9 Samiske barn og unges oppvekstvilkår
De raske samfunnsmessige endringene og en oppvekstsituasjon som
innebærer kulturelle spenninger og identitetsmessige valg,
setter samiske barn og ungdom i en situasjon – med hensyn
til valg av språk og kultur – som majoritetsbefolkningens barn
og ungdom ikke opplever. Samiske barn og unges oppvekst foregår
i dag i spenningsfeltet mellom tradisjon og modernisering; mellom
på den ene siden det samiske samfunns bevisste forhold til
sin egen tradisjon, og på den andre siden det moderne samfunns
innflytelse og krav om omstillinger på alle livsområder.
Samiske barn og unge har i dag, på en helt annen måte
enn tidligere, kontakt med det øvrige norske samfunnet.
Mange har tilpasset seg storsamfunnets krav og forventninger og
likevel tatt rike kulturelle tradisjoner med seg. Samtidig finnes
fremdeles uvitenhet, negative holdninger og likegyldighet overfor
samer. Samiske barn og unge velger forskjellige strategier i møte
med gamle fordommer og uvitenhet. Noen velger å tone ned
sin samiske tilhørighet for å slippe ubehageligheter,
andre igjen velger å kjempe åpent mot disse. Mange
samiske barn og unge i dag er slektsmessig flerkulturelle. Mange
verken kan eller ønsker å bli kategorisert som
bare same eller bare norsk. De fleste vil si: «Vi er samer,
men vi er også norske.»
I kommunene er det varierende bevissthet om samiske barn og unges
behov og interesser, og ivaretakelse av disse i utformingen av de
kommunale tilbudene.
9.1 En helhetlig og samordnet barne- og ungdomspolitikk
9.1.1 FNs konvensjon om barnets rettigheter
FNs konvensjon om barnets rettigheter bygger på en grunnleggende
erkjennelse av barns behov for spesiell beskyttelse og omhandler
sivile, politiske, økonomiske, sosiale og kulturelle rettigheter. Regjeringen
arbeider aktivt for at barns rettigheter fremmes i henhold til konvensjonen.
Konvensjonen tar bl.a. hensyn til den betydning hver enkelt folkegruppes
tradisjoner og kulturelle verdier har for barnets vern og for dets
harmoniske utvikling. Enkelte artikler har spesiell relevans for
samiske barns rettigheter. Artikkel 30 gir følgende generelle
prinsipp:
«I land hvor det finnes etniske, religiøse
eller språklige minoriteter eller urfolk, skal et barn
som tilhører en slik minoritet eller urfolk, ikke nektes retten
til sammen med andre medlemmer av sin gruppe å nyte godt
av sin kultur, å bekjenne seg til og utøve sin
religion eller til å bruke sitt eget språk.».
De internasjonale forpliktelser som her er nedfelt får
betydning for norske myndigheters politikk på en rekke
områder som berører samiske barns oppvekstvilkår.
Det vil gjelde felt som barnehage, grunnskole, videregående
skole, media og andre områder av livet der offentlige myndigheter
er definert å ha et ansvar. Kommunene har et spesielt ansvar
for å sikre samiske barn og unge en oppvekst hvor de får
styrket sin identitet og sin tilhørighet til det samiske
samfunnet.
9.1.2 Barneombudet
Barneombudet mangler i dag samisk språk- og kulturkompetanse,
noe også Sametinget har påpekt og mener Barneombudet
må skaffe seg. Sametinget mener videre at det i fremtiden
må opprettes et eget samisk barneombud.
Regjeringen mener det er mest hensiktsmessig å ha ett
barneombud i Norge. Barneombudet skal selvsagt ivareta samiske barn.
Regjeringen er derfor enig i at Barneombudet bør ha samisk
språk- og kulturkompetanse og kompetanse om samiske barn
og ungdom. Dette er viktig for å kunne ta i mot henvendelser
fra samiske barn og ungdom og for i større grad å sette
fokus på og synliggjøre samiske barn og ungdom.
