6.1 Det samiske mangfoldet
Samisk kultur framtrer i ulike former avhengig av blant annet
næring og om samene er bosatt ved kysten, fjorder, elver
eller i innlandet. Foruten nordsamene, som er den største
samiske gruppen, finnes det også mindre grupper blant samene
i Norge. Det er sørsamer, østsamer/skoltesamer
og lulesamer. Disse gruppene har egne dialekter som til dels er
svært forskjellige fra nordsamisk. Det finnes også enkelte
i Norge som har en pitesamisk tilhørighet.
Regjeringen mener at enkelte av de mindre gruppenes behov, bare
kan bli møtt gjennom særtiltak, for eksempel når
det gjelder språk, kultur og utdanning. Myndighetene legger
derfor stor vekt på å bevare og utvikle sørsamisk, østsamisk/skoltesamisk
og lulesamisk språk og kultur. En aktiv offentlig virkemiddelbruk,
spesielt knyttet til de mindre samiske gruppene, vil bidra til å styrke
det kulturelle mangfoldet i det samiske samfunnet.
6.2 Sørsamer
Det sørsamiske området på norsk side
strekker seg fra Saltfjellet i nord til Engerdal kommune i Hedmark
i sør. Området hører administrativt inn under
fire fylker og 70 kommuner, og er delt inn i tre ulike reinbeitedistrikter.
Den samiske bosettingen er spredt. De fleste samiske familiene i
området er i stor grad tilknyttet reindriften. I følge
reindriftsmanntallet for 1999 er det 110 driftsenheter i det sørsamiske
området på norsk side. Duodji er også et
sentralt kulturskapende og identitetsskapende element. Historisk
har sørsamene hatt nære forbindelser med hverandre,
uansett om de har bodd på norsk eller svensk side av grensen.
Sørsamene har ved flere anledninger ført saker for
domstolene i forbindelse med sedvanemessig bruk av tradisjonelle
beiteområder. Nyere saker er blant annet Korssjøfjell-,
Aursund-, Tamnes- og Selbusaken. Sørsamene har tapt store
beiteområder etter 2. verdenskrig i forbindelse med vassdragsreguleringer.
Det sørsamiske området har i dag to samiske kulturinstitusjoner – Saemien
Sijte på Snåsa og Sijti Jarnge i Hattfjelldal.
NRK Sámi Radio har lokalkontor på Snåsa
og har to sørsamiske sendinger i uka.
Lange avstander og små språkmiljøer
har gjort det vanskelig å opprettholde og utvikle sørsamisk språk.
Enkelte barnehager i Hattfjelldal, Snåsa, Elgå,
Brekken og Rørosområdet har etablert språkstimuleringstilbud.
Det er en utfordring å gi et godt opplæringstilbud
i sørsamisk. Undervisningstilbudet på grunnskolenivå er
i hovedsak konsentrert til de to sameskolene i Hattfjelldal og Snåsa.
På videregående nivå er det Mosjøen
videregående skole som har ansvar for opplæringen
i sørsamisk. Videre har Høgskolen i Nord-Trøndelag
et særlig ansvar for å gi utdanningstilbud i sørsamisk
språk og kultur. Høgskolen på Nesna har bidradd
til etableringen av Forum for sørsamisk språk
og kultur, som har sekretariat ved Mosjøen videregående
skole. Det finnes noen få lærebøker på sørsamisk.
Sørsamisk tale- og skriftspråk er svært
ulikt de øvrige samiske dialektene. Sametinget har utarbeidet
en sørsamisk språkplan (1993) der det sies at språkarbeid
skal styrkes og utvikles i alle språkregioner. Sametinget
foreslår at det på sikt etableres samiske språksentra
i områdene Rana og Røros. I Sametingets budsjett
for 2001 er det avsatt midler til en sørsamisk fagstilling
som er tenkt lagt til et eventuelt avdelingskontor for Sametinget
på Snåsa.
Boks 6.7 Saemien Sijte og Sijti Jarnge
Saemien Sijte er et sørsamisk museum og kulturhus på Snåsa
som har vært i drift siden 1980. Kulturhuset skal drive
forskning, dokumentasjon, bevaring og formidling av samisk kulturhistorisk
kunnskap. Hensikten med kulturhuset er å styrke den sørsamiske
identiteten og fellesskapsfølelsen. Dette skal blant annet
skje gjennom å utvikle den eksisterende museumsutstillingen
samt ved å gi informasjon på internett. Saemien
Sijte, med lokale kontorer, er blitt et møtested for samiske
institusjoner og interesser: Duodjiinstituhtta, Reindriftsforvaltningen
for Nord-Trøndelag, Sametingets Kultur- og næringsavdeling
og Nord-Trøndelag Reinsamelag. Saemien Sijte ble i 1996
utpekt av Sametinget til nasjonal samisk kulturinstitusjon.
