4 Diskriminering og likestilling
Regjeringen vil bekjempe all diskriminering. Alle skal ha krav
på å få de samme muligheter til å utvikle
seg, utnytte sine evner og leve sine liv, uavhengig av kjønn,
sosial bakgrunn, religion, seksuell orientering, funksjonshemming
eller etnisk tilhørighet.
4.1 Diskriminering av samer
Selv om fornorskningspolitikken er et tilbakelagt stadium i norsk
politikk, vil de negative følgene av denne politikken kaste
skygger i lang tid. Det tar tid å endre de generelle rammeverkene
i norsk politikk, lovverk og ordninger slik at samisk kultur, språk,
tradisjoner og det samiske samfunnets behov blir tatt tilstrekkelig
hensyn til også på ansvarsområder som
ikke er direkte rettet mot samene. Videre er iverksettingen av rettigheter
og ordninger for samene avhengig av mange faktorer som det tar tid å få på plass.
Mye av arven fra fornorskningspolitikken henger igjen i folks holdninger,
selv om den offentlige politikken er lagt om. Derfor er det viktig å ha
fokus på spørsmål knyttet til diskriminering
av samer, både personlig og strukturelt.
4.1.1 Undersøkelser om diskriminering av samer
En undersøkelse om selvopplevd diskriminering blant
samer i Norge, foretatt av Norut NIBR Finnmark på oppdrag
fra Arbeids- og inkluderingsdepartementet i 2006, avdekket at hver
fjerde respondent har opplevd å bli diskriminert fordi
de er samer. Opplevelsene av diskriminering var først og fremst
knyttet til arbeidslivet, i festlige lag/på byen og
i møte med det offentlige. En mindre andel hadde opplevd
diskriminering i familien/slekten, i nærmiljø,
i frivillig arbeid og i skole/utdanning. Analysen er basert
på en kvantitativ undersøkelse fra kommuner med
minst 1 pst. av befolkningen registrert i samemanntallet.
Undersøkelsen hadde 545 respondenter.
I en undersøkelse om helse og levekår i norske og
samiske kommuner (SAMINOR) gjort av Senter for samisk helseforskning
ved Universitetet i Tromsø på oppdrag fra Helse-
og omsorgsdepartementet i 2003 – 2004
kommer det frem at 36 pst. av de samiske respondentene
hadde opplevd å bli diskriminert og 37 pst. har
opplevd å bli mobbet på grunn av sitt samiske
opphav. Unge samer hadde vært mest utsatt for mobbing.
Analysen er basert på en spørreundersøkelse
blant 12 265 menn og kvinner mellom 36 – 79 år
i Finnmark, Troms, Nordland og Trøndelag.
Disse undersøkelsene viser at en urovekkende stor del
av samene opplever diskriminering på grunn av sin samiske
bakgrunn. Regjeringen vil derfor fortsatt ha sterkt fokus på diskriminering
av samer. De viktigste verktøyene er Likestillings- og diskrimineringsombudet
og Barneombudet, som begge har hatt et økt fokus på samenes
situasjon de siste årene. Samtidig er diskriminering og
mobbing av samer i arbeidslivet og på arbeidsplassene en
utfordring for partene i arbeidslivet. Fortsatt forskning
rundt diskriminering av samer er viktig. Her vil Senter for samisk
helseforskning kunne spille en viktig rolle.
4.1.2 Informasjon og holdningsarbeid
Arbeidet mot diskriminering av samer er først og fremst
bygget på informasjon og holdningsarbeid, sammen med en
aktiv politikk knyttet til styrking av samisk språk, kultur
og næringer. Synliggjøring av samisk språk,
kultur og samfunnsliv på den offentlige arena er viktig
i denne sammenhengen.
Samisk institusjonsbygging har vært et viktig bidrag
til å gjøre samisk kultur synlig. Videre har samiske
programmer på TV, kulturarrangementer som festivaler, utstillinger,
konserter og samiske filmer bidratt til å skape interesse
og mer kunnskap om samiske forhold hos allmennheten, og bidratt
til at samisk kultur er blitt en del det allmenne kulturbildet i
Norge.
Fra regjeringens side har informasjon og positivt holdningsarbeid
rettet mot allmennheten, sammen med en aktiv politikk knyttet til
styrking av samisk språk, kultur og næringer,
vært viktige tiltak for å motvirke diskriminering
av samer.