Regjeringen viser til at Barneombudet er pålagt i lovs
form å ha et nasjonalt ansvar for alle barn i Norge.
Regjeringen vil sikre at Barneombudet får kompetanse
i samisk språk og kultur.
9.1.3 Kommunal barne- og ungdomspolitikk
Når samisk språk og kultur er lite synlig og
tilgjengelig i familieliv, oppvekstinstitusjoner, nærmiljø, kommunale
tilbud og media, er det vanskelig å utvikle en samisk identitet
og tilhørighet. Påvirkning fra storsamfunnets
kultur må møtes gjennom hele oppveksten med innhold
fra samisk kultur. Utforming og oppfølging av barne- og
ungdomspolitikk for samisk barn og ungdom må ha som mål å skape
oppvekstmiljøer for barn der samisk og norsk kultur i størst
mulig grad har samme status og oppleves som likeverdige.
Samisk barn og ungdom er ingen ensartet gruppe, hverken med hensyn
til bosted eller til erfaringsbakgrunn. Det er veldig ulike vilkår
for samisk kulturutfoldelse avhengig av hvor barna bor. Noen steder
er samer i flertall og dermed synlige i samfunnet, mens andre steder
er samene i mindretall og fremdeles mindre synlige i offentlige sammenhenger.
I følge rikspolitiske retningslinjer for å styrke barn
og unges interesser i planleggingen, skal kommunene foreta en samlet
vurdering av barn og unges oppvekstmiljø for å innarbeide
mål og tiltak i kommuneplanarbeidet. Hva som er nødvendig å gjøre
for å styrke samiske barn og unges identitet og tilhørighet
til det samiske samfunnet, vil variere fra kommune til kommune.
I noen kommuner er det tilbud om opplæring i samisk språk
og muligheter for videreføring av samiske kulturtradisjoner som
kan være det mest presserende. I andre kommuner handler
det om å få i gang en samisk barnehage og et samisk
skoletilbud. I de kommunene som tradisjonelt blir sett på som
samiske kan det være framtidsutsiktene til ungdom, utdanning
og framtidige arbeidsmuligheter som er det viktigste innsatsområdet.
Barne- og familiedepartementet og Sametinget vil i løpet
av 2001 utgi et hefte som vil gi oversikt over ulike tilbud til
samiske barn og ungdom. Eksemplene fra forskjellige kommuner skal
stimulere andre kommuner til sterkere innsats overfor samiske barn
og ungdom. Heftet vil omhandle rettigheter i lover og konvensjoner,
eksempler fra kommunal planlegging for og med samisk barn og ungdom,
og deretter eksempler på tilbud som gis fra barn er små på helsestasjon
og i barnehage, via skole- og fritidstilbud, til ungdom i utdanning
og ungdomsinformasjon og muligheter til nordisk og internasjonalt
samarbeid.
9.1.4 Spesielle innsatsområder
Å styrke barn og ungdoms innflytelse er et sentralt mål
for regjeringen. I følge rikspolitiske retningslinjer for å styrke
barn og unges interesser i planleggingen skal kommunene organisere
planprosessen slik at synspunkter som gjelder barn som berørt
part, kommer fram, og at ulike grupper barn og unge selv gis anledning
til å delta. FNs konvensjon om barnets rettigheter slår
også fast at barn har rett til å uttale seg i
saker som angår dem og at deres meninger skal tillegges
vekt.
I løpet av 2001 vil over halvparten av landets kommuner
ha etablert et barne- og ungdomsråd eller lignende innflytelsesorgan
for barn og ungdom. I kommuner med samisk befolkning vil et slikt
organ være viktig for å få synliggjort
samiske barn og ungdoms egne interesser og behov. Barne- og familiedepartementet
vil fortsatt stimulere til idé- og erfaringsutveksling
og arbeide for å sikre at alle grupper av barn og ungdom
får delta i kommunale plan- og beslutningsprosesser og
vil samarbeide med Sametinget om eksempler fra kommuner med samiske
barn og ungdom.
