3 Samisk identitet i endring
Den samiske identiteten har mange former og er i stadig endring.
Samisk identitet står i brytningspunktet mellom det tradisjonelle
og det moderne, det samiske og det fleretniske, det lokale og det globale.
Diskursen om samisk identitet er levende og foregår både
på akademisk plan, på lokalplan, i møte
med storsamfunnet og i den enkelte sames hverdag. I noen områder
er det samiske en selvfølge, i andre områder er
det en aktiv kamp for å vinne aksept for synlig samisk
tilstedeværelse.
Den samiske kollektive identiteten er knyttet til det samiske
fellesskapet, felles samiske kulturelle symboler og den allsamiske
forståelsen av samiskhet på tvers av nasjonalstatens
grenser. Den er også knyttet til urfolkssituasjonen og
forståelsen av at samene, sammen med en rekke folk i verden,
er urfolk.
3.1 Organisering og nasjonsbygging
Framveksten av samiske organisasjoner har i all hovedsak skjedd
etter andre verdenskrig. Den første sameforeningen ble
imidlertid dannet i 1904 på svensk side, med Elsa Laula
Renberg som en sentral person. Selv om fornorskningspresset var sterkt
i over hundre år, var det mange samer som prøvde å stå imot,
både i nord og i sør. I Midt-Norge ble det stiftet
flere sameforeninger i denne perioden: Nordre Trondhjems Amts Lappforening (1906),
Søndre Amts Lappforening (1907), Søndre Nordland
Amts Lappforening (1907), Brurskanken Samiske Lag (1908), Helgeland «Sameforening» (1908)
og Brurskanken Samiske Kvindeforening (1910). I Finnmark stiftes
den første sameforening i Karasjok i 1910, så følger
Polmak, Tana, Porsanger og Nesseby.
Sammen med Elsa Laula Renberg var Daniel Mortensson drivkraften
bak det første samiske landsmøtet i Trondheim
6.-9. februar 1917. Det er dette møtet som er opphavet
til Samefolkets dag, 6. februar. Dette var første gang
i historien nord- og sørsamer fra flere land samlet seg
til ett stort møte for å drøfte og belyse
felles saker og problemstillinger. Møtet samlet over hundre
deltakere, derav en stor del kvinner.
Fram til 20-tallet ble det gjort store felles anstrengelser,
blant annet gjennom flere samekonferanser, for å bedre
myndighetenes forståelse overfor samene. Arbeidet lyktes
ikke, og det samiske organisasjonsarbeidet stilnet fram til etter 2.
verdenskrig.
Norske reindriftssamers landsforbund (NRL), den største
næringsorganisasjonen for reindriftsamene i Norge, ble
stiftet i 1948. Samme år ble det i Oslo etablert en egen
sameforening. Denne foreningen samarbeidet med tilsvarende foreninger
på svensk og finsk side. I 1950 ble den første
samekonferansen avholdt. Her ble samiske nærings- og kulturspørsmål
drøftet. Etter hvert ble det etablert flere lokalforeninger
i Finnmark på 50- og 60-tallet. Vinteren 1968 samlet representanter
fra foreningene i Finnmark og foreningen i Oslo seg og etablerte
Norske samers riksforbund (NSR). Samenes folkeforbund (SFF) ble
stiftet i Baukop i Porsanger den 3. juli 1993. SFF er en samisk kulturpolitisk
landsorganisasjon.
Norske samers riksforbund ble splittet i 1978/79, og
utbryterfraksjonen dannet Samenes landsforbund. I etterkrigstiden
har de samiske hovedorganisasjonene med varierende oppslutning vært Norske
samers riksforbund, Samenes folkeforbund (SFF) og Samenes landsforbund
(SLF). Felles for de medlemsbaserte samiske hovedorganisasjonene
er at de er landsdekkende, representerer det sivile samiske samfunnet
og arbeider aktivt i forhold til hele bredden av samfunnslivet.
Det samepolitiske arbeidet i de samiske organisasjonene har bidratt
til etableringen av samiske institusjoner og faste tiltak til samiske
formål. De siste årene har samiske institusjoner
som språk- og kultursentra, festivaler og organisasjoner
innen kultur og næring i noen grad tatt over en del av
det arbeidet som de samiske hovedorganisasjonene og samiske pionerer
gjorde tidligere. Arbeidet i sameforeningene og organisasjonene
er en kombinasjon av kulturelt og samepolitisk arbeid, i lokalsamfunnet,
i forhold til den enkelte kommune og øvrige myndigheter.
De samiske organisasjonene og institusjonene representerer det sivile
samiske samfunnet og er fortsatt viktige drivkrefter, selv om Sametinget
er myndighetenes viktigste samarbeidspartner og premissgiver. Se
også kap. 15.
