5 Sametingets rolle i forhold til stat, kommune og fylkeskommune
Hvordan det samiske perspektivet skal ivaretas på fylkes-
og kommunenivå, har vært tatt opp ved flere anledninger,
bl.a. i St.meld. nr. 41 (1996–97) Om norsk samepolitikk.
Dette er en viktig problemstilling med tanke på at samene
er i mindretall i de aller fleste kommunene. Om de sentrale linjene
i samepolitikken skal kunne få ønsket gjennomslag og
effekt, avhenger i stor grad av om overordnede mål forankres
i lokal og regional politikkutvikling.
I St.meld. nr. 15 (2000–2001) Nasjonale minoritetar
i Noreg – Om statleg politikk overfor jødar, kvener,
rom, romanifolket og skogfinnar, understreker regjeringen at kommuner
og fylkeskommuner har den samme plikten som staten til å være med
på å oppfylle de minoritetspolitiske forpliktelsene
som Norge har påtatt seg. Dette gjelder selvsagt også de
forpliktelsene Norge har overfor den samiske befolkningen. Dette
betyr at hensynet til samisk språk og kultur skal være
med i de politiske prioriteringene som gjøres på lokalt
og regionalt nivå.
5.1 Departementenes mekanismer for konsultasjon og drøftinger
med Sametinget
Det er etablert faste møter på politisk nivå om
Sametingets budsjett mellom Sametinget og Kommunal- og regionaldepartementet,
og enkelte andre departementer, forut for regjeringens første årlige
budsjettkonferanse. Kommunal- og regionaldepartementet, som er samordningsdepartement
for sa-miske saker i regjeringen, har jevnlige møter med Sametinget
på politisk og administrativt nivå. I tillegg
har departementet møter med Sametinget om enkeltsaker etter
behov. Kommunal- og regionaldepartementet deltar også ofte
på andre departementers møter med Sametinget,
både på politisk og administrativt nivå.
Sametingets administrative ledelse deltar på den årlige
etatslederkonferansen.
Sosial- og helsedepartementet og Sametinget har møter
på politisk nivå om budsjett og andre saker. Departementet
og Sametinget har avtalt å gjennomføre fire faste
samarbeidsmøter hvert år. Målet er å styrke
samarbeidet mellom regjeringen og Sametinget i helse- og sosialsaker
i forhold til den samiske befolkningen. Det er ellers jevnlig kontakt
mellom Sosial- og helsedepartementet og Sametingets administrasjon,
bl.a. i forbindelse med de årlige tildelingsbrevene.
Barne- og familiedepartementet har møte med Sametinget
om samiske barnehagespørsmål to ganger i året.
I forbindelse med Sametingets avsluttede barne- og ungdomsprosjekt,
ble det avholdt flere kontaktmøter med departementet. Det
vil bli avholdt møter også i oppfølgingen
av prosjektet. Departementet har årlige budsjettmøter
med Sametinget på politisk nivå. Barne- og familiedepartementet ønsker
et tettere og mer regelmessig samarbeid med Sametinget, nå som barne-
og ungdomspolitikk er innarbeidet som et av Sametingets arbeids-
og politikkområder. Departementet ønsker også å samarbeide
med Sametinget om utvikling av rutiner for innspill fra samiske
barn og ungdom til en videre utvikling av en samisk barne- og ungdomspolitikk,
sentralt og lokalt. Departementet vil samarbeide med Sametinget
om en fortsatt stimulering av kommunene for å fremme utvikling
av tilbud i kommunene som styrker samiske barn og ungdoms identitet
og tilhørighet i det samiske samfunnet.
Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet har møter
med Sametinget på både politisk og administrativt
nivå om aktuelle opplæringssaker og om budsjett.
Den statlige utdanningsadministrasjonen har jevnlige møter
(7–8 ganger årlig). Sametingets administrasjon
deltar på disse møtene. I tilknytning til disse
møtene er det møter om samiske opplæringsspørsmål
ca. 5 ganger i året, hvor departementet, Sametinget,
de 5 nordligste utdanningsdirektørene og Læringssenteret
deltar. Nasjonal koordineringsgruppe for SAMTAK (samordnings- og
kompetansehevingsprosjekt for skoleledere og PP-tjenesten) har møter
3–4 ganger i året.
Landbruksdepartementet har møter med Sametinget om budsjett
og andre politiske saker på politisk nivå. I tillegg
har departementet kontakt med Sametinget på saksbehandlernivå i
enkeltsaker. I Hovedavtale for reindriften, inngått 26. februar 1993
mellom Staten ved Landbruksdepartementet og Norske Reindriftssamers
Landsforbund, er Sametinget gitt en aktiv politisk rolle. Sametinget har
i de senere årene hatt observatørstatus på statens
side under de årlige reindriftsavtaleforhandlingene. Etter
at partene har kommet fram til et avtaleutkast, oversendes forslaget
til Stortinget for behandling i næringskomitéen.
Sametinget skal gis anledning til å uttale seg om reindriftsavtalen før
behandling i Stortinget. Det skjer ved at komitéen sender
proposisjonen til Sametinget for uttalelse. Komitéen kan
med en slik framgangsmåte innarbeide eventuelle kommentarer
fra Sametinget, før innstilling fremmes for Stortinget.
Fiskeridepartementet har møter med Sametinget på politisk
nivå to ganger i året, der enkeltsaker og budsjett
tas opp. Sametinget er også med i departementets arbeidsgruppe
for forvaltning av kongekrabbe.
Kulturdepartementet har møter med Sametinget på politisk-
og embetsnivå, der budsjett og andre saker tas opp. Sametinget
har uttrykt ønske om at kontakten på administrativt
nivå må utvikles og bli bedre. Det er avtalt 2
faste årlige møter på politisk nivå mellom
kulturministeren og samtetingspresidenten.
Kontaktutvalget for samiske kulturspørsmål ble
opprettet i 1994. Kulturdepartementet, Kommunal- og regionaldepartementet,
Norsk kulturråd og Samisk kulturråd er representert
i utvalget, som ledes av Kulturdepartementets representant. Utvalget
har normalt hatt tre til fire møter i året og har
virket som et bindeledd mellom norske myndigheter og samiske institusjoner
med ansvar på kulturområdet. Et eget organ for å opprettholde denne
kontakten kan imidlertid til tider virke administrativt unødvendig
og forsinkende. Regjeringen tar derfor sikte på at Kontaktutvalget
i sin nåværende form avvikles. Fra Kulturdepartementets side
er det ønskelig med nær kontakt med samiske organer
på kulturområdet. Det legger grunnlaget for enklest
mulig saksbehandling og slik kontakt kan bidra til å sikre
en best mulig behandling av samiske kultursaker. Kulturdepartementet
vil legge opp til et samarbeid med Sametinget som sikrer at den
nære kontakten som er opparbeidet mellom sentraladministrasjonen
og representanter for samisk kulturliv, opprettholdes også i
fremtiden.
Miljøverndepartementet har møter med Sametinget
om budsjett og andre politiske saker. Departementet har også årlige
kontaktmøter på administrativt nivå om
miljø- og kulturvernsaker. I prosjektperioden for Sametingets
Lokal Agenda 21-prosjekt (1999–2001) har det vært
hyppig kontakt på administrativt nivå mellom Miljøverndepartementet
og Sametinget. I oppbyggingsfasen av Samisk kulturminneråd
har Riksantikvaren vært et viktig kontaktledd. Sametinget
er med i referansegruppen for Planlovutvalget.
Justisdepartementet og Sametinget har hatt møter om
Samerettsutvalgets arbeid på politisk nivå. Dette
gjelder både oppnevningen av det nye utvalget sør
for Finnmark og oppfølging av utvalgets arbeid i Finnmark.
Det planlegges en dialog med Sametinget og Finnmark fylke om oppfølgingen
av Samerettsutvalgets annen delutredning NOU 1997: 4 Naturgrunnlaget
for samisk kultur.
I tillegg til møter med Utenriksdepartementet på politisk
nivå om budsjett og andre saker, deltar Sametinget i Utenriksdepartementets
rådgivende utvalg for menneskerettigheter og i departementets
arbeidsgruppe for det internasjonale urfolkstiåret (1995–2004).
Utenriksdepartementets rådgivende utvalg består
av medlemmer fra myndighetene, næringslivs- og fagorganisasjoner,
frivillige organisasjoner og politiske partier. I arbeidsgruppen
møter, i tillegg til Utenriksdepartementet og Sametinget,
Kommunal- og regionaldepartementet og NORAD. Sametinget inviteres
også til å delta i norske delegasjoner til FN-møter
som behandler urfolksspørsmål, og til å gi
innspill i forberedelsene til slike møter. Sametinget deltar
også i den norske delegasjonen i arbeidet i Arktisk råd,
jf. kapittel 16. I programmet for Urfolk i bistanden heter det at Sametinget
skal involveres. Dette har av forskjellige grunner blitt forsinket.
Utenriksdepartementet vil bidra til at dette samarbeid kommer i
gang.
Øvrige departementer har møter med Sametinget
i enkeltsaker etter behov.
Statsministeren møter de fire nordligste fylkesordførerne
og Sametingspresidenten samlet en gang i året. På disse
møtene blir aktuelle temaer og problemstillinger for landsdelen
tatt opp. På møtene deltar også fagstatsråder
ut fra de temaene som blir tatt opp.