Som et ledd i arbeidet med å bedre oppvekst- og levekårene
for barn og ungdom har regjeringen igangsatt et utviklingsprogram
for styrking av oppvekstmiljøet. Programmet startet i 1998
og vil strekke seg over flere år. Målet er å styrke
og videreutvikle de lokale oppvekstmiljøene gjennom et bredt
samarbeid mellom offentlige og frivillige krefter. Å bedre
barn og ungdom sine muligheter til deltakelse, medvirkning og mestring
står sentralt. Samtidig skal innsatsen mot vold, mobbing, rus,
kriminalitet og rasisme i barne- og ungdomsmiljøene styrkes.
Tana kommune/Deanu gielda var en av de ti første
kommunene som var med i utviklingsprogrammet for styrking av oppvekstmiljøet.
I løpet av 2001 skal det velges 10 nye kommuner. Det vil være
aktuelt å velge en kommune innenfor forvaltningsområdet
for samisk språk.
9.1.5 Samiske barne- og ungdomsorganisasjoner
Barne- og ungdomsorganisasjonene er viktige for utviklingen av
et dynamisk og demokratisk samfunn. Organisasjonenes arbeid er også viktig
for å engasjere barn og ungdom i utformingen av samfunnet
ut fra egne premisser og på forskjellig ideologisk grunnlag.
Regjeringen vil derfor fortsatt støtte mangfoldet av de
frivillige barne- og ungdomsorganisasjonenes virksomhet. Et av disse støttetiltakene
er å gi driftstilskudd til organisasjonene.
Samiske ungdomsorganisasjoner, som NSRs ungdomsutvalg og Davvi
Nuorra, har fått tilskudd til drift, prosjekter og internasjonale
aktiviteter. Det stilles krav til organisasjonenes størrelse
og utbredelse, men det er tatt hensyn til de forhold og muligheter
som gjelder samiske organisasjoner. Det er behov for å gjøre
en positiv diskriminering i tråd med norsk samepolitikk.
De samiske ungdomsorganisasjonene vil spille en sentral rolle
i utviklingen av ungdomssamarbeidet i Barentsregionen. Barents Regional
Youth Forum (BRYF) har representanter fra urfolksungdom. Forumet
vil få en rolle som pådriver og initiativtaker
til videre utvikling av samarbeid i regionen.
9.2 Barnehageområdet
Regjeringen har som mål å legge til rette for
en oppvekst hvor to språk og to kulturer kan være
en berikelse for samiske barn. Barnehagen skal være med
på å gi barn en trygg forankring i egen kultur og
har en sentral rolle som arena for å utvikle språk og
identitet. Det samiske språkets stilling er forskjellig
i ulike områder og bruken av samisk språk i barnehagen
avhenger derfor av om barnehagen har samisk eller norsk som hovedspråk.
Variasjonen i hva slags barnehagetilbud som gis til samiske barn
er stor; fra samiske barn som har tilbud i samiske barnehager med
samisk som hovedspråk til norskspråklige samebarn
som får tilbud i norske barnehager. Man finner også eksempler
på at foreldre uten samisk bakgrunn ønsker at
barna skal få et samisk kultur- og språktilbud
i barnehagen. Rammeplanen for barnehagen fastslår at hvert enkelt
barn må få et barnehagetilbud som er tilpasset
barnets språksituasjon.
I lov om barnehager er kommunens ansvar for å tilrettelegge
tilbud for samiske barn presisert: «Barnehager for samiske
barn i samiske distrikt skal bygge på samisk språk
og kultur (§ 7, tredje ledd).» Barne-
og familiedepartementet er positive til å innlede et samarbeid
med Sametinget for å vurdere muligheten for at Sametinget
kan gis myndighet til å gi forskrifter med hjemmel i Lov
om barnehager. Det må utredes nærmere hvilke bestemmelser
i barnehageloven som kan være aktuelle i denne sammenhengen.
Det har vært en markant økning i antall samiske
barnehager det seneste tiåret. Dette er en kombinasjon
av bedret barnehageutbygging generelt og en oppfølging
av et sterkere ønske fra samiske foreldre om at barna deres
skal få tilbud i en barnehage som bygger på samisk
språk og kultur. I 1999 var det 56 samiske barnehager som
ga tilbud til i overkant av 1000 barn. Disse finner man i fylkene
Finnmark, Troms, Nordland, Sør-Trøndelag, Hedmark
og Oslo.
9.2.1 Særskilt tilskudd til samiske barnehager
Det gis et eget tilskudd til barnehager som har vedtektsfestet
at de bygger på samisk språk og kultur. Intensjonen
med tilskuddet er å dekke de ekstrautgifter som et samisk
barnehagetilbud medfører og derigjennom sikre barn i disse
barnehagene får utviklet og styrket sitt samiske språk
og sin kulturbakgrunn. Det særskilte tilskuddet til samiske
barnehager ble overført til Sametinget 1. januar
2001. Sametinget skal utarbeide nye retningslinjer for tilskuddsordningen
i løpet av 2001.
En rapport fra Norsk institutt for by- og regionforskning (Eikeland/Krogh:
Samiske barnehager, NIBR:1999) viser at det er betydelige forskjeller mellom
kommuner og barnehager når det gjelder bruken av tilskuddet.
Dette gjelder særlig i forholdet mellom de mest markante
samiske områdene, og områder som kjennetegnes
ved at de er i en revitaliseringsprosess. Forutsetningen for å utvikle barnas
identitet som samer er avhengig av hvilken stilling samisk språk
har i barnehagens lokalsamfunn.
Det er stort behov for statistisk informasjon om samiske barnehager.
Barne- og familiedepartementet vil vurdere om opplysninger om samiske barnehager
kan innarbeides i årsmeldingsskjema for barnehagen. Departementet
vil videre, i samarbeid med Sametinget, vurdere en eventuell undersøkelse
om barnehagebehovet blant samiske foreldre. Særlig vil
det være behov for dette i områder utenfor de
samiske kjerneområdene.
9.2.2 Personalet i samiske barnehager
Personalets kunnskaper i samisk språk og kultur vil
være avgjørende forutsetninger for at barn i samiske
barnehager skal få styrket og utviklet sitt språk
og sin identitet. Det er en utfordring å sikre rekruttering
av personale med samiskspråklig kompetanse, særlig
pedagogisk personale, men også assistenter. Det er videre
viktig å beholde dem som allerede er i sektoren. Det er
stort behov for etter- og videreutdanning. Særlig oppmerksomhet
må rettes mot behovet utenfor det samiske forvaltningsområdet.
Rapporten fra NIBR viser at det er et betydelig behov for språklig
kompetanseoppbygging i de samiske barnehagene.
Kommunene har ansvar for at personalet i barnehagene har den
nødvendige kompetansen. Flere kommuner har ansatt egne
språkmedarbeidere i samisk som veileder barnehager og skoler
i utviklingen av det samiske innholdet i rammeplan og læreplan.
Karasjok kommune har utviklet en tospråklighetsplan for
sine barnehager og skoler. Det er i den forbindelse utarbeidet etterutdanningsplaner
for barnehagepersonalet som utgangspunkt for å utvikle
egnede organiseringsformer, metoder (for eksempel språkbad)
og strategier for pedagogisk utvikling i et tospråklig
perspektiv.
Samisk høgskole i Kautokeino er den eneste høgskolen
som utdanner førskolelærere med samiskspråklig
kompetanse. Samisk høgskole har enkelte år ikke
hatt stort nok søkergrunnlag til å igangsette
studiet. En av årsakene er mangel på studiekompetanse
hos søkerne. Samisk høgskole arbeider med ulike
strategier for å møte behovet om generell studiekompetanse.