3.1.1 Det samiske flagget, Samefolkets dag og Samefolkets sang
Det samiske flagget er et samlende symbol for alle samer, uavhengig
av hvilket land de bor i. Flagget ble godkjent 15. august 1986 av
Den 13. nordiske samekonferansen. Sametinget fastsatte i 2004, med hjemmel
i sameloven § 1 – 6,
forskrifter for bruk av det samiske flagget i Norge. Det er i dag
9 samiske flaggdager.
Samefolkets dag, 6. februar, er fra 2004 offisiell flaggdag i
Norge. Stadig flere offentlige institusjoner velger å markere
Samefolkets dag ved å flagge enten med det nasjonale eller
det samiske flagget. Offisiell flagging på Samefolkets
dag bidrar til en verdig markering av dagen, og synliggjør
og skaper oppmerksomhet om samer og samiske forhold.
Sámi soga lávlla
eller Samefolkets sang som den heter på norsk, er skrevet
av Isak Saba (1875 – 1921), lærer
og kirkesanger fra Nesseby, i 1906. Sangen ble vedtatt som samenes
felles nasjonalsang ved Samekonferansen i 1986. Arne Sørlies
melodi ble godkjent som sangens offisielle melodi ved Samekonferansen
i 1992.
3.2 Fra fornorskning til revitalisering
Fornorskningspolitikken var fremtredende i norsk politikk fra
1880-tallet og dominerte særlig rundt 1900. Den holdt seg
som ideologi langt ut i etterkrigstida.
Til grunn for fornorskningen lå sosialdarwinismen. Denne
ideologien tilsa at det samiske folket var et laverestående
folkeslag som ville bukke under i utviklingen med mindre de ble
assimilert i det norske samfunnet, og ble norske.
Forvaltningsapparatet var sentral i fornorskningen av samene.
Dette viste seg i språkpolitikken, men også i
annen lovgiving og forvaltning. Fornorskningen ble også sett
sammen med sikkerhetspolitiske tiltak.
Fornorskningstanken slo rot blant både blant embetsmenn
og intellektuelle. Gjennom skole, helsevesen, kirke og lokale myndigheter
ble både samer og nordmenn i lokalsamfunnene preget av en
allmenn nedvurdering av samisk språk, kultur og samfunnsliv.
I oppbyggingen av det norske samfunnet ble det samiske knyttet til
noe gammeldags, foreldet og unyttig. Det oppsto negative myter om samene,
og diskriminering av samer ble en del av hverdagen for mange. Dette
har fått store negative omkostninger både for
den enkelte same og det samiske samfunnet som helhet.
Fornorskningsprosessen førte i mange områder
til identitetsskifte både for enkeltpersoner, familier
og lokalsamfunn. Et eksempel på dette kommer frem i Ivar
Bjørklunds bok om fjordfolket i Kvænangen
1 hvor
folketellingene viser at andelen samer i kommunen fra 1930 til 1950
ble redusert fra 863 personer (44 pst. av kommunens befolkning)
til fem personer.
I noen områder har samisk språk og kultur stått sterkt
på tross av fornorskningspolitikken. I mange områder
hvor fornorskningen fikk tak og hvor samisk identitet langt på vei
var forsvunnet fra det offentlige rom, har man de seneste tiårene
sett en aktiv revitalisering. Lokale samiske krefter har samlet
seg for å revitalisere kulturen og språket og å definere
samiskhet knyttet til den lokale opplevelsen. Gamle koftetegninger
er hentet fram og lokal samisk historie vektlagt. Det er også gjort
et betydelig arbeid med å samle inn lokale samiske stedsnavn.
Samiske barnehager og opplæring i samisk i grunn- og
videregående skole spiller en viktig rolle i styrkingen
av samisk identitet i lokalsamfunnet. Utvikling av språkkurs
er en viktig satsing for å revitalisere samisk språk.
Samiske språksentre, kulturhus og museer har blitt viktige
samlingssteder hvor man i fellesskap kan utøve samisk språk og
kultur og slik styrke samisk identitet. De samiske læreplanene
i Kunnskapsløftet-samisk er laget i samarbeid mellom Sametinget
og Kunnskapsdepartementet, og legger grunnlaget for samisk identitet
for den oppvoksende generasjon. Opprettelsen av Sametinget og etableringen
av samiske institusjoner utgjør en moderne infrastruktur
i det samiske samfunnet.
Vilkårene for samisk identitetsutvikling har i sterk
grad blitt endret med utviklingen av statens samepolitikk de siste
tiårene. Gjennom den økte statusen som samene
har fått i samfunnet, gjennom lover, regelverk og ordninger
etablert for å styrke samisk språk, kultur og
samfunnsliv, har den allmenne forståelsen og bevisstheten
rundt samisk tilstedeværelse i Norge vokst. Samiske kunstnere
og kulturarbeidere har gjennom sitt arbeid styrket samisk identitet
og selvforståelse, samtidig som den øvrige befolkningen
har blitt kjent med samisk kultur. Dette har gitt mange oppvoksende
samer en sikrere forankring i eget språk og egen kultur,
og en stolthet og bevissthet om egen tilhørighet til det
samiske samfunnet. Oppbyggingen av samiske institusjoner i lokalsamfunnene
har vært med på å bekrefte samisk tilstedeværelse
og lokal tilhørighet til det samiske samfunnet. Dette har
ført til at flere og flere har funnet tilbake til sin samiske
identitet, og at flere og flere barn vokser opp med en selvfølgelig
samisk identitet.
I noen områder vokser samisk ungdom i dag opp i et samfunn
hvor samisk kultur og språk har en helt annen status enn
da foreldregenerasjonen vokste opp. For ungdom som innehar en sikker språklig
og kulturell samisk kompetanse vil definisjonen av egen samiskhet
framstå som friere og mindre politisert enn for mange av
foreldregenerasjonen. Mange unge samer opplever at de har en sammensatt
identitet, både norsk og samisk – noen også kvensk
eller finsk. Globaliseringen medfører også at
mange samer i dag har foreldre fra andre verdensdeler. Mange har
språklig og kulturell kompetanse som gjør at de
kan delta i samhandling innenfor flere etniske og kulturelle kontekster. Mange
opplever denne sammensatte identiteten som en styrke og et fortrinn.
Hvilken identitet som kommer til uttrykk er ofte situasjonsbetinget.
Vitaliseringen og synliggjøringen av samisk kultur har
skapt debatter i enkelte lokalsamfunn, og enkelte lokale krefter
har tatt avstand fra den samiske kulturen og det som kan forbindes
med samisk identitet. I noen tilfeller har de som vil hente fram
og synliggjøre det samiske, møtt motstand. Dette
kan oppleves som splittelse i en familie fordi et eller flere medlemmer
av familien for eksempel har meldt seg inn i samemanntallet, eller utad
har signalisert sin samiskhet.
Et eksempel på spenningene rundt en aktiv revitalisering
av et lokalsamfunn kunne man se i Kåfjord kommune i Troms.
Kåfjord er omfattet av forvaltningsområdet for
samelovens språkregler (fra 1992), Samisk utviklingsfonds
virkeområde (deler av kommunen fra 1983, hele kommunen
fra 1998), og gir grunnopplæring etter Kunnskapsløftet-samisk
(fra 2006). ája samisk senter
ligger i Kåfjord, kommunen har et samisk språksenter, og
den årlig urfolksfestivalen Riddu-Riđđu
avholdes i Kåfjord. Til ája samisk
senter er det knyttet samiske bibliotektjenester, og Sametinget
og NRK Sámi Radio har kontorer
her. Manndalen husflidslag holder kurs i duodji og koftesøm.
Barnehagen i Manndalen har en egen samiskspråklig avdeling.
Revitaliseringen av samisk språk og kultur i Kåfjord
har vært viktig for utviklingen av en sjøsamisk
identitet.
Innlemmingen av Kåfjord kommune i samiske forvaltningsordninger
skapte diskusjon i kommunen. Mange i lokalsamfunnet opplevde fokuseringen
på lokalsamfunnets samiske identitet som vanskelig. Det
medførte til dels sterke reaksjoner at kommunen ble omfattet
av forvaltningsområdet for samelovens språkregler
og ikke minst at grunnskolen i Kåfjord har opplæring
etter samisk læreplan.
I Kåfjord har vi sett at polariseringen i lokalsamfunnet
la seg etter hvert som det samiske ble mer innarbeidet i den lokale
politikken. Dette framkommer av evalueringen av samepolitiske tiltak
i Kåfjord gjort av NORUT i 2004
2. Det samiske aspektet ved lokalsamfunnet tilfører
både økonomiske og kulturelle ressurser som alle
nyter godt av.
Snåsa kommune ble, som første kommune i det sørsamiske
området, innlemmet i forvaltningsområdet for samisk
språk fra 1. januar 2008. Innlemmelsen av Snåsa
kommune er et viktig tiltak for å styrke sørsamisk
språk. Kommunen og Nord-Trøndelag fylkeskommune
har allerede iverksatt flere tiltak for å imøtekomme
de oppgaver og forventninger som knytter seg til innlemmelsen. Det er
bl.a. oversatt ulik informasjon til sørsamisk, det er under
etablering sørsamiske sider på kommunens nettsider
og det skiltes til sørsamisk. Videre er det etablert et
samarbeidsprosjekt mellom kommunen, fylkeskommunen, Saemien Sijte,
reindriftsnæringen, Åarjel-Saemiej Skuvle og Snåsa kommunale
foreldreutvalg. Prosjektet har som mandat å etablere Snåsa
som en tospråklig kommune, synliggjøre og vitalisere
sørsamisk språk og kultur og fremme funksjonell
tospråklighet i Snåsa og Nord- Trøndelag.
Prosjektet skal også bidra til å styrke sørsamisk
språk og kultur i hele det sørsamiske område.
Slike lokale prosesser og deres forløp legger rammer
for samisk identitetsforvaltning i dag, både for den samiske
befolkningen og for den øvrige befolkningen. Bevissthet
rundt dette er viktig i utviklingen av samepolitikken, både
nasjonalt og i de ulike samiske regioner og lokalsamfunn.
På tross av den positive utviklingen i mange områder
skal man ikke underslå at historiske traumer er en del
av den kollektive bevisstheten og preger selvoppfattelsen både
for samfunnet og for enkeltmennesker i de samiske områdene.
3.3 Inkludering i det samiske samfunnet
I 2002 gjorde Agenda en undersøkelse på oppdrag fra
Sametinget, Statskonsult og Kommunal- og regionaldepartementet om
holdninger til samiske spørsmål blant to grupper
samer – nyregistrerte samer i samemanntallet og personer
med samisk bakgrunn som ikke oppfatter seg som samer. I rapporten «De
nye samene»
3 kommer
det frem at de «nye samene» kan ha opplevd at
de ikke blir sett på som fullverdige samer av samer fra
samiske områder der samisk språk er en selvfølgelig
del av samisk identitet. Videre uttrykkes det at enkelte av de «nye
samene» ofte står utenfor debatt og diskusjoner
som foregår på samisk i samiske institusjoner
og media. Enkelte uttrykker også at er usikre på om
de er velkomne inn i det samiske samfunn av dagens sameledere og
samer fra de samiske kjerneområdene. De «nye samene» uttrykte
imidlertid stor interesse for å lære samisk språk
og ønsker å delta på ulike måter
med sin kompetanse, sine ideer og sine forslag for å styrke
det samiske samfunnet.
Det samiske samfunnet står i dag overfor en viktig utfordring
hva gjelder å definere samiskhet slik at så mange
samer som mulig skal kunne inkluderes i denne definisjonen. Et slikt
dilemma oppstår for eksempel når man må ta
stilling til om en samisk barnehage skal være for barn
med samisk som morsmål, eller også inkludere samiske barn
som ikke behersker samisk. Har man ikke nok pedagogiske ressurser
kan følgene da bli at det samiske språket kan
tape terreng for det norske.
I den samiske bevegelsen har hovedfokus vært på å bevare
og utvikle samisk kultur og språk, og bevare og utvikle
det samiske samfunn på samenes egne premisser. For å skape
et sterkt og levedyktig samisk samfunn har fokus hittil vært
på fellesskapets verdier og normer, og utviklingen av en
felles forståelse av samisk identitet. En viktig del av denne
prosessen er inkludering i det samiske fellesskapet.
Samisk språk er en viktig identitets- og kulturbærer.
Språket symboliserer og formidler samisk levesett, samiske
verdier og holdninger og samisk kultur. Språket sikrer
samisk særegenhet og at samiske grunnverdier overføres
fra generasjon til generasjon. Utvikling av det samiske språk
til et moderne språk, utvikler og utvider også samisk kultur
til en moderne kultur, og skaper en moderne forståelsesramme
for hva som er det samiske i dagens samfunn.
Mange samer har som følge av fornorskningspolitikken
mistet det samiske språket. For mange har kjernen i det å finne
tilbake til sin samiske identitet vært å ta språket
tilbake.
På grunn av språkets betydning er det viktig
at flere får mulighet til å lære samisk.
Samisk språk er imidlertid ikke den eneste identitetsmarkøren
i det samiske samfunnet. Tilhørighet til lokalsamfunnet, slekten
og tradisjoner er viktige for mange. Dessuten spiller samiske symboler
som klestradisjoner, duodji, joik osv. en viktig rolle for samisk
identitet. For mange er også deltakelse i samepolitikken
en vei inn i det samiske samfunnet.
Noen kan likevel føle seg satt utenfor det samiske fellesskapet
fordi de ikke behersker språket. Forvaltningen av egen
samisk identitet blir således en utfordring i forhold til å bli
inkludert som fullverdig same i det samiske fellesskapet. Det kan
være vanskelig og personlig smertefullt å innrømme
at man kommer til kort overfor kulturelle og språklige
idealer i eget samfunn.