5.1.1 Kontakt mellom Sametinget og departementenes underliggende
etater
D irektoratet for naturforvaltning har kontakt med Sametinget
gjennom det sentrale rovviltutvalget og i samarbeidsrådet
for anadrome laksefisk (fisk som lever både i salt- og
ferskvann), hvor Sametinget deltar. Sametinget samarbeider også ofte
med direktoratet i enkeltsaker.
Fiskeridirektoratets kontakt med Sametinget er kanalisert gjennom
det nasjonale reguleringsrådet for fisk og det nasjonale
kystselrådet.
Sametinget deltar fire ganger årlig i Riksantikvarens
faglige kontaktutvalg. Videre deltar Sametinget i Riksantikvarens årlige
landsdelssamlinger og på den årlige kulturminnekonferansen.
I tillegg er det hyppig kontakt i enkeltsaker. Sametinget deler årlig
ut midler på vegne av Riksantikvaren.
Samarbeidet mellom Sametinget og Norsk kulturråd har
foregått både gjennom Kontaktutvalget for samiske
kulturspørsmål og direkte mellom Samisk kulturråd
og Norsk kulturråd.
5.1.2 Sametingets forhold til Regjeringsadvokaten
Regjeringsadvokatens hovedoppgaver er å føre rettssaker
for statsinstitusjoner, gi uttalelser og betenkninger om rettslige
spørsmål og i en viss utstrekning bistå forvaltningen
under forhandlinger. Sametinget har reist spørsmål
om hvordan Sametinget kan benytte Regjeringsadvokaten. Bakgrunnen
for dette er at Sametinget i 1999 ba Regjeringsadvokaten, på vegne
av Sametinget, vurdere stevning mot Statskog SF for å få kjent
Finnmark Jordsalgsstyres vedtak om driftstillatelse for uttak av
naturstein i Riebanvarri og Narana i Kautokeino, samt Statskog SFs
vedtak i klagesakene, ugyldige. (Et mindretall i Sametinget ønsket
ikke en slik framgangsmåte). Regjeringsadvokaten av-viste
Sametingets anmodning, med henvisning til at Regjeringsadvokaten
i en rekke saker opptrer på vegne av Statskog SF og som
dets rådgiver.
Regjeringsadvokaten er først og fremst regjeringens
og departementenes advokat. Eventuell bistand til underliggende
etater må kanaliseres gjennom ansvarlig departement. Sametingets
virksomhet som politisk organ er ikke underlagt regjeringens eller
den øvrige statsforvaltningens kontroll- eller instruksjonsmyndighet,
og Sametinget vil kunne ha synspunkter som går på tvers
av for eksempel departementale standpunkter. Sametingets politiske
virksomhet kan medføre at Sametinget tar opp saker overfor
andre statlige organer. Regjeringsadvokaten er rådgiver
og prosessfullmektig for slike statlige organer, noe som innebærer
at Regjeringsadvokaten ikke kan bistå Sametinget når
andre statlige interesser berøres eller statlige vedtak
angripes.
Det kan reises spørsmål ved om Regjeringsadvokaten
kan bistå Sametinget på et mer begrenset område,
i saker som angår Sametingets virksomhet som forvaltningsorgan
(for eksempel bevilgning av midler til private) eller egenadministrasjon (for
eksempel tjenestemannssaker eller leie av lokaler). Med en slik
løsning vil man imidlertid kunne få en gråsone
med vanskelige grensespørsmål. Det kan for øvrig
også pekes på at Regjeringsadvokaten ikke gir
juridiske råd til Stortinget, heller ikke i spørsmål
knyttet til administrasjon.
På denne bakgrunn mener regjeringen at Sametinget ikke
kan benytte Regjeringsadvokatens tjenester. I denne vurderingen
legger regjeringen vekt på Sametingets selvstendige og
uavhengige posisjon i forhold til regjeringen. Det vil være
mest i tråd med denne uavhengigheten at Sametinget selv
velger sine advokater.
5.2 Sametinget og forholdet til det lokale og regionale styringsnivået
Sametinget forholder seg i praksis mest til staten og en del
til fylkene. Sametinget kommer med innspill til utforming av fylkesplanene
i Finnmark, Troms, Nordland, Nord- og Sør-Trøndelag
og Hedmark. I kommuner der samene utgjør flertallet av befolkningen,
er den samiske innflytelsen i kommunal politikk og forvaltning naturlig
nok stor. I de fleste kommuner og fylkeskommuner utgjør
imidlertid samene et mindretall. Som gruppe har samene derfor få muligheter
til å oppnå noen avgjørende innflytelse
på majoritetsbeslutninger i kommuner og fylkeskommuner.