Et viktig grep med hensyn til kunnskapsformidling om samiske
forhold er det samiske innholdet i Kunnskapsløftet. I arbeidet
med læreplanene for kunnskapsløftet er det lagt
vekt på at alle elever i grunn- og videregående
skole skal tilegne seg grunnleggende kunnskap om samisk historie,
kultur og samfunnsliv. Over tid vil dette kunne bidra til positive
holdninger til samisk kultur. Innholdet i integrering av samiske
emner i undervisningen i det norske skoleverket vil evalueres etter
hvert som man vinner erfaring med den nye satsingen.
Prosjektet
Samiske veivisere i regi
av Samisk høgskole, finansiert av Arbeids- og inkluderingsdepartementet,
har som mål å nå frem til unge ikke-samer
med informasjon om samiske forhold og hvordan det er å være
same i dagens Norge. Prosjektet som startet opp i 2004 består
av at tre samiske ungdommer hvert år får stipend
for å reise rundt til videregående skoler og foreninger
i landet for å møte ikke-samisk ungdom på sin
egen alder. Veiviserne får opplæring ved Samisk
høgskole. Prosjektet ble evaluert sommeren 2007. Evalueringen
tegner et positivt bilde av virksomheten, og viser at besøkene
av veiviserne har vært lærerike, både
for lærere og elever. Lærerne mener at veiviserkonseptet
fungerer godt til å fjerne fordommer og vrangforestillinger
om samisk kultur. Nær sagt samtlige elever mener de har
hatt utbytte av besøkene i form av økt kunnskap.
Prosjektet er fra 2008 i permanent drift og finansieres over Arbeids-
og inkluderingsdepartementets budsjett.
Figur 5.1 De første samiske veiviserne 2004–2005.
For å øke kunnskapen om og forståelsen
for urfolks rettigheter og samiske rettigheter er det opprettet
et kompetansesenter for urfolks rettigheter i Kautokeino, jf. kap.
1.4.4. Senteret bruker sine web-sider aktivt i sitt formidlingsarbeid –
www.galdu.org. Senteret utgir også et
eget tidskrift Gáldu Čála– Tidskrift
for urfolks rettigheter.
Internasjonalt fag- og formidlingssenter for reindrift, jf. kap.
1.5.3, er etablert for å styrke det internasjonale samarbeidet
om reindrift. Senteret skal virke som et knutepunkt for blant annet
formidling og utveksling av informasjon, erfaringer og kunnskap,
og har etablert nettsiden
www.reindeerportal.org.
Handlingsplan mot rasisme og diskriminering 2002 – 2006
omfatter også tiltak for å motvirke diskriminering
av samer. I handlingsplanen understrekes det at en effektiv innsats
mot rasisme og diskriminering krever et kontinuerlig, fokusert og langsiktig
arbeid. Fordi handlingsplanen er regjeringens plan er tiltakene
spesielt rettet mot sentralforvaltningens områder og arbeidsoppgaver. Regjeringen
arbeider med en ny handlingsplan mot rasisme og diskriminering,
hvor også samiske forhold vil bli behandlet.
4.2 Homofile
Spørsmål om homofili er omfattet av tabu og
er langt på vei blitt fortiet i det samiske samfunnet. Mange
sliter med sin egen identitet som homofil same og lever i skjul
med sin legning. Enkelte har opplevd sanksjoner fra familie, slekt,
venner, skolekamerater, arbeidskamerater etc. når deres
homofile legning er kommet til syne. For enkelte homofile/lesbiske
samer kan det omkringliggende samfunns syn på homofili
oppfattes som at man må velge mellom å leve ut
sin legning eller å leve som en del av det samiske samfunnet.
Følelsen av å måtte velge mellom to så grunnleggende
identiteter kan for mange føles som et umulig valg og kan føre
til sterkt stress. Mange homofile/lesbiske samer velger
derfor enten å flytte ut av den samiske bygda for å leve
ut sin legning et annet sted, eller å leve med å skjule
sin legning.
Homofile og lesbiske samer kan sies å være
i en dobbel minoritetssituasjon og har derfor behov for å finne
sin homofile identitet blant andre samiske homofile og lesbiske.
Det er på denne bakgrunnen behov for møteplasser
hvor de kan samles med likesinnede. Organisering av homofile og
lesbiske samer i homopolitiske organisasjoner spiller en viktig
rolle i denne sammenheng.
