8 Helsespørsmål
8.1 Grunnlaget for helsepolitiske tiltak overfor den samiske befolkning
Regjeringen har som mål at befolkningen skal ha likeverdige
tilbud av helse- og sosialtjenester uavhengig av språklig
og kulturell bakgrunn. Gjennom prosedyrer for samarbeid mellom Helse-
og omsorgsdepartementet og Sametinget vil regjeringen sikre at et
samisk perspektiv integreres i arbeidet med utviklingen av helse-
og sosialtjenester til den samiske befolkning.
Overfor kommunal sektor vil Helse- og omsorgsdepartementet legge
vekt på forskning og kunnskapsutvikling, bruken
av pedagogiske virkemidler, økonomisk støtte til
prioriterte utviklingstiltak og til utvikling av tilsynsmetodikk.
I spesialisthelsetjenesten vil Helse- og omsorgsdepartementet ivareta
den samiske befolkningens tjenestetilbud gjennom eierstyring. De
regionale helseforetakene skal etterspørre og synliggjøre
de samiske pasientenes rett og behov for tilrettelagte tjenester
i planlegging, utredning og når beslutninger tas.
Likeverdige helse- og omsorgstjenester forutsetter at den samiske
befolkning blir møtt av personell med kompetanse på samisk
språk og kultur. I samiske kjerneområder bør
muligheten for dette være god. God kvalitet i tjenestetilbudet
forutsetter at det finnes personell med kompetanse i samisk språk
og kultur. Rekruttering av tilstrekkelig personell med samisk språk
og kulturbakgrunn og etterutdanning av øvrig personell
er avgjørende viktig for samiske brukeres opplevelse av
kvalitet i tjenestene. Samisk kulturelt og historisk perspektiv
må i langt større grad få innpass i de
helsefaglige grunnutdanningene i landsdelen. Helse- og omsorgsdepartementet
legger til grunn at eksisterende kvoteordninger ved studieopptak
skal fortsette.
Kommune, fylkeskommune og helseforetak skal sørge for
nødvendig tolkehjelp hvis personell ikke har nødvendig
språk- og kulturkompetanse. Tolketjenester er i varierende
grad tilgjengelig i kommunehelsetjenesten, eksempelvis hos fastlegene.
En brukerundersøkelse foretatt av Senter for samisk helseforskning
viser misnøye med samisk språkkompetanse hos helsepersonell
og funnene understreker klart at tolking er en nødløsning. Manglende
språkforståelse hos helsepersonell kan medføre
feilbehandling og at tegn på alvorlig sykdom ikke blir
oppdaget i tide.
I oppdragsdokumentet for 2008 til de regionale helseforetakene
har Helse- og omsorgsdepartementet vektlagt at samiske pasienters
rett og behov for tilrettelagte tjenester etterspørres
og synliggjøres i planlegging, utredning og når
beslutninger tas. For å ivareta den samiske befolkningens
behov for tjenester er det viktig at helseforetakene bidrar til
at personellet har nødvendig forståelse for samiske
språk og kultur. Helse Nord RHF opplyser i sin årlige
melding for 2007 til Helse- og omsorgsdepartementet at samisk tolketjeneste
finnes og kan innhentes ved behov. Den viktigste utfordringen synes å være
bedre rutiner som sikrer at fagfolk er kjent med ordningene og at det
må være gode rutiner knyttet til bruken av tolketjenester.
For å følge opp tolketjenestene til den samiske
befolkning, har Helse Nord RHF bedt om særlig rapportering
om dette i oppdragsdokumentet til helseforetakene for 2008. Departementet
vil vurdere hvordan disse forholdene kan bedres.
Flere pasientombud i de nordligste fylkene har ikke systematisk
skilt ut henvendelser fra den samiske befolkning i de mottatte henvendelsene. De
henvendelsene som er mottatt fra den samiske befolkning er primært
knyttet til manglende tolketilbud i helsetjenesten.
Gjennom virksomhetene til Senter for samisk helseforskning ved
Universitetet i Tromsø har fagmiljøer og myndigheter
fått økt innsikt i helse og levekår i
den samiske befolkning. I forskningsresultatene så langt
synes det å være et hovedtrekk at det ikke er
påvist nevneverdige forskjeller i helsetilstanden mellom
samisk og øvrig befolkning i de samiske bosetningsområdene.
Den samiske befolkning er imidlertid mindre tilfreds med helsetjenesten
enn i befolkningen for øvrig. I den grad møtet
mellom helse- og omsorgstjenestene og samiske brukere er preget
av dårlig språklig og kulturell kommunikasjon,
vil brukernes nytte av tjenestetilbudene reduseres. Språklige misforståelser
kan skape store problemer for behandlingsforløpet.
Departementets tilskudd til helse- og sosialtjenester til den
samiske befolkning bevilges over kapittel 724. Det er for 2008 avsatt
13 mill. kroner til videreføring av tiltak på grunnlag
av handlingsplanen «Mangfold og likeverd». Midlene
forvaltes av Helsedirektoratet som tilskuddsmidler blant annet til
Sametinget og til Senter for samisk helseforskning. Midlene omfatter
også et grensekommunesamarbeid mellom kommuner i Nord-Finland,
Finnmark og Nord-Troms. Over kapittel 743 er det til Samisk nasjonalt
kompetansesenter for psykisk helsevern bevilget 27,5 mill. kroner
for 2008 fra opptrappingsplan for psykisk helse.
Figur 9.1 Likeverdige helse- og omsorgstjenester forutsetter at den samiske
befolkning blir møtt av personell med kompetanse på samisk
språk og kultur.
Kilde: John-Marcus Kuhmunen
8.1.1 Lovgrunnlag og ansvarsfordeling i helsetjenesten
Helselovgivningen regulerer forholdet mellom helsetjenestens
virksomheter, utøvere og helsetjenestens brukere. Pasientrettighetene
er i hovedsak regulert av pasientrettighetsloven. Loven gir regler om
forholdet mellom pasient og helsetjeneste/helsepersonell
og setter fokus på pasienten og pasientens behov. Loven
må imidlertid sees i sammenheng med andre lover som berører
helsetjenesten, herunder helsepersonelloven, spesialisthelsetjenesteloven,
kommunehelsetjenesteloven, tannhelsetjenesteloven og lov om psykisk
helsevern. Sameloven har i tillegg regler som gir den samiske folkegruppen
i Norge en utvidet rett til bruk av samisk for å ivareta
egne interesser overfor lokale og regionale helse- og sosialinstitusjoner.
Ansvarsfordelingen i helse- og sosialsektoren definerer hvem
som har ansvar for å oppfylle brukernes rettigheter innenfor
denne sektoren. Fra 2002 er ansvarsfordelingen for helsetjenesten
til befolkningen i Norge slik:
Staten har
ansvar for trygdeytelser, sykehus og annen spesialisthelsetjeneste
(inkludert psykisk helsevern og spesialisert rusomsorg) og spesialiserte
barneverntjenester, samt statlig tilsynsvirksomhet.
Fylkeskommunene har ansvar for
tannhelsetjