samisk
ved andre skoler i kommunen. Det fins to samiske barnehager i Tromsø.
Universitetet i Tromsø har tilbud om studier i samisk språk på alle
nivå (se kap. 12.2). Tromsø kommune og Tromsø sameforening
har tidligere blitt enige om å utvikle Tromsø som
internasjonal urfolksby, noe som også er nedfelt i samarbeidsavtalen
mellom Troms fylkeskommune og Sametinget. Erkjennelsen av Tromsø som
en urfolksby er en synliggjøring og tydeliggjøring
av byens og regionens historie og nåtid i forhold til samisk
kultur, tilstedeværelse og språk. Universitetet
i Tromsø er tiltenkt en viktig rolle i å ivareta
den internasjonale dimensjonen av prosjektet «Tromsø som
internasjonal urfolksby». Samene i Tromsø har
lenge arbeidet for et samisk samlingssted/kulturhus.
Vi vet i dag lite om livsvilkårene og levekår
for samer som bor i byer. Noe forskning omkring dette
har vært knyttet til Oslo.
2.8 Strategier og tiltak
Regjeringen har i 2008 satt av midler
til å styrke østsamisk/skoltesamisk språk
og kultur. Aktuelle tiltak vil bli utformet i dialog med østsamene
og Sametinget.
Regjeringen vil arbeide for å styrke østsamisk/skoltesamisk
språk og kultur ved grenseoverskridende samarbeid mellom
de østsamiske/skoltesamiske miljøene
og myndighetene i Norge, Finland og Russland.
Regjeringen oppfordrer Sør-Varanger kommune, Finnmark
fylkeskommune og Sametinget til å etablere et målrettet
samarbeid med sikte på å styrke østsamisk
kultur i vid forstand, i nær dialog med østsamene/skoltesamene
og deres organisasjoner.
Regjeringen vil innenfor arbeidet med en handlingsplan for
samisk språk, også arbeide for å styrke
sørsamisk og lulesamisk språk. Sametinget, aktuelle
kommuner og fylkeskommuner og andre vil bli invitert til å delta
i dette arbeidet.
Regjeringen vil sammen med Sametinget sikre at det utvikles
et sørsamisk korrekturprogram for elektronisk tekstbehandling.
Kommunale og regionale myndigheter har et viktig ansvar
for at samisk kultur og språk skal kunne bevares og utvikles
også i byer og tettsteder. Det er viktig at kommunene,
i samarbeid med lokale samiske organisasjoner og Sametinget, utvikler
tilbud for sin samiske befolkning når det gjelder bl.a.
barnehagetilbud, samisk i skolen, helse- og sosialtjenester, eldreomsorg
og arenaer for utøvelse av samisk språk og kultur.