Holdningsskaping og synliggjøring av spørsmål
omkring homofili i det samiske samfunnet er viktig for å skape
bedre levekår og større trygghet for samiske lesbiske
og homofile. At flere homofile/lesbiske samer deltok på Skeive
dager i Oslo i 2007 fikk oppmerksomhet både i samisk og
nasjonal presse og var således et viktig bidrag til synliggjøring
av denne gruppen.
Forekomster og handlingsmønstre knyttet til bl.a. diskriminering,
vold og trusler på bakgrunn av seksuell orientering er
i liten grad kartlagt og dokumentert.
Barne- og likestillingsdepartementet tar sikte på å gjennomføre
en kartlegging av livssituasjon og levekår for homofile
og lesbiske samer. Undersøkelsen bør dokumentere
og analysere grenser og sanksjoner som gjelder for samliv, seksualitet
og kjønnsuttrykk i det samiske samfunnet, og hvordan slike
forhold innvirker på homofile og lesbiske samers muligheter
for livsutfoldelse. Undersøkelsen bør munne ut
i forslag til tiltak for å bedre levekårene for
gruppene.
4.3 Kjønnslikestilling
Regjeringen vil føre en politikk som gir kvinner og menn
like muligheter og reell likestilling. Selv om kvinner og menn formelt
sett har samme rettigheter i landet, er det langt igjen før
det er skapt reelt like muligheter. Regjeringen vil forskjellsbehandle kjønn
når det er nødvendig for å skape full
likestilling, arbeide for likestilling gjennom endringer av lover
og i organisering av arbeids- og samfunnsliv, men også gjennom
debatt, informasjon og holdningsskapende arbeid.
Arbeidet for likestilling må skje både i arbeidslivet
og i hjemmet. I arbeidslivet vil regjeringen sikre lik lønn
for arbeid av lik verdi, og arbeide for at både kvinner
og menn slipper til i alle stillingstyper. I hjemmet er det et mål å bidra
til en jevnere ansvars- og arbeidsfordeling.
Departementenes arbeid med likestilling vil omfatte også samiske
menns og kvinners situasjon. Både kvinne- og mannsrollen
i det samiske samfunnet vil være under endring, og det
er viktig at slike endringer blir akseptert og innpasset i det samiske
samfunnet. Likestillingsarbeidet skal altså innrettes mot
alle livsfaser og mot alle samfunnsområder. Det er viktig å være
bevisst at alt likestillingsarbeid må omhandle begge kjønn.
Når strategier og tiltak skal vurderes skal begge kjønns
situasjon være i fokus, også der de konkrete tiltakene retter
seg direkte til ett av kjønnene.
Det er viktig at likestillingsarbeidet starter allerede i barnehagen
for å sikre at gutter og jenter får samme oppvekstforhold
og ikke preges av stereotypier eller uønskede kulturelle
forskjeller.
Tilknytningen til de samiske næringene har fortsatt
høy status i det samiske samfunnet, og mange gutter blir
i primærnæringene. Gjennom dette tilegner guttene
seg viktig kultur- og næringskompetanse. Avstanden mellom
de verdier gutter oppdras til og de verdier skolen formidler dem
kan av dem selv oppleves som stor. Dette kan være en av årsakene
til at bare en liten andel samiske menn i Indre Finnmark tar høyere
utdanning, i motsetning til kvinnene: I Karasjok og Kautokeino har
rundt 30 pst. av kvinnene høyere utdanning (2006),
og ligger blant de høyeste i landssammenheng.
En viktig likestillingsoppgave fremover i disse områdene
er derfor å rekruttere samiske menn til høyere
utdanning, samt å legge til rette for at kompetansen de
har tilegnet seg, kan brukes i nye næringer. Det er viktig
at også de samiske jentene får likeverdig mulighet
til, å kunne gå inn i primærnæringene
som for eksempel reindriften.
Holdningsskaping er viktig i likestillingsarbeidet. Mannsforeningen
Dievddut i Kautokeino arbeider for en positiv holdningsskapning
blant samiske menn. Likestilling er viktig også i annet samisk
organisasjonsliv. De to samiske kvinneorganisasjonene Sáráhkká og
Samisk kvinneforum har lenge arbeidet for likestilling og aktuelle
spørsmål knyttet til kvinners situasjon i det
samiske samfunnet.
4.3.1 Arbeidet med likestilling i offentlige virksomheter
Barne- og likestillingsdepartementet har hovedansvaret for arbeidet
med regjeringens likestillingspolitikk, men alle departementene
har et likestillingsansvar for egne politikkområder. Arbeidet
for likestilling er hjemlet i Lov om likestilling med forskrifter,
og lovens §1 a pålegger offentlige myndigheter å arbeide
aktivt, målrettet og planmessig for likestilling mellom
kjønnene på alle samfunnsområder. Arbeidsgiver
skal arbeide aktivt, målrettet og planmessig for likestilling
mellom kjønnene innenfor sin virksomhet. Arbeidslivets
organisasjoner har tilsvarende aktivitetsplikt innenfor sitt virkefelt.
Virksomheter som i lov er pålagt å utarbeide årsberetning,
skal i årsberetningen redegjøre for den faktiske
tilstanden når det gjelder likestilling i virksomheten.
Det skal også redegjøres for tiltak som er iverksatt
og tiltak som planlegges iverksatt for å fremme likestilling
og for å forhindre forskjellsbehandling i strid med denne
loven. Offentlige myndigheter og offentlige virksomheter som ikke
er pliktige til å utarbeide årsberetning, skal
gi tilsvarende redegjørelse i årsbudsjettet.
Fylkesmennene blir årlig gjennom tildelingsbrev pålagt å bidra
til kommunenes likestillingsarbeid, og kommunene på sin
side er pålagt å arbeide aktivt for likestilling
både som arbeidsgiver og på politikkområdene
de forvalter.
Likestillings- og diskrimineringsombudet har som hovedoppgave å bekjempe
diskriminering og fremme likestilling uavhengig av blant annet kjønn,
etnisitet, funksjonshemming, språk, religion, seksuell
orientering og alder. Ombudets pådriverarbeid innebærer
bl.a. å
avdekke og påpeke diskriminerende
forhold og forhold som motvirker likebehandling
bidra til bevisstgjøring og være en pådriver
for endring i holdninger og atferd
gi informasjon, støtte og veiledning i arbeidet for å fremme
likestilling og motarbeide diskriminering
gi råd og veiledning om etnisk mangfold i arbeidslivet
til arbeidsgivere i offentlig og privat sektor
formidle kunnskap og utvikle dokumentasjon om likestilling
og overvåke art og omfang av diskriminering
være et møtested og informasjonssentrum som
tilrettelegger for samarbeid mellom aktuelle aktører.
4.3.1.1 Sametingets arbeid med likestilling
Likestillingsloven pålegger altså offentlige
instanser en aktivitets- og redegjørelsesplikt når
det gjelder utvikling av likestilling mellom kjønnene. Sametinget
er en slik instans, og skal derfor drive aktivt likestillingsarbeid
i egen virksomhet og på de saksfelt Sametinget forvalter,
innenfor rammene av den nasjonale likestillingspolitikken.
Sametinget har også et politisk ansvar for å være
pådriver i likestillingsarbeidet i det samiske samfunnet.
Det arbeidet Sametinget i dag gjør, blir rapportert for
Sametingets plenum gjennom en årlig likestillingspolitisk
redegjørelse. Sametinget, i samarbeid med samiske organisasjoner,
arbeider med et strategidokument for likestilling. Arbeidet skal
munne ut i en handlingsplan som skal legges frem for Sametinget
i løpet av våren 2008. Barne- og likestillingsdepartementet
vil kunne bidra faglig og økonomisk til strategiske tiltak
i planen for å fremme likestilling mellom kvinner og menn
i handlingsplanen, når den er forankret i Sametinget.
I 2001 var 84 pst. av de folkevalgte på Sametinget
menn. Gjennom et aktivt likestillingspolitisk arbeid fra Sametingets
side ble det ved sametingsvalget i 2005 innvalgt 51 pst.
kvinner på Sametinget. Tinget valgte for første
gang en kvinnelig sametingspresident, og i Sametingsrådet
er kvinnene i flertall.
På oppdrag fra Sametinget foretok kunnskapssenteret
for likestilling Fredrikkes hage våren 2006 en likestillingstest
av Samisk utviklingsfond. Testen viste at det var lav kvinneandel
blant søkere til fondet, sterk kjønnsdeling i
søkermassen og høy andel mannlige styreledere.
Våren 2007 arrangerte Sametinget en nordisk samisk likestillingskonferanse.
Prosjektledelsen for konferansen var Samisk kvinneforum. Konferansens
målsetting var å innlemme samisk likestillingsarbeid
i det etablerte nordiske samarbeidet ved å belyse situasjonen
mht. likestilling og kjønnsrelaterte spørsmål
i det samiske samfunnet. Konferansen tok opp samfunnsforhold i samiske
samfunn spesielt – og urfolks samefunn generelt – i
et kjønnsperspektiv.
Samisk parlamentarisk råd deler årlig ut en nordisk
samisk likestillingspris. Formålet med likestillingsprisen
er å stimulere til økt innsats i arbeidet med å fremme
likestilling og likeverd mellom menn og kvinner på tvers
av landegrensene i det samiske samfunnet.
Se også Sametingets årsmelding 2007, punkt 1.2.
4.3.1.2 Likestilling i reindriften
I det tradisjonelle samiske samfunnet ble jenter og gutter oppdradd
forskjellig, mens de var langt på vei likestilt når
det gjelder formelle rettigheter. For eksempel kunne både
kvinner og menn eie sine egne reinflokker. Det er i dag liten plass
til nyetableringer for eksempel innenfor reindriften. Det innebærer
at bare ett av barna kan overta reinflokken, mens de øvrige
må søke alternative yrkeskarrierer.
I ny reindriftslov som trådte i kraft 1. juli 2007 er
det en bestemmelse om at ektefeller/samboere under ekteskapet/samboerskapet
kan inneha hver sin siidaandel. Dette er en viktig likestillingspolitisk
milepæl fordi de fleste driftsenheter hittil er eid og
blitt drevet av menn. Ved inngåelse av ekteskap har driftsenhetene
blitt slått sammen til en.
Ved årets reindriftsforhandlinger ble kvinnenes situasjon
i næringen lagt til grunn i utformingen av virkemidler.
Avtalepartene er positivt innstilt til at arbeidet med å fremme
likestilling i reindriftsnæringen fortsetter. Som et resultat
av dette ble partene enige om å videreføre den
spesielle innsatsen overfor kvinner i reindriftsnæringen.
Dette innebærer bl.a. høyere driftstilskudd til
de driftsenheter der kvinner står som enkeltinnehavere, økt ektefelletillegg,
avsetning til kvinnerettede tilskudd, samt øremerkede forskningsmidler
til kartlegging og dokumentasjon av reindriftskvinnenes tradisjonelle
kunnskap. Under årets forhandlinger ble det også enighet
om å innføre et nytt delmål i Verdiskapingsprogrammet
for reindrift. Delmålet er «Å bidra til å øke
inntjeningen av den enkelte rein ved bruk av reinens biprodukter».
Ved at det er kvinnene som i hovedsak står for bruk av
reinens biprodukter til bl.a. duodjiproduksjon, vil et slikt delmål
bidra til økt oppmerksomhet omkring reindriftskvinnene
og deres deltagelse for økt verdiskaping i reindriften.
4.4 Strategier og tiltak
Arbeidet mot diskriminering av samer er først og fremst
bygget på informasjon og holdningsarbeid. Her er skolen
svært viktig. I arbeidet med læreplanene for Kunnskapsløftet
er det blitt lagt vekt på at alle elever i grunn- og videregående
skole skal tilegne seg grunnleggende kunnskap om samisk historie,
kultur og samfunnsliv.
Regjeringen har gjort prosjektet
Samiske
veivisere til en permanent ordning fra 2008.
Barne- og likestillingsdepartementet vil gjennomføre
en kartlegging av livssituasjonen og levekår for lesbiske
og homofile samer. Kartleggingen bør munne ut i forslag
til tiltak for å bedre levekårene for gruppene.
Barne- og likestillingsdepartementet ønsker i samarbeid
med Landslaget for lesbiske og homofile (LLH) å drifte
en samisk side under Landslagets hjemmeside, i første omgang
på nordsamisk.
Regjeringen legger vekt på å styrke arbeidet mot
diskriminering av samer og diskriminering i det samiske samfunnet.
Regjeringen vil invitere Sametinget og Likestillings- og diskrimineringsombudet
til en felles satsing mot diskriminering i det samiske samfunnet.
Likestillings- og diskrimineringsombudets skal besitte kompetanse
også på det samiske området. For å sikre
at ombudet har en fast samarbeidspart i det samiske miljøet
på likestillings- og mangfoldsspørsmål,
vil regjeringen i samråd med Sametinget tilrettelegge for
at det kan bli opprettet en stilling forankret i det samiske miljøet
som arbeider med slike spørsmål. Arbeidet skal
skje i samråd med Sametinget.
Sametinget skal etter planen behandle en handlingsplan om likestilling
i det samiske samfunnet våren 2008. Barne- og likestillingsdepartementet vil
kunne bidra faglig og økonomisk til strategiske tiltak
i planen.