8 Holdninger og informasjon
Artikkel 31 i ILO-konvensjonen nr. 169 av 27. juni 1989
om urfolk og stammefolk i selvstendige stater, sier at det skal
settes i verk informasjonstiltak i alle sektorer av samfunnet, og
særlig blant de grupper som er mest i direkte kontakt med
vedkommende folk, for å fjerne fordommer som måtte eksistere
mot disse folk. For å oppnå dette, skal det i
følge ILO-konvensjonen settes inn ressurser for å sikre
at lærebøker i historie og læremidler
for øvrig gir et rettferdig, korrekt og informativt bilde av
disse folks samfunn og kultur.
På bakgrunn av språkproblemer og andre forhold
hadde mange samer problemer med å oppnå de samme
samfunnsgodene som den øvrige befolkningen. Det kunne også være
vanskelig å få jobb hvis man hadde samisk tonefall.
Samisk kultur, bosettingsmønster og ressursbruk ble ofte
sett ned på.
Samekomitéens innstilling av 1959 understreket betydningen
av at folkegruppene respekterte hverandre. 1960- og 70-tallet var
en periode da samene begynte arbeidet for å få tilbake
noe av det tapte. Mange ønsket et nytt og kulturelt likeverdig samfunn
for samene, og det var en politisk og kulturell oppblomstring. Flere
mente imidlertid at samisk kultur alt var dødsdømt
og til hinder for videre utvikling.
Fornorskningspolitikken er nå et forlatt stadium, og
målsettingen er likeverdighet mellom norsk og samisk kultur.
Selv om det nå er en positiv utvikling når det
gjelder forståelsen for samisk kultur, er det enda en del
holdninger som henger igjen fra fortida.
Regjeringen tar gjenværende negative holdninger overfor
kultur svært alvorlig. For å fjerne fordommer
mot samisk kultur vil Regjeringen iverksette kortsiktige og langsiktige
tiltak. I den forbindelse er informasjon et sentralt element.
Regjeringen mener derfor det er behov for en informasjonssatsing
om samer og om samiske forhold. Blant annet i forbindelse med Samerettsutvalgets
arbeid har det fremkommet negative holdninger til samer og det samiske
i den offentlige debatten. Når et nytt samerettsutvalg
skal arbeide med rettighetsspørsmål i områdene
sør for Finnmark med samisk befolkning, vil det være
av stor betydning å få frem målrettet
og saklig informasjon om hva dette arbeidet dreier seg om. Slik
informasjon vil være viktig for å unngå misforståelser
og grobunn for negative holdninger. Regjeringen anser barnehager
og skoler som viktige arenaer for å formidle informasjon
om samiske forhold til barn og ungdom.
Informasjon, dokumentasjon og nettverksbygging vil være
sentrale arbeidsoppgaver for kompetansesenteret for urfolks rettigheter,
jf. kap. 3.
Regjeringen mener det er nødvendig å nedsette en
tverrdepartemental arbeidsgruppe, med deltakelse fra Sametinget,
som skal utarbeide forslag til informasjonstiltak om flerkulturelle
og samiske forhold.
På bakgrunn av tidligere tiders politikk, der man bevisst
gikk inn for å bli kvitt den samiske kulturen, utviklet
det seg mange negative holdninger overfor samene.
Boks 8.13 Etnisk diskriminering mot samer i Sverige
I 1998 undersøkte Centrum for innvandringsforskning
(CEIFO), på oppdrag fra den svenske Ombudsmannen mot etnisk
diskriminering, opplevd etnisk diskriminering blant svenske samer.
Nærmere 75 pst. av de spurte mener at Sverige, til en viss
grad, er et samefiendtlig og rasistisk samfunn. I følge
undersøkelsen har hver tredje same i Sverige blitt utsatt
for nedsettende bemerkninger og hver femte same har blitt trakassert
på sin arbeidsplass. Samer som er bosatt innenfor det tradisjonelle
samiske bosettingsområdet, opplever problemene som størst
og tendensen er spesielt tydelig blant ungdom. Relativt få samer har
opplevd diskriminering i form av å ikke få arbeid
eller lån, eller blitt nektet adgang til varer eller tjenester
fordi de er samer. Ingen av de 372 som deltok i undersøkelsen
hadde anmeldt diskriminering til politiet.