Det kan være problematisk at samiske spørsmål
ofte bare blir én sektor blant mange andre på lokalt
nivå. Prinsippene som er fastslått i sameloven
og i grunnlovsparagrafen om samenes rettsstilling fungerer gjerne
i for liten grad som retningsgivende for lokal politikk og forvaltning.
I mange kommuner kan det også være delte meninger
om den samiske kulturens plass i offentlig sammenheng. Det kan føre
til at lovens intensjoner ikke blir oppnådd. Et sentralt
spørsmål er derfor hvordan man skal sikre gjennomføring
av samepolitiske mål og koordinering av samepolitiske tiltak
på regionalt og lokalt nivå.
Kommunene skal ivareta hensynet til både folkestyre
og velferd. Demokratisk deltakelse, flertallsprinsippet og kommunens
rolle som politisk institusjon er sentrale begreper i denne sammenhengen.
I tillegg kan kommunen ses på som statens forlengede arm
for iverksetting av en nasjonal politikk. Et eksempel på dette
er at samelovens språkregler, opplæringsloven
og stadnamnlova forplikter kommunene ut fra nasjonalt vedtatte standarder.
Kommunene har en rolle som innbyggernes politiske redskap. De skal
også være de samiske innbyggernes politiske redskap.
Det blir av stor betydning hvilken vekt kommunen selv legger på å prioritere
styrking og utvikling av samisk språk og kultur. Sametinget
mener at samiske interesser må sikres bedre forankring
i det øvrige politiske systemet og forvaltningen. Derfor
foreslås det i den gjeldende sametingsplanen (s. 47) at det
bør vurderes om det er nødvendig å pålegge kommuner
og fylkeskommuner samepolitiske oppgaver.
5.2.1 Sametingets kontakt med statlige regionale etater
Sametinget har jevnlige møter med fylkesmannen i Finnmark.
Tre ganger i året er det samarbeidsmøter mellom
de tre nordligste utdanningsdirektørene og Sametinget for å drøfte
aktuelle saker som berører samisk opplæring. To
ganger årlig er det møter mellom de tre nordligste
utdanningsdirektørene, Sametinget og Statlig spesialpedagogisk
støttesystem (Statped) for å drøfte saker
som angår samisk spesialpedagogisk opplæring.
Det rådgivende organet for Nord-Norge, i regi av Statped,
møter ca. seks ganger årlig.
Innenfor landbruk er det et regionalt samarbeid om planarbeid.
I forbindelse med det forestående verdiskapingsprogrammet
for jordbruks- og reindriftsnæringen er Sametinget involvert
i programarbeidet sammen med regionale myndigheter.
5.2.2 Sametinget og fylkeskommunene
Sametingets politiske ledelse har møter med fylkesordførerne
i de fem nordligste fylkene. Sametinget har samarbeid med fylkeskommunene
om oppfølgingen av Omstillingsprogrammet for Indre Finnmark,
EUs Interreg-programmer, regionale utviklingsprogram, Handlingsplan
for samiske kyst- og fjordområder, rullering av samisk
jordbruksplan og regjeringens Nord-Norge-arbeid. Sametinget er observatør
i Landsdelsutvalget for Nord-Norge. Sametinget har også kontakt
med de seks nordligste fylkeskommunene om kulturminnevernsaker.
Troms fylkeskommune har tilsatt en samekonsulent i rådmannsetaten.
Samekonsulenten har et særlig ansvar for planlegging, utvikling
og koordinering av samiske spørsmål. Samekonsulenten
er sekretær for Rådgivende utvalg i samiske spørsmål.
Utvalget uttaler seg om fylkeskommunale planer, budsjett, høringer
og andre viktige saker. Troms fylkeskommune omfattes av samelovens språkregler,
og får årlig tildelt statlig tospråklighetstilskudd
via Sametinget. I 2001 arbeides det med en handlingsplan for Troms
fylkeskommunes helhetlige satsing på samisk språk
og kompetanseheving innen samisk språk og kultur.
Nordland fylkeskommune har også tilsatt en samekonsulent.
En samisk nemnd er rådgivende organ for fylkeskommunen.
Nemnda avgir uttalelse i saker som angår samiske interesser,
og kan også på eget initiativ fremme saker overfor
fylkeskommunen. Samisk nemnd har fått delegert myndighet
til å forvalte fylkeskommunale midler til samiske kulturtiltak,
støtte til samiske organisasjoner og utdanningsstipend
for samer som tar høyere utdanning. Det avholdes en samekonferanse
i fylket hvert år. Nordland fylkeskommunes handlingsplan
for samisk politikk er under revidering, og vil bli lagt fram for
fylkestinget i september 2001.
Sør-Trøndelag fylkeskommune har i 2001 opprettet
et rådgivende utvalg for samiske spørsmål
i saker som berører samiske forhold i fylket. Utvalget
skal bidra til å styrke dialogen mellom fylkeskommunen
og de samiske miljøene. Utvalget består av fem
medlemmer, hvorav minst to skal være manntallsført
i valgmanntallet for Sametinget.
5.2.3 Kontaktformer mellom Sametinget og kommunene
Samarbeidsorganet for de seks kommunene i forvaltningsområdet
for samisk språk har møter 3–4 ganger
i året for å drøfte skolespørsmål
som berører opplæring etter L97 Samisk og andre
aktuelle saker. Sametinget og Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet
møter etter behov og ønske fra kommunene. Sametinget
har også fått mulighet til å være
med på tilsynsbesøk i forvaltningsområdet
for samisk språk for å få en oversikt
over hvordan kommunene organiserer opplæringen etter L97
Samisk.
Fra 2002 fordeler Sametinget 10,2 mill. kr. til merutgifter på grunn
av tospråklighet til kommunene i forvaltingsområdet
for samisk språk. Kommunene har i denne sammenhengen signalisert
at de ønsker faste konsultasjoner med Sametinget.
Kommunal- og regionaldepartementet leder en arbeidsgruppe som
har som oppgave å se nærmere på tospråklighetsutgifter
(jf. kap. 7.3).
Kommunenes språkkonsulenter i forvaltningsområdet
har opprettet et felles språkforum, som møtes
to ganger årlig. Sametinget deltar på møtene.
I forbindelse med de virkemidlene Sametinget disponerer gjennom
Samisk utviklingsfond (SUF), har Sametinget utstrakt samarbeid med
det lokale nivået, særlig med kommunale næringsfond. Sametinget
tar sikte på et tettere og mer forpliktende samarbeid ved
jevnlige møter med kommunene innen SUFs virkeområde.
Det første møtet er alt avholdt.
Sametinget har kontakt med alle kommunene i de fire nordligste
fylkene samt 15 kommuner i Sør-Trøndelag og 5
kommuner i Hedmark i forbindelse med saker om arealinngrep i henhold
til kulturminneloven og plan- og bygningsloven.
5.2.4 Sametingets myndighet og kommunalt selvstyre
Kommuneloven gir et sterkt vern mot statlig overstyring av kommunal
oppgaveløsing. En konflikt mellom prinsippet om kommunalt
selvstyre og målsettingen om å øke Sametingets
myndighet kan oppstå når oppgaver som berører
samer spesielt, foreslås lagt til Sametinget, eller dersom
kommunene blir pålagt oppgaver for å implementere statens
samepolitikk.
Statens ansvar for at samenes rettigheter som urfolk blir ivaretatt
på en tilfredsstillende måte kan ikke delegeres
til lavere forvaltningsnivåer som kommune eller fylkeskommune.
Det er statens ansvar å ha tilstrekkelige virkemidler til å sikre
at forpliktelsene blir overholdt. I spørsmål som
berører grunnleggende rettigheter, kan det derfor være behov
for visse statlige føringer for å sikre at statens
samepolitiske forpliktelser er oppfylt på alle forvaltningsnivåer.
Det kommunale selvstyret må avveies mot rettigheter
som staten gir borgerne – det være seg rett til
helsehjelp, rett til opplæring, eller minoritetsbeskyttelse
og beskyttelse av urfolks stilling for å bevare og videreutvikle
identitet og egen kultur. Det er vanskelig å angi i hvilken
grad rettigheter bør overstyre det kommunale selvstyret.
Stor grad av rettighetsfesting gir lite spillerom for lokalt skjønn
og politikkutforming. Hvis oppgaver først legges til kommunene,
oppstår det et dilemma ved statlig styring av oppgaveløsningen,
når begrunnelsen for å legge oppgaver til kommunene
i utgangspunktet nettopp er knyttet opp mot muligheten til og ønsket
om lokalt tilpassede løsninger.
Ved å overlate oppgaveløsing til kommuner og fylkeskommuner,
stimuleres det lokale demokratiet ved at kommunens og fylkeskommunens
folkevalgte gis mulighet til å finne egne løsninger
på oppgaver. Slike virkemidler markerer og tydeliggjør
lokalt ansvar. Mer detaljerte reguleringer markerer statlig nasjonalt
ansvar, men kan bidra til å tone ned det lokale ansvaret.
Sterk statlig styring innenfor et område kan føre
til at kommunesektoren på sikt mister initiativrollen på området,
slik at det lokale engasjementet forvitrer.
Kommunene bør derfor oppfordres til å ta hensyn
til samiske interesser på eget initiativ. Kommunene må få tilstrekkelig
informasjon om den offisielle samepolitikken og om de rettslige
standardene som er etablert. Det er statens plikt å sørge
for at den nødvendige informasjonen blir gitt til offentlig ansatte
på alle nivåer. For regjeringen er det et mål å øke
kunnskapen om samepolitikk i forvaltningen – både
lokalt, regionalt og sentralt.
5.2.5 Bestemmelser som regulerer og setter krav til samarbeid mellom
Sametinget og kommunene
Sameloven, barnehageloven og opplæringsloven inneholder
bestemmelser som har direkte konsekvenser for kommunene, og bidrar
i så måte til å regulere enkelte forhold
mellom Sametinget og kommunene.
Fylkes- og kommuneplanleggingen har store konsekvenser for samiske
interesser, næringer og kultur i områder med samisk
bosetting. Plan- og bygningsloven er det mest sentrale lovverket
for natur- og ressursforvaltning, jf. omtale i kapittel 15.
Hensynet til samiske samfunnsinteresser er ikke eksplisitt nevnt
i loven. Dette perspektivet trekkes inn i to rundskriv fra Miljøverndepartementet.
Rundskriv T-2/98 sier at fylkeskommunene og kommunene bør
bringe Sametingets planer inn i fylkes- og kommuneplanleggingen
i områder med samiske interesser. I rundskriv T-3/98 står
det at fylkesplanleggingen også skal bidra til å sikre
og utvikle samisk kultur med samfunn og næringer, og at
Sametinget skal bringes inn i fylkesplanleggingen som rådgivende
organ i fylkene med samiske bruks- og bosettingsområder
(Hedmark, Sør-Trøndelag, Nord-Trøndelag,
Nordland, Troms og Finnmark).
5.3 Ivaretakelse av samiske interesser i forvaltningen
Samelovens § 2–2 sier at «Andre
offentlige organer bør gi Sametinget anledning til å uttale
seg før de treffer avgjørelse i saker på Sametingets
arbeidsområde». Bestemmelsen retter seg mot offentlige organer
på alle nivåer – sentralt, regionalt
og lokalt.
Et sentralt spørsmål er om samelovens anbefaling
til offentlige organer om å høre Sametingets mening
før beslutninger fattes, i tilstrekkelig grad sikrer ivaretakelse
av de forpliktelsene forvaltningen har i forhold til den samiske
folkegruppen. I denne sammenhengen vises det til ILO-konvensjonens
artikkel 6 og 7, som pålegger myndighetene å rådføre
seg med og samarbeide med urfolk før beslutninger som angår
dem blir fattet, og gir urfolk rett til deltakelse i beslutningsprosesser. FN-konvensjonen
om sivile og politiske rettigheter, art. 27, antas også å hjemle
et krav om at urfolk skal konsulteres i prosesser som angår
dem. Mangelfull ivaretakelse av samiske interesser på lokalt og
regionalt nivå får store konsekvenser for utviklingsmulighetene
til den samiske kulturen.
Spørsmålet om plikt for andre offentlige organer
til å la Sametinget uttale seg, ble drøftet av Samerettsutvalget
i NOU 1984: 18, jf. også Ot.prp. nr. 33 (1986–87).
Utvalget mente at obligatorisk høring i tillegg til å by
på vanskelige avgrensningsproblemer, også reiser
prinsipielle betenkeligheter i forhold til hvilke saker Sametinget
skal bruke ressurser på å behandle. Utvalget viste
til at Sametinget selv bør ha anledning til å velge
hvilke saker det vil ta opp, og ikke reduseres til en mottaker av initiativ
fra andre. For øvrig gjelder det allerede i dag en alminnelig
utredningsplikt i forvaltningen, jf. forvaltningslovens §§ 17
og 37.
Regjeringens oppfatning er at det eksisterende lovverket på dette
området er tilstrekkelig. Det er imidlertid behov for mer
informasjon og veiledning om offentlige organers forpliktelser på det
samepolitiske feltet, slik at kommuner og fylkeskommuner blir ytterligere
bevisste på dette. Regjeringen vil derfor satse på å utgi
mer informasjon om gjeldende lov- og regelverk på ulike
områder i Norge og om menneskerettigheter som har betydning
for urfolk. Blant annet vil det bli utgitt et informasjonshefte
om ILO-konvensjon nr. 169, rettet mot lokal, regional og
statlig forvaltning. Regjeringen vil også utarbeide en
veileder for behandlingen av samiske saker.
