6 Samepolitikk i kommuner og fylkeskommuner
Beslutninger og politikk på kommunalt og fylkeskommunalt
nivå har avgjørende betydning for i hvilken grad
samisk språk, kultur, næringer og samfunnsliv
kan utvikle seg på en god måte. Kommunene er de
fremste velferdsprodusenter og regjeringen er opptatt av et likeverdig
velferdstilbud overfor den samiske befolkningen, der de særlige
språklige og kulturelle behov ivaretas. Fylkeskommunene
har et særlig ansvar for regional utvikling i bred forstand.
En aktiv innsats fra regionene i samiske områder vil sikre
at samisk samfunnsliv utvikler seg i tråd med regjeringens
politikk.
Som utgangspunkt har både kommunale og fylkeskommunale
myndigheter den samme plikten som statlige myndigheter til å følge
opp internasjonale forpliktelser og nasjonal rett i forhold til samene
i Norge. Staten kan ikke ivareta sine forpliktelser i henhold til
de internasjonale instrumentene Norge har sluttet seg til dersom
det ikke følges opp gjennom praktisk politikk og praktiske
tiltak lokalt og regionalt. Staten har ansvaret for rammebetingelser
som gjør at dette ansvaret kan ivaretas. Samtidig har staten
også ansvaret for å rapportere i forhold til internasjonale
konvensjoner som omfatter samene i Norge. Dette fordrer oversikt
over det samepolitiske arbeidet lokalt og regionalt.
Samene er i mindretall i de fleste kommuner, med noen få unntak.
Dette gir utfordringer for kommunesektoren i forhold til at politiske
flertallsbeslutninger også skal ivareta samiske interesser.
I Nordland og Nord-Trøndelag er det 13 kommuner som
har flere enn 10 personer i samemanntallet. En kartlegging som er
gjort i forbindelse med et prosjekt igangsatt av Snåsa
kommune, viser at bare én av kommunene omtaler samiske
brukere i sine planer innen helse- og sosialtjenester på 1.
linje nivå.
1
Samisk kultur, næringsutøvelse og samfunnsliv er
under press fra det norske storsamfunnet på mange måter,
men kan ivaretas og fremmes gjennom en aktiv og bevisst planlegging
i kommuner og fylker. Plan- og bygningslovens regler, og hvordan
loven blir praktisert, har derfor en stor betydning for hvordan
de samiske interessene blir ivaretatt, jf. kap. 20.2.1.
6.1 Kommunalt selvstyre og samepolitikk
Ut fra hensynet til det kommunale selvstyret og de betydelige
regionale variasjonene i det samiske samfunnet, er det fra statens
side utvist varsomhet med hensyn til å pålegge
lokale og regionale folkevalgte myndigheter særskilte samepolitiske
oppgaver. Samtidig har staten et ansvar for å påse
at samene og de samiske samfunn i de ulike områder faktisk
får nyte godt av den samepolitiske og rettslige utvikling
som har funnet sted de siste tiårene. Dette ansvaret har
også Sametinget, som er det fremste organ til å vurdere
virkningen offentlig politikk har i forhold til samene.
Det lokale selvstyret er en sentral verdi i Norge. Kommuneloven
gir et sterkt vern mot statlig overstyring av kommunal oppgaveløsing.
Siden kommunene selv får regningen for valgene de tar, gis
det samtidig insentiver til kostnadseffektiv drift. Kommunene og
fylkeskommunene har et selvstendig ansvar for egen ressursbruk og
må tilpasse aktiviteten til inntektene. Regjeringen på sin side
må sikre samsvar mellom oppgaver og økonomiske
rammer. Den statlige styringen av kommuner og fylkeskommuner skjer
derfor i utgangspunktet gjennom lovgivning, budsjettvedtak og dialog
og konsultasjoner.
God lokal tilpasning krever at kommunene gis handlingsrom. Regjeringen
vil i minst mulig grad detaljstyre kommunene, og så langt
som mulig styre gjennom rammer både når det gjelder økonomi
og regelverk. Statens styring av kommunesektoren må balanseres
mellom hensynet til et likeverdig tjenestetilbud uavhengig av bostedskommune,
og den enkelte kommune og fylkeskommunes behov for å gi
tjenester i tråd med innbyggernes ønsker og behov.
Dette gjelder også tjenester i forhold til den samiske
befolkningen.
Selv om kommunene og fylkeskommunene har et viktig ansvar for
nasjonale velferdstjenester som barnehager, grunnskole, videregående
opplæring og pleie- og omsorgstjenester er det naturlig
at nasjonale myndigheter kan ta initiativ til reformer og større
satsinger innenfor disse sektorene. Gjennomføringen og
finansieringen av nasjonale reformer og større satsinger
har ofte skjedd utenfor rammefinansieringssystemet ved at det etableres egne
tidsavgrensede øremerkede tilskudd for å finansiere økte
drifts- og investeringskostnader i en oppbyggingsfase.