I tillegg vurderes ulike modeller for desentraliserte tilbud for
førskolelærerutdanning og ulike etterutdanningstilbud for
barnehagepersonalet.
Enkelte kommuner har gitt stipend til samiske studenter som tar
førskolelærerutdanning mot at de binder seg til å arbeide
i kommunen en viss periode. Utvalget som har sett på den
samiske lærerutdanningen (NOU 2000: 3 Samisk lærerutdanning), foreslår
at det etableres særlige stipendordninger for å øke
rekrutteringen til samisk lærerutdanning. Det er grunn
til å tro at en stipendordning vil motivere flere unge
til å søke førskolelærerutdanning. Barne-
og familiedepartementet vil, i samarbeid med Sametinget, utrede
spørsmålet om stipend for studenter som tar samisk
førskolelærerutdanning.
For å tilføre, beholde og videreutvikle kompetansen
i samiske barnehager, er det nødvendig å iverksette
ulike typer etter- og videreutdanningstiltak. I NOU 2000: 3 Samisk
lærerutdanning, foreslås det å utvikle
et studietilbud i kulturfag med hovedvekt på tradisjonskunnskap.
I tillegg til å være en del av både allmennlærer-
og førskolelærerutdanningen, bør deler
av faget kunne tilbys som etter- og videreutdanningstilbud. Det
er viktig å bygge opp slik kompetanse hos barnehagepersonalet
i de samiske barnehagene i alle de tre samiske språkområdene.
Særlig nødvendig er det å stimulere til
tiltak i kommuner som ligger utenfor samisk forvaltningsområde
og som er i en revitaliseringsprosess. Barne- og familiedepartementet
vil utrede behovet for etter- og videreutdanningstiltak, i samarbeid
med Sametinget og berørte fylkesmenn.
Tiltakene som er nevnt ovenfor vil blant annet bli sett i sammenheng
med Barne- og familiedepartementets treårige kvalitetssatsing
i barnehagesektoren (2001–2003).
9.2.3 Veilednings-, forsøks- og utviklingsarbeid
Undersøkelsen fra NIBR viser at samiske barnehager har
et stort behov for veiledning, informasjon og erfaringsutveksling.
Det bør stimuleres til mer aktivt veilednings- og utviklingsarbeid
i den samiske barnehagesektoren. Videre blir det viktig å bygge
nettverk mellom samiske barnehager for informasjons- og erfaringsutveksling.
Det er fortsatt stort behov for å utvikle pedagogisk
materiell til bruk i de samiske barnehagene. Opplæringsavdelingen
i Sametinget har dette som et viktig satsingsområde. Sametinget
styrkes med midler fra Barne- og familiedepartementet til utvikling
av pedagogisk materiell til bruk i samiske barnehager og til forsøks-
og utviklingsarbeid.
Kommunen som barnehageeier og barnehagemyndighet har ansvar for å stimulere
utviklingsarbeid og nettverksbygging. Også interkommunalt samarbeid
vil være viktig for å spre erfaringer, knytte kontakter,
for motivasjon og inspirasjon. Opplæringsavdelingen i Sametinget
og fylkesmennene i Finnmark og Troms har arrangert konferanser for
ansatte i samiske barnehager. Det er viktig og nødvendig å tilrettelegge
møteplasser for de ansatte i samiske barnehager. I arbeidet
rettet mot kommunene, utgjør fylkesmennene, særlig
i Finnmark og Troms, en viktig ressurs og samarbeidspart for Sametinget
i utviklingen av den samiske barnehagesektoren.