5.3.1 Eksisterende ordninger for å ivareta samiske interesser
i lokal og regional forvaltning innen helse- og sosialsektoren
Enkelte fylkeskommuner og kommuner har prosedyrer som innebærer
konsultasjon med lokale samepolitiske nemnder og organisasjoner,
eller at de samiske ansatte i sektoren har en uformell rådgivende
rolle. Disse har bidratt til økt bevissthet om den samiske
befolkningens behov, og det er tegn som tyder på at en
holdningsendring er underveis i flere kommuner. Det er imidlertid
fortsatt vanskelig å få i gang prosjekter som
fordrer kommunal egenfinansiering. Samiske behov er generelt heller
ikke godt nok ivaretatt i planleggingen av tjenestetilbud, for eksempel
i eldreomsorgen. Stortingsvedtaket om statlig overtakelse av spesialisthelsetjenestene
skaper nye rammebetingelser for ivaretakelse av samiske interesser.
Dette omtales i kapittel 11.
5.4 Oppgave- og ansvarsfordeling i samepolitikken
På bakgrunn av at Sametingets ansvarsområder
i dag er langt mer omfattende enn tidligere, er det etter regjeringens
syn et behov for en fornyet og grundigere gjennomgang av Sametingets
rolle og oppgaver.
Offentlig forvaltning har som hovedformål å ivareta
borgernes interesser og løse grunnleggende samfunnsoppgaver.
Spørsmålet om oppgave-, ansvars- og funksjonsfordelingen
mellom forvaltningsnivåene er sentralt også i
samepolitisk sammenheng. Spørsmålet dreier seg
om hvem som bør ha myndighet til å ivareta hvilke
oppgaver innenfor offentlig forvaltning. Dels vil vurderingen dreie
seg om på hvilket nivå – nasjonalt, regionalt eller
lokalt – en gitt offentlig oppgave bør løses,
og dels om det skal være statlige forvaltningsorganer eller
kommuner og fylkeskommuner som skal ha ansvaret for oppgaveløsningen.
Det er staten som har folkerettslige forpliktelser overfor den
samiske befolkningen, og som dermed har hovedansvaret for å legge
forholdene til rette for at samene kan sikre og utvikle sitt språk, sin
kultur og sitt samfunnsliv. De praktiske oppgavene som følger
av dette ansvaret må imidlertid iverksettes også på lavere
forvaltningsnivåer. Beslutninger fattet på kommunalt
og fylkeskommunalt nivå har stor betydning for mulighetene
til å opprettholde og videreutvikle samisk kultur. Derfor
må hensynet til den samiske befolkningen være med
i de politiske prioriteringene som gjøres lokalt.
Samerettsutvalget foreslo i NOU 1984:18 Om samenes rettsstilling å lovfeste
at fylkeskommuner og kommuner skulle pålegges å gjennomføre samepolitiske
tiltak. Regjeringen og Stortinget sluttet seg ikke til dette. Det
ble lagt opp til en strategi med positive støtteordninger
istedenfor en generell påleggshjemmel. Dette ble begrunnet med
at lovpålegg og direktiver ville gripe inn i det kommunale
selvstyret (jf. Ot.prp. nr. 33 (1986–87), s. 103).
Sametinget har i sin årsmelding for 1999 bedt om at
tingets rolle blir nærmere avklart gjennom en presisering
av ansvarsforholdet mellom Sametinget og de ulike forvaltningsnivåene.
Sametinget ønsker at det prøves ut ordninger for
hvordan tinget skal delta i arbeidet med, og gjennomføringen
av, fylkesplanleggingen. Sametinget krever også at kommuners
og fylkeskommuners ansvar for samiske saker må defineres
klarere.
I årsmeldingen for 2000 hevder Sametinget at samiske
saker må ivaretas bedre i det norske politiske systemet
enn tilfellet er i dag. I følge Sametinget forsøker
mange kommuner og fylkeskommuner å skyve fra seg ansvaret
for samiske tiltak. Sametinget uttaler at det både foreligger
avgrensningsproblemer for samiske tiltak og negativ innstilling
til samiske spørsmål i mange kommuner (Sametingets
høringsuttalelse til Oppgavefordelingsutvalgets innstilling,
NOU 2000: 22, sak 45/00).
Sametinget har derfor, i sin årsmelding for 2000 og
i sin høringsuttalelse til Oppgavefordelingsutvalgets innstilling,
bedt om at det blir foretatt en egen gjennomgang av oppgavefordelingsproblematikken,
ut fra prinsippene som landets samepolitikk bygger på.
Sametinget er opptatt av at samepolitikken må struktureres
slik at aktørene på ulike nivå får
et klart definert ansvar. For det første må ansvarsforholdet
mellom staten og Sametinget avklares. Videre må kommuner
og fylkeskommuner gis konkrete forpliktelser og rapportere om gjennomføringen
av oppgavene.