Boks 8.14 Svensk informasjonskampanje om samene som
urfolk og deres kultur
I forbindelse med en rapport om mulig svensk ratifikasjon av
ILO-konvensjon nr. 169, «Samene – et urfolk i
Sverige», ble det foreslått en informasjonssatsing
om urfolk i Sverige. Den svenske regjeringen har i 2001 avsatt 6
mill. kr til en slik informasjonssatsing om samene som urfolk i
Sverige og om deres kultur.
Det tas sikte på en bred og langsiktig innsats for å øke
kunnskapen om, og forståelsen for, samene og den samiske
kulturen. Det er nedsatt en prosjektkomité som i 2001 skal lede
informasjonssatsingen. Komitéen skal utarbeide en strategiplan
samt komme med forslag for gjennomføring av informasjonssatsingen
fra 2002 til 2005.
Målet for kampanjen er å øke kunnskapen om
samene som Sveriges urfolk og om samenes kultur i hele landet. Det
er også viktig å få en økt og
langsiktig tillit mellom samer og ikke-samer, og å kunne
forebygge og motvirke diskriminering.
8.1 Dagens situasjon
De fleste unge samer har i dag et mye mer positivt selvbilde
og en helt annen erfaringsbakgrunn enn tidligere generasjoner har
hatt. Samisk ungdom og ungdom fra majoritetsbefolkningen snakker
ikke lenger bare om hverandre, men de snakker også med
hverandre og til hverandre. For mange unge samer er det sannsynligvis
ikke noe problem å være både samisk og
norsk.
Det har også skjedd en positiv utvikling når
det gjelder majoritetens holdninger til samer og det samiske. Mange
norske er antakelig interessert i å lære mer om
samer og om samiske forhold, og ser på den kulturelle og
språklige revitaliseringen blant samer som noe positivt.
Samene møter en helt annen aksept i dag enn for bare 20–30 år
siden. Den samiske befolkningen har de siste årene deltatt
mer aktivt i samfunnslivet generelt, bl.a. i media, politikk og
nye næringsveier. Samiske kunstnere og samiske kultursentre
har i betydelig grad medvirket til positive holdninger til det samiske,
både i nasjonal og internasjonal sammenheng.
På den andre siden blir samisk språk og kultur fortsatt
ikke fullt ut respektert. Mer enn hundre år med fornorskningspolitikk
lar seg ikke så lett viske ut. Blant majoritetsbefolkningen
finner man ofte stereotype oppfatninger av samer. I tillegg har mange
samer opplevd at det samiske blir oppfattet som om det ikke er noe
verd. Mange ønsker ikke å vise sin samiske bakgrunn,
verken i form av språk, klesdrakt eller andre kulturelle
uttrykksformer.
For noen blir valget av etnisk identitet et stort problem. Mange
finner det vanskelig å velge om man skal være
norsk eller same. Kombinasjonen både same og norsk er vanskelig
for enkelte. I den pågående debatten rundt en
eventuell utvidelse av forvaltningsområdet for samisk språk,
har det blant annet fremkommet at enkelte er redde for å bli
mobbet hvis de blir boende i en kommune som også er en «samekommune».
Negative holdninger og intoleranse i forhold til samer har gjerne
kommet til uttrykk i forbindelse med debatter rundt:
Samerettsutvalgets innstilling og
samiske rettigheter til land og vann
Innføring av samisk læreplanverk for den
10-årige grunnskolen i de seks kommunene i forvaltningsområdet
for samisk språk (L97S) medførte bl.a. til motaksjoner
av ulike slag
Sameloven og lovens språkregler
Stadnamnlova og bruk av samiske stednavn
Samiske barnehager
Sametingsvalget
Det har i noen tilfeller forekommet diskriminerende aksjoner
mot samer og rasistisk motivert hærverk. Ett eksempel er
konflikten om skilting på samisk og norsk. Veiskilt på samisk
har i enkelte tilfeller blitt beskutt og ødelagt.