9.3 Barnevernet
NOU 1995: 6 Plan for helse- og sosialtjenester for den samiske
befolkning i Norge gav et bilde av en barneverntjeneste som kan
bli bedre tilpasset brukerne, deres språk, kultur og det
lokalsamfunn de er en del av. Enkelte nyere studier viser til at
barnevernet ved gjennomføring av barnevernloven i samiske
områder har behov for å kunne mer om samisk lokal
kultur og tenkemåte, samiske tradisjoner og oppdragelsesformer
for å kunne yte riktig hjelp til riktig tid til samiske
barns og ungdoms beste. I forbindelse med oppfølging av
NOU 1995: 6 har Barne- og familiedepartementet gitt støtte
til tiltak som tar sikte på å styrke det samiske
perspektivet og kompetansen i barnevernet.
Barne- og familiedepartementet har gjennom «Program
for foreldreveiledning» utviklet materiell til foreldre
og til bruk på helsestasjoner som skal gi støtte
til foreldre i omsorgs- og oppdragerrollen. Det er også utviklet
materiell til bruk i skolen. Barne- og familiedepartementet vil
sikre at alt relevant materiell oversettes til samisk.
Når det gjelder kompetanseutvikling om et flerkulturelt
barnevern for øvrig, kanaliserer Barne- og familiedepartementet
i hovedsak sine tilskudd til Barnevernets utviklingssenter i Nord-Norge
i form av driftstilskudd. Barnevernets utviklingssenter i Nord-Norge
skal ivareta spørsmål knyttet til samiske barn
og unge. En viktig oppgave for senteret er å bidra til
utvikling av et barnevern som tar hensyn til den samiske befolkningens
kultur. Hovedområdene for forskningen på senteret
er barnevernets møte med det kulturelle mangfoldet i Nord-Norge
med hovedvekt på samisk barnevern, barnevernets møte
med familier og barn, institusjons- og organisasjonsutvikling innenfor
barnevernet i Nord-Norge, nettverksbygging, kompetanse og tiltaksutvikling.
Med bakgrunn i et ønske om å styrke og integrere
det samiske perspektivet i barnevernet, og som et ledd i arbeidet
med å gjøre den samiske kompetansen i og om barnevernet
mer tilgjengelig, bad Barne- og familiedepartementet Barnevernets
utviklingssenter om å kartlegge i hvilken grad det finnes
fagmiljøer og fagpersoner som har barnevernsfaglig kompetanse
i tillegg til samisk språk- og/eller kulturkompetanse.
Resultatene av kartleggingen er publisert i form av et kompetansehefte
som inneholder en oversikt over fagpersoner og fagmiljøer
som barneverntjenesten og andre kan kontakte for råd og
veiledning m.m. når det gjelder samiske barnevernsaker.
9.3.1 Hovedmål og nye perspektiver
Regjeringens mål om et barnevern til barnets beste,
innebærer et barnevern til samiske barns beste der også samisk
språk og kultur oppleves som viktig og likeverdig. Ideelt
sett betyr dette at barneverntjenesten i kommuner med samisk befolkning
har kunnskap om og tar hensyn til det samiske kulturelle perspektivet
i samhandling med klienten, i sine beslutningsprosesser og i sine avgjørelser/tiltak.
Kunnskapsinnhenting og dokumentasjon bør ligge til grunn
for en målrettet innsats og for framtidige strategier og
tiltak for å øke den kulturelle og språklige
kompetansen i det kommunale og det fylkeskommunale barnevernet.
Dette gjelder også tiltak i kommuner/områder
utenfor forvaltningsområdet for samisk språk.
9.3.2 Framtidige utfordringer og strategier
Det er fortsatt behov for å styrke og integrere det samiske
perspektivet og kompetansen i barnevernet. På bakgrunn
av erfaringer med bruk av kompetanseheftet, vil Barne- og familiedepartementet vurdere
om det er behov for å etablere andre ordninger som kan
ivareta behovet for utveksling av kunnskap, og for veiledning og
bistand. Interkommunalt samarbeid er et tiltak som kan bidra til
at flere kommuner får kjennskap til og kan ta i bruk det
samiske kulturelle aspektet i barnevernarbeidet og til å høyne
kvaliteten på det faglige arbeidet. Det kan bidra til bedre
utnyttelse av kompetanse og kapasitet og til at kommunene/regionen
beholder fagfolk. Barne- og familiedepartementet ønsker å være
i dialog med Sametinget om fremtidige strategier.
Barnevernets utviklingssenter i Nord-Norge vil også framover
arbeide med kunnskap om barnevernet for den samiske befolkningen.
Senteret er en av fire nasjonale utviklingssentre for barnevernet
og det pågår nå en evaluering av sentrene
som skal være avsluttet første halvår
2001.
Boks 9.17 Mestring hos samiske barn og unge
Prosjektet Mestring hos samiske barn og unge – kartlegging
og evaluering helse- og sosialtjenester for den samiske befolkningen
i et spesialpedagogisk perspektiv pågikk fra 1996–2000
og undersøkte hvilke typer tiltak og ordninger som fremmer
kulturell og etnisk mestring blant samiske barn og unge. Nordisk
Samisk Institutt var faglig ansvarlig. Prosjektet har hatt som et
formål å fremheve barn og unge som satsingsfelt
i urfolkstiåret og har fokusert på tiltak og ordninger
som fungerer positivt for den samiske folkegruppen. Det er foretatt
en undersøkelse av planverk innenfor helse- og sosialsektoren
i Finnmark Fylkeskommune og kommunene Karasjok, Nordkapp og Sør-Varanger.
Det er også gjennomført en spørreundersøkelse
der 230 elever i 9. og 10. klasse i de tre kommunene er med. Undersøkelsen
retter søkelyset mot hva som fører til en positiv
ladet identitet hos ungdommene, og dette gjøres ved å finne frem
til mestringsgrunnlaget deres. Man har undersøkt hverdagslivssituasjoner,
hva de liker å holde på med, hvordan de selv mener at
de har det, samt hvordan de opplever offentlig tjenesteyting. Samisk
ungdom er definert ut fra om de har en verdimessig tilknytning til
samiske forhold i samfunnet, som samisk språk, primærsamfunnsaktiviteter osv.
Det er i undersøkelsen fremkommet resultater som tyder
på forskjeller mellom de med samisk tilknytning og de som
ikke har det, når det gjelder tilbud om hjelp fra offentlige instanser.
Det er også påvist store forskjeller mellom kommunene
når det gjelder innholdet i planverk, og store forskjeller
mellom statlig planverk og planverk fra Sametinget på den
ene siden, og kommunalt og fylkeskommunalt planverk på den
annen side. Dette med unntak av Karasjok kommune som ligger i forvaltningsområdet
for samisk språk. Dette kan ha relevans for utforming av
tjenestene og det kulturelle innholdet de representerer.
9.4 Tiltak
Regjeringen vil sikre at Barneombudet
får kompetanse i samisk språk og kultur.
Barne- og familiedepartementet og Sametinget vil i løpet
av 2001 utgi et hefte som vil gi oversikt over ulike tilbud til
samiske barn og ungdom.
Ved valg av 10 nye kommuner til deltakelse i utviklingsprogrammet
for styrking av oppvekstmiljøet, vil det være
aktuelt å velge en kommune innenfor forvaltningsområdet
for samisk språk.
Regjeringen vil samarbeide med Sametinget om en videre utvikling
av en samisk barne- og ungdomspolitikk og rutiner for innspill fra
samiske barn og ungdom til dette arbeidet.
Regjeringen vil, i samarbeid med Sametinget, vurdere en
undersøkelse om barnehagebehovet blant samiske foreldre.
Særlig vil det være behov for dette i områder
utenfor de samiske kjerneområdene.
Regjeringen vil, i samarbeid med Sametinget, utrede spørsmålet
om stipend for studenter som tar samisk førskolelærerutdanning.
Regjeringen vil utrede behovet for etter- og videreutdanningstiltak
på barnehagesektoren i samarbeid med Sametinget og berørte
fylkesmenn.