Sijti Jarnge (samisk kultursenter) ble bygget på 1980-tallet
og ligger i Hattfjelldal. Senteret ønsker å legge
vekt på den levende samiske kulturen blant dagens samer,
og har som målsetting å etablere en større
samisk basisutstilling som skal være ferdig i 2003. Senteret
eier en samisk bokbuss som reiser rundt til både svenske
og norske samer. Bokbussens virksomhet utgjør et viktig
bidrag i styrkingen av sørsamisk identitet og språk.
6.3 Østsamer/skoltesamer
Østsamene/skoltesamene i Norge bor i Neiden
i Sør-Varanger kommune i Finnmark. Neiden/Njávdán
er det gamle navnet på Neidensamenes siida (bruksområde),
som ved grensedragningen mellom Norge og Russland i 1826 ble delt
i to. Vel halvparten av den opprinnelige siidaen ligger i dag på finsk
side av grensen. Østsamenes/skoltesamenes tradisjonelle
levemåte har vært basert på bruk av områdets
naturressurser: reindrift, fiske etter laks i Neidenelva og Munkelva,
fiske i sjøen, jakt og fangst, bær- og mosesanking.
Østsamene/skoltesamene er i dag den minste gruppen
blant samene, samtidig som den er en liten minoritet i sitt opprinnelige
landområde. Østsamene/skoltesamene skiller
seg fra den øvrige samiske folkegruppen når det
gjelder språk og reli gion. I Sevettijärvi/—eavetjávri
i Finland bor det flere østsamer/skoltesamer enn
i Norge. Det er stort sett de eldre som snakker språket.
En skole i området gir en viss opplæring på østsamisk/skoltesamisk.
I Norge finnes det i dag ingen opplæringstilbud i østsamisk/skoltesamisk
og det foregår ingen utvikling av læremidler.
Sametinget vil i fremtiden satse på tiltak rettet mot barn
og unge i det østsamiske/skoltesamiske samfunnet
for å styrke deres identitet. Sametinget ser behov for
samarbeid med Finland om språkrevitalisering.
Nordisk Samisk Institutt i Kautokeino arbeider med språkforskning
og har, som en del av et internasjonalt arbeid for truede språk,
satt i gang et språkbadprosjekt i en barnehage i Sevettijärvi
i Finland, med målsetting å revitalisere østsamisk/skoltesamisk
språk. Eldre som kan språket er med som hjelpere
i undervisningen, men ikke i det omfang som er ønsket.
Det finnes få østsamiske/skoltesamiske
bøker og mangelen på undervisningsmateriale er
stor. Nordisk Samisk Institutt viderefører prosjektet i
2001/2002, med midler fra EU.
Østsamene/skoltesamene har siden de ble kristnet
av russiske misjonærer på 1500-tallet, bekjent
seg til den russisk-ortodokse tro. Det ble da bygd et ortodoks kapell
i Neiden som står i skoltebyen og fortsatt er i bruk.
På slutten av 1970-tallet fremmet østsamene/skoltesamene
krav om å få etablere reindriftsvirksomheten i
sitt gamle område. Både Reindriftsforvaltningen
og domstolene slo fast at de aktuelle østsamer/skoltesamer
hadde rett til reindrift. I dag er situasjonen den at østsamene/skoltesamene
har rett til reindrift, men de har i praksis ikke fått
starte med reindrift fordi det ikke er ledige driftsenheter i området. Østsamene/skoltesamene
drev tidligere et utstrakt kyst- og fjordfiske i Varanger. Dette
fisket, sammen med laksefisket og reindriften, var grunnpilarene
i næringsgrunnlaget.
Laksefisket i Neiden er i dag basert på turistfiske,
og inntektene fordeles på de som er medlemmer av «Neidenelvas
Fiskefellesskap». Det tidligere østsamiske/skoltesamiske
kastenotfisket (livjelakfiske) er i stor grad overtatt av den øvrige innflyttede
befolkningen, og er blitt et fellesfiske for de som eier og dyrker
jord i Neidendalføret. Tilflytting, særlig fra
Finland, fra midten av 1800-tallet, og det faktum at østsamene/skoltesamene
i dag er en liten minoritet i Sør-Varanger kommune, har
bidratt til at østsamene/skoltesamene har mistet
mange av sine gamle rettigheter og er kommet i en meget vanskelig
situasjon, både språklig og kulturelt.