Blant samene selv finnes det også negative holdninger
og intoleranse, for eksempel i spørsmålet om hvem
som er «mest» same, kystsamer eller reindriftssamer.
Det foregår med andre ord en rangering av «samiskhet».
Blant annet har det eksistert en oppfatning om at man ikke er fullgod
same hvis man ikke er reineier. Det er fortsatt et stykke igjen
før det blir fullt ut akseptert at det å være
samisk ikke nødvendigvis har sammenheng med bestemte kulturelle
kriterier, for eksempel språk, næringer, yrke eller
en bestemt politisk tilhørighet.
På en ungdomskonferanse om rasisme og diskriminering,
som ble arrangert av Sametinget i 2001, kom det frem at holdninger
samer i mellom fører til at enkelte ungdommer ikke tør å snakke samisk.
Sjøsamisk ungdom som står frem som samer blir
til tider beskyldt for å være «super-samer» ved
kysten, og i Indre Finnmark godtas de ikke som fullverdige samer.
8.1.1 Holdningsundersøkelser
Holdninger til samer og samiske rettigheter
På oppdrag fra Kommunal- og regionaldepartementet, har
Senter for samiske studier (SESAM) ved Universitetet i Tromsø i
2001 utført en undersøkelse om holdninger til
den samiske befolkningen, kulturen og språket slik de kommer
til uttrykk i de fem avisene Aftenposten, Nordlys (Tromsø), Finnmark
Dagblad (Hammerfest), Altaposten (Alta) og Finnmarken (Vadsø).
Rapporten er begrenset til tidsrommet 1996–2000. Undersøkelsen
omfatter reportasjer, redaksjonelle kommentarer, kronikker, debattinnlegg
og NTB-artikler. Målet med prosjektet var å gi
et inntrykk av hvilke holdninger som kommer til uttrykk i et utvalg
aviser når det gjelder samer og det samiske, og på den måten
gi myndighetene et grunnlag for å utforme informasjonsstrategier
og holdningsskapende ar-beid omkring samiske spørsmål.
Undersøkelsen viser at interessen for samiske spørsmål
er større jo lenger nord man kommer, og størst
i Finnmark. Mest positiv omtale får kategorien «språk
og skole», mens reindriften, i følge rapporten,
blir påfallende negativt omtalt i alle avisene undersøkelsen
omfatter.
Holdningsundersøkelse – tospråklig
offentlig service (NIBR, 2000: 17)
På oppdrag fra Kommunal- og regionaldepartementet, utførte
Norsk institutt for by- og regionforskning (NIBR) i 1999 og 2000
en undersøkelse i forvaltningsområdet for samisk
språk om tospråklig offentlig service (samisk
og norsk), jf. kap. 7. Undersøkelsen omfattet
også spørsmål om holdninger til bruk
av samisk språk. Også informantenes reaksjoner
på undersøkelsen ga indikasjoner på hvilke
holdninger som knytter seg til temaet tospråklighet.
Nærmere 60 pst. av de som har svart mener at det er
viktig å fylle de kommunale stillingene med tospråklige
ansatte og følgelig at de med slik kompetanse bør
foretrekkes hvis søkerne ellers står likt.
Rundt 70 pst. av respondentene fra Karasjok og Kautokeino svarer
at samisk skal være obligatorisk opplæringsfag
i grunnskolen, mens i kommunene Tana, Porsanger og Kåfjord
svarer mellom 25 og 49 pst. nei på dette spørsmålet.
Godt over halvparten av respondentene svarer at det er svært
viktig eller viktig at offentlige kontorer bruker både
samisk og norsk på ulike områder, som for eksempel
i muntlig kontakt med publikum, rettledning til selvangivelse og
søknadsskjema om trygd.
Det er store forskjeller i holdninger mellom de seks kommunene
i undersøkelsen. Jevnt over er respondentene i Karasjok
og Kautokeino mer positive til bruk av samisk språk enn
innbyggerne i de andre kommunene. Informantene under 50 år
har gjennomgående mer positive holdninger enn de over 50.