Regjeringen er enig i at det er behov for en gjennomgang og avklaring
av ansvars- og oppgavefordelingen mellom offentlige myndighetsorganer og –nivåer
for å oppnå statens samepolitiske målsettinger.
Sametingets rolle og fordeling av oppgaver som berører
samene spesielt er ikke vurdert av Oppgavefordelingsutvalget (NOU
2000: 22 Om oppgavefordelingen mellom stat, region og kommune) eller
i St.meld. nr. 31 (2000–2001) Kommune, fylke,
stat – en bedre oppgavefordeling. I St.meld. nr. 31
(2000–2001) sier regjeringen følgende:
«Sametingets myndighet og posisjon i norsk forvaltning
må ses i sammenheng med ansvars- og oppgavefordelingen
mellom stat, fylkeskommune og kommune. Dette spørsmålet
vil bli drøftet i prinsippmeldingen om norsk samepolitikk
som etter planen skal legges fram senere i år, og omtales
av den grunn ikke i denne meldingen.»
Det er imidlertid ikke mulig å avklare alle spørsmål knyttet
til Sametingets myndighet i denne stortingsmeldingen. Regjeringen
mener derfor at det er behov for en bredere gjennomgang av kommuners
og fylkeskommuners ansvar og oppgaver i forhold til samiske saker,
og rolle- og oppgavefordelingen mellom Sametinget og den øvrige
offentlige forvaltningen. Det er også behov for en helhetlig
gjennomgang av hvilke politikkområder Sametinget bør
få økt myndighet over, og konsekvensene av dette.
5.4.1 Gjennomgang av oppgave- og ansvarsfordelingen i et samisk
perspektiv
Det finnes flere ulike alternativer for hvordan man kan gjennomgå oppgave-
og ansvarsfordelingen for samiske spørsmål. En
mulighet er å nedsette et bredt sammensatt offentlig utvalg
bestående av for eksempel uavhengige eksperter, Sametinget, departementene
og Kommunenes Sentralforbund (både kommune- og fylkesnivå).
Mandatet for et eventuelt utvalg bør omfatte:
Andre offentlige organers ansvar for
samiske saker – oppgave- og ansvarsfordeling mellom sentralt,
regionalt og lokalt nivå
Sametingets framtidige myndighet/oppgaver
En annen mulighet er at en interdepartemental arbeidsgruppe med
representasjon fra Sametinget foretar en slik gjennomgang Sametinget
har bedt om.
Et tredje alternativ er et forsknings- og utredningsoppdrag.
Oppdraget kan eventuelt gjennomføres i form av en «enkeltmannsutredning».
En person med kompetanse i offentlig rett kan lage en utredning
i løpet av kort tid, som kan danne grunnlag for politiske
vurderinger.
Flere av alternativene ovenfor kan kombineres. Regjeringen vil
gjennom en dialog med Sametinget finne den mest hensiktsmessige
måten å gjennomføre den gjennomgangen
Sametinget har bedt om på. I tillegg til en helhetlig gjennomgang
av oppgavefordelingen når det gjelder samiske saker, vil regjeringen
videreføre og styrke den eksisterende dialogen de enkelte
departementene har med Sametinget. Dette vil skje gjennom regelmessige
konsultasjoner med Sametinget på relevante fagområder.
Boks 5.6 Forskning om maktforhold
Makt- og demokratiutredningen v/Universitetet i Tromsø skal
kartlegge noen av de faktorene som påvirker maktforholdet
mellom den norske majoritetsbefolkningen og den samiske befolkningen,
samt betingelsene for så vel det norske folkestyret som
samenes mulighet til selvbestemmelse. Videre skal prosjektet blant
annet belyse på hvilken måte og i hvilken grad
den faktiske fordelingen av beslutningskompetanse mellom Sametinget og
sentrale institusjoner i det norske styringssystemet påvirker
betingelser for samisk selvbestemmelse. Prosjektet ble igangsatt
i april 2000 og planlegges ferdigstilt i 2002. Norges Forskningsråd
og Kommunal- og regionaldepartementet finansierer prosjektet.
5.5 Tiltak
Regjeringen vil informere mer om menneskerettigheter
som har betydning for urfolk, og vil i den forbindelse utgi et informasjonshefte
om ILO-konvensjon nr. 169. Heftet vil ha kommunal, regional
og statlig forvaltning som målgruppe.
Regjeringen vil drøfte ulike alternativer for hvordan
man kan gjennomgå oppgave- og ansvarfordelingen for samiske
spørsmål med Sametinget.
Regjeringen vil videreføre og styrke den dialogen
de enkelte departementene har med Sametinget.