6.1.1 Tilsyn, veiledning og rapportering i forhold til kommunesektoren
Etter regjeringens syn har det vært en positiv utvikling
i fylkeskommunenes arbeid med samiske spørsmål.
Samarbeidsavtalene mellom Sametinget og fylkeskommunene i de tradisjonelle
samiske områdene, jf. kap 7.3.1, har vært avgjørende
for denne utviklingen.
Også mange kommuner har utviklet samiske tiltak innefor
sine ansvarsområder, særlig gjelder dette kommunene
som er omfattet av forvaltningsområdet for samisk språk.
Regjeringen er likevel bekymret over at den samiske befolkningen
i mange kommuner ikke i tilstrekkelig grad får ivaretatt
sine interesser og behov. I mange tilfeller kan en manglende oppfølging
skyldes at det er begrenset kunnskap om utviklingen i samepolitikken.
Sametinget har i begrenset grad hatt kapasitet til aktivt samarbeid
med kommunene på samme måten som de har samarbeidet
med fylkeskommunene, jf. kap. 7.3.
Det finnes i dag ingen systematisk oversikt eller rapportering
over samepolitiske tiltak i kommunesektoren. Arbeids- og inkluderingsdepartementet
vil derfor, i samråd med aktuelle departementer, se nærmere
på hvordan fylkesmannen kan få en mer aktiv rolle
i forhold til dette, samtidig som det vurderes hvordan fylkesmannens
veiledningsrolle overfor kommunene kan utvikles. Fylkeskommunene
i nord har hatt gode erfaringer med egne stillinger som har hatt
særskilt ansvar for utviklingsarbeid innenfor planlegging,
utvikling og koordinering av samiske spørsmål.
Regjeringen vil vurdere fylkesmennenes kapasitet med tanke på veiledning
og utviklingsarbeid når det gjelder samiske forhold i kommunesektoren. Arbeids-
og inkluderingsdepartementet vil også invitere KS og Sametinget
til et nærmere samarbeid om kommunenes arbeid med samiske
spørsmål. I denne sammenhengen er det aktuelt å foreta en
kartlegging, for eksempel av i hvilken grad kommuner innarbeider
samiske problemstillinger i sine plandokumenter.
6.2 Forvaltningsreformen og samene
Forvaltningsreformen handler primært om overføringer
av oppgaver fra staten til regionalt folkevalgt nivå. Samtidig
er det åpenbart at samene og samiske interesser i de samiske
bosettingsområder vil bli berørt av forvaltningsreformen.
Ved overføringen av oppgaver og myndighet til regionene
er det viktig for regjeringen at man fortsatt kan ivareta samiske
interesser på en god måte. Når oppgaver
og myndighet overføres fra staten til regionene, vil det
være en utilsiktet virkning dersom Sametinget og samiske
interesser får mindre gjennomslag og innflytelse i forhold
til berørte oppgaver/myndighet enn i dag. Det
vil være særlig aktuelt for statlige tiltak og
tjenester som før regionaliseringen er omfattet av prosedyrene
for konsultasjoner mellom Sametinget og staten. Det er derfor en
målsetning for regjeringen at samisk innflytelse og medbestemmelse
ikke skal svekkes på de saksområdene som overføres
fra staten til regionene.
Sametinget har gjennom plenumsvedtak i tilknytning til forvaltningsreformen
(sak 36/06) tatt til orde for «reelle og effektive
trepartsforhandlinger (stat – region – Sametinget)
for å sikre at Norges forpliktelser overfor samene i henhold
til folkeretten overholdes.» Det er ikke angitt nærmere hvordan
slike trepartsforhandlinger eventuelt skal utformes. Regjeringen
anser ikke tiden moden for å gå videre med en
slik løsning.
Regjeringen har i høringsnotatet fra Kommunal- og regionaldepartementet
om forslag til nye oppgaver til det regionale folkevalgte nivået (februar
2008) drøftet alternative muligheter for å ivareta
samiske interesser i fylkeskommunene på de områder
som overføres fra staten, for å sikre samisk innflytelse
og medbestemmelse, herunder ivaretakelse av konsultasjonsavtalen.
6.2.1 Alternative former for å ivareta samiske interesser
i regionene
Det kan tenkes flere modeller for å sikre ivaretakelse
av samiske interesser i regionenes oppgaver. For det første
kan det fra regjeringens side forutsettes at regionene, ut fra prinsippet
om kommunalt selvstyre, av eget tiltak og uten pålegg gjennom
lov eller forskrift, ivaretar samiske interesser på en
måte som ivaretar statens forpliktelser i henhold til konsultasjonsavtalen
med Sametinget og i henhold til internasjonale forpliktelser. Det
vil i prinsippet være opp til regionene å definere
akseptabel standard på de ulike ansvarsområdene. Denne
situasjonen der en på regionalt nivå ensidig definerer
sine samepolitiske standarder, var framtredende fram til Sametinget
ble etablert.
For det andre kan samiske interesser ivaretas gjennom at Sametinget
gis mulighet til å påvirke prosesser på regionalt
nivå. Det er langt på vei dagens situasjon. Samarbeidsavtalene
mellom fylkeskommunene og Sametinget ivaretar hensynet til det kommunale
selvstyret og hensynet til sameloven hvor Sametinget på eget
initiativ kan ta opp saker tinget er opptatt av. Samarbeidsavtalene
bygger på konsensusprinsippet, slik at den parten som «vil
minst» bestemmer hvor langt partene kan gå på ulike
områder. Avtalene kan også med kort varsel sies
opp ensidig av partene, for eksempel ved endringer i politisk flertall.
Utfordringen med en slik modell er at den ikke sikrer videreføring
av samisk innflytelse og medbestemmelse på saksområder
som overføres fra staten til regionene, altså på saksområder
som i dag er omfattet av konsultasjonsavtalen mellom Sametinget
og statlige myndigheter.
En utvikling av samarbeidsavtalemodellen kan være at
de årlige rapportene for samarbeidsavtalene, som behandles årlig
av fylkestingene og Sametinget, følger Sametingets årsmelding
som vedlegg. Dette vil kunne ivareta behovet for rapportering og
vil gi regjeringen mulighet til årlig vurdering av den
samepolitiske utviklingen i regionene. Sametingets årsmelding
behandles også av Stortinget. En ytterligere utvikling
innen modellen kan være at regionene inngår konsultasjonsavtaler med
Sametinget, enten som del av de eksisterende samarbeidsavtalene
eller som selvstendige avtaler. Eventuelle regionale konsultasjonsavtaler
vil kunne være basert på samme type frivillighet
som dagens samarbeidsavtaler. Et alternativ til frivillige konsultasjonsavtaler
er lovfesting av plikt til å inngå slike avtaler.
Denne plikten ville også kunne innbefatte oppgaver og myndighet
som fylkeskommunene har i dag.
En tredje modell er at konsultasjonsavtalen mellom Sametinget
og statlige myndigheter gjøres gjeldende for de nye regionene
i samiske områder på de saksfelt som overføres
fra stat til region og som i dag er omfattet av konsultasjonsavtalen
mellom Sametinget og staten. Dette vil sikre en videreføring
av samisk medbestemmelse på saksområder som i
dag er omfattet av konsultasjonsavtalen.
Regjeringen tar sikte på å fremme en samlet proposisjon
til Stortinget om oppgaver og eventuelle inndelingsendringer høsten
2008, hvor også spørsmålene om ivaretakelse
av samiske interesser vil inngå. Sametinget vil bli konsultert.
Se for øvrig Sametingets årsmelding 2007. punkt
2.1.2.
6.3 Strategier og tiltak
I kommuner med en betydelig samisk befolkning bør kommuneplanleggingen
offensivt ta opp oppgaver for å legge til rette for vern
og utvikling av samisk kultur, næringsutøvelse
og samfunnsliv. Tilsvarende bør slike spørsmål
tas opp i den regionale planleggingen. Hensynet til samiske interesser
skal kunne ivaretas på samme måte som andre viktige
nasjonale og regionale hensyn i planleggingen.
Beslutninger og politikk på kommunalt og fylkeskommunalt
nivå har avgjørende betydning for i hvilken grad
samisk språk, kultur, næringer og samfunnsliv
kan utvikle seg på en god måte. Det er viktig
at kommunene legger til rette for at samisk kultur og språk
skal kunne bevares og utvikles også i byer og andre sentra
med mange samiske innbyggere. Slik tilrettelegging kan skje gjennom barnehagetilbud,
samiskundervisning, helse- og sosialtjenester, eldreomsorg og arenaer
for utøvelse av samisk språk og kultur.
Arbeids- og inkluderingsdepartementet vil invitere KS og Sametinget
til et nærmere samarbeid om kommunenes arbeid med samiske
spørsmål. Det er i denne forbindelse aktuelt å gjøre
en kartlegging.
Arbeids- og inkluderingsdepartementet vil i samarbeid med aktuelle
departementer vurdere hvordan fylkesmannens veiledningsrolle overfor kommunene
kan utvikles når det gjelder samiske forhold.
Regjeringen vil ivareta samiske interesser i arbeidet med forvaltningsreformen.