Boks 8.15 Kommunal- og regionaldepartementets tilskudd
til samiske formål
Kommunal- og regionaldepartementet forvalter en tilskuddsordning
til samiske formål (statsbudsjettets kap 541, post 70 Tilskudd
til samiske formål). Formålet med ordningen er å støtte
aktiviteter som kan bidra til å bevare, utvikle og fremme
kunnskap om samisk identitet, kultur og samfunnsliv. Tilskudd kan
gis til institusjoner, organisasjoner og kommunale virksomheter.
I 2001 har departementet prioritert søknader som gjelder
språk- og informasjonstiltak på samisk og om samiske forhold.
I tillegg er tiltak som styrker sørsamiske, lulesamiske, østsamiske/skoltesamiske og
sjøsamiske samfunn prioritert.
8.2 Hva kan gjøres?
Erfaringer fra annet holdningsskapende arbeid viser at fordommer
og intoleranse ofte kan skyldes usikkerhet og mangel på informasjon.
Mangel på respekt og aksept fra majoritetsbefolkningen
samt marginalisering og utestenging fra storsamfunnet, kan føre
til mangel på selvrespekt, psykiske og sosiale problemer
hos dem som blir utsatt for dette. Myter og «vandrehistorier» må avsannes med
saklig og korrekt informasjon.
Kultur- og språksentre der samisk språk og
kultur kan utøves, synliggjøres og formidles ser
ut til å ha positive effekter, både i lokalsamfunnene
og for den enkeltes selvfølelse og selvrespekt, jf. kap. 12.1.
Fra flere kommuner er det påpekt behov for en ordning
for lokalsamfunn som ønsker å utarbeide undervisningsmateriell
om områdets flerkulturelle historie. Grunnskolen har fått
utvidet informasjonsplikt om samer og samiske forhold i forbindelse
med innføringen av nye læreplaner for grunnskolen.
Alle barn i Norge skal nå lære om samenes historie
og kultur.
Barn og ungdom er viktige målgrupper når det gjelder å forme
holdninger. Holdningsskapende informasjonsarbeid kan foregå ved å spille
på eksisterende sosiale nettverk, spesielt gjennom barne-
og ungdomsorganisasjoner, i tillegg til produksjon av skriftlig
informasjonsmateriale.
Boks 8.16 Sametingsvalget i 1989
I forbindelse med det første sametingsvalget i 1989
ble det sendt ut et manntallsskjema fra Kommunaldepartementet til
alle stemmeberettigede i de fem nordligste fylkene. Departementet
mottok i den sammenhengen en del henvendelser fra personer som hadde mottatt
dette skjemaet for innskriving i samemanntallet:
«Dette er det frekkeste. Hva i all verden mener De med
dette? Vi bor riktignok nord for Sinsenkrysset, men det er ikke
bare samer som bor der. Dette vil vi ha en forklaring på!
Er klar over at intelligensen i departementet er lav, men nu er
Dere kommet ut på minussiden. Hvor har De det fra at kona
er same?»
«I min alder av 75 år er dette det frekkeste skriv
jeg noen gang har mottatt. Vel er jeg født og oppvokst
i Nord- Norge, men ikke har jeg sameblod i mine årer ei
heller same-aner, så dette vil jeg ha meg frabedt. Jeg
er heller ikke oppdratt til kontakt med samene.»
8.3 Tiltak
Regjeringen vil iverksette en holdnings-/informasjonssatsing
om samer og om samiske forhold.
Regjeringen vil nedsette en tverrdepartemental arbeidsgruppe,
med deltakelse fra Sametinget, som skal utarbeide forslag til informasjonstiltak på samisk/norsk
og som gjelder samer og samiske forhold
Regjeringen vil utarbeide undervisningsmateriale, både
i grunnskolen og i videregående opplæring, som
er utformet med tanke på å skape gjensidig respekt,
toleranse og forståelse mellom samer og nordmenn.
Regjeringen vil sette i gang FOU-virksomhet for å avdekke
nærmere noen av årsakene til ulike holdninger
til samer og samiske forhold
Kompetansesenteret for urfolks rettigheter i Kautokeino
vil ha dokumentasjon og kunnskapsformidling og informasjon om samers
og andre urfolks rettigheter som en sentral oppgave