Samerettsutvalget har i sin andre delinnstilling (NOU 1997: 4)
behandlet en rekke forslag som er begrunnet i behovet for å bevare
og utvikle den særegne østsamiske/skoltesamene
kulturen. I det videre arbeidet med en ny lov om forvaltning av grunnen
i Finnmark, vil utvalgets forslag mht. til reetablering av østsamenes/skolesamenes
kultur og næringsgrunnlag, bli vurdert.
Finland har de siste femti årene prøvd å legge forholdene
til rette for at den østsamiske/skoltesamiske
befolkningen skal ha muligheter til å bevare sin egenart,
levemåte og kultur. En ny skoltelov ble vedtatt i 1995.
Skolteloven er en spesiallov som har til formål å forbedre østsamenes/skoltenes
inntektsmuligheter og livsforhold generelt, samtidig som den skal
bevare og fremme skoltekulturen. Loven er knyttet til naturnæringsutøverne
i de nordlige delene av Finland.
De nordiske sameministrene og sametingspresidentene ble i fellesmøte
2. november 2000 enige om å vurdere grenseoverskridende
tiltak og samarbeidsprosjekter som bidrar til å styrke
og utvikle østsamenes/skoltesamenes språk
og kulturgrunnlag.
Regjeringen ser behov for samarbeid, spesielt med Finland, for å bevare
og utvikle den østsamiske/skoltesamiske kulturen. Østsamenes/skoltesamenes
naturlige og historiske fellesskap vil kunne revitaliseres og utvikles
ved ulike former for kulturelt og næringsmessig samarbeid
mellom de landene hvor østsamer/skoltesamer bor.
I den forbindelse kan nevnes at Samisk kulturminneråd
i 2–3 år har samarbeidet med Finland og Russland
om registrering av østsamiske/skoltesamiske kulturminner.
Kommunal- og regionaldepartementet har i 2001 gitt støtte
til to østsamiske/skoltesamiske prosjekter: De
samiske samlingers prosjekt «Østsamiske tidsbilder
i det nye tusenåret – kulturelle dialoger» er
et dokumentasjonsprogram om østsamene/skoltesamene.
Intensjonen er å synliggjøre aspekter ved situasjonen
for østsamer/skoltesamer i dag ved å få frem
mangfoldet i østsamisk/skoltesamisk identitetsuttrykk.
Et prosjekt som er iverksatt av Tromsø museum skal dokumentere østsamenes/skoltesamenes
bosetting, kultur og samtidshistorie i Norge, Finland og Russland.
I tillegg skal det formidle eksakt informasjon om Neidenskoltenes
situasjon i dag; deres kulturelle, sosiale, næringsmessige,
religiøse og politiske situasjon.
I 2000 ble det vedtatt å frede Skoltebyen kulturminnevernområde
i Neiden. Hovedmålsettingen med kulturminnevernområdet
er at det skal legge til rette for og bidra til formidling, vedlikehold
og utvikling av østsamisk/skoltesamisk kultur. Østsamene/skoltesamene
selv, deres organisasjoner og Sametinget er aktivt med i arbeidet.
Boks 6.8 Østsamisk museum i Neiden
Sametinget har valgt Østsamisk museum i Neiden, Sør-Varanger,
som samisk tusenårssted. Sametinget har anbefalt et areal
på 1000 m2 og en kostnadsramme på 25 mill. kroner, inkludert
4 mill. kroner til utstillinger. Planene er vurdert av Statsbygg
som anslår kostnadene til bygget til å ligge 4–9
mill. kroner over Sametingets anbefaling.
Prosjektet har vært drøftet i møter
mellom Kulturdepartementet og Sametinget. Departementet har lagt
til grunn at den videre bearbeidelse av prosjektet og organiseringen
og finansieringen av det, skal ta utgangspunkt i nytt bygg slik
det er skissert i rapporten «Prosjekt Østsamisk
museum i Neiden», som ble utarbeidet i 1995 på oppdrag
fra Sør-Varanger kommune.
De samiske samlinger i Karasjok igangsatte museumsvirksomheten
i Neiden som et prosjekt med tilskudd i 1999 og 2000 på totalt 1,6
mill. kroner fra Kommunal- og regionaldepartementet, Sør-Varanger
kommune og Sametinget. Markeringen av tusenårsstedet fant
sted i august 2000. Prosjektet gjennomføres i samarbeid
med Kulturdepartementet, Sametinget og Sør-Varanger kommune.
6.4 Lulesamer
Nord-Salten, kommunene Tysfjord, Hamarøy og Sørfold,
er den sentrale delen av det lulesamiske området i Norge.
Lulesamer snakker det samme språket, lulesamisk, på norsk
og svensk side av grensen.
På 1700- og 1800-tallet ble leveforholdene vanskelige
for lulesamene som bodde i grenseområdene mot Sverige.
De ble tvunget til å flytte ut mot kysten. De samene som
slo seg ned i de indre fjordområdene beholdt i større
grad språket og tradisjonene enn samene i ytre deler av
Salten og Ofoten, som ble sterkt fornorsket utover 1800-tallet.
Bare enkelte ord og flere stedsnavn henger fortsatt igjen fra den
opprinnelige «sjøsamiske» dialekten.
Man regner med at det i dag er to-tre tusen lulesamer i Norge og
Sverige.
Samene i Nord-Salten har tradisjonelt først og fremst
vært fiskere. Tamreindrift har spilt en stor rolle for
lulesamisk kultur på svensk side av grensen. Villreinen
ble utryddet i området langs Lulevassdraget i løpet
av 17- og 1800-tallet, trolig på grunn av for stor beskatning,
nedbeiting, rovdyr eller fleinår (langvarig barfrost og
islag som hindret reinen i å beite). Enkelte lulesamer
har også drevet med jordbruk og husdyrhold.
Det lulesamiske språket (julevsámegiella) brukes
på norsk side i Ballangen, Tysfjord, Hamarøy og
Folda, og i Jokkmokk og den sørlige del av Gällivare
i Sverige. Lulesamene har manglet lærebøker og
lærere som kunne språket. I 1983 startet Bodø lærerhøgskole
undervisning i lulesamisk. I tillegg underviser enkelte grunnskoler
og Hamarøy videregående skole i språket.
Sametinget har en egen medarbeider som jobber med lulesamisk på Drag
i Tysfjord.
6.4.1 Hellemoprosjektet
Blant annet på grunn av at de indre fjordområdene i
Tysfjord, tidlig på 60-tallet ble erklært som
fraflyttingsområder, er det i dag kun i Musken at det
er fast bosetting i Hellemofjorden.
Hellemoprosjektet er et stedsutviklingsprosjekt i Musken. Prosjektet,
som er en del av handlingsplanen for Hellemofjorden, er utarbeidet
av lokalmiljøet i samarbeid med Tysfjord kommune. Kommunal-
og regionaldepartementet bidro til prosjektet ved å styrke
Samisk utviklingsfond med 1 mill kr pr. år, som en ekstraordinær
bevilgning i årene 1997–1999.
Det ble i årene 1997–98 bevilget støtte
fra Samisk utviklingsfond til innkjøp av 3 kystfiskefartøyer
til Musken. Husbanken har gjeninnført utlån for
finansiering av ny boligbygging på stedet. Stedets skole
som over lengre tid har vært truet med nedleggelse, har
fortsatt et lavt, men stabilt elevgrunnlag. Skolens lokaliteter
har i tillegg blitt benyttet til voksenopplæring, spesielt
innen doudji (samisk brukskunst/håndverk). Det
mangler imidlertid fortsatt etablering av næringsvirksomhet som
kan gi et mer stabilt næringsgrunnlag til stedet. Fortsatt
bosetting i Musken er meget viktig for bevaring av lulesamisk kultur.
Grunnet stedets geografiske beliggenhet, er fiskeoppdrett ansett
for å være en relevant næring å satse
på som grunnlag for sysselsetting.
Som et ledd i et vernearbeid for Tysfjord-Hellemobotn har regjeringen
igangsatt et arbeid med å utforme et konsekvensutredningsprogram,
som bl.a. skal beskrive befolkningsutviklingen og bosettingsmønsteret
i området. Videre skal fortsatt bruk av området
utredes.
Boks 6.9 Árran lulesamiske senter
Árran lulesamisk senter på Drag i Tysfjord kommune,
etablert 30. juli 1994, har som primær oppgave å forvalte
lulesamisk språk og kulturarv. Etableringen av Árran
lulesamisk senter har bidradd til positive ringvirkninger i området.
Senteret inneholder bibliotek, språk- og studiesenter,
museum og barnehage. Sametinget og Høgskolen i Bodø leier lokaler
i senteret. Omtrent 40 personer arbeider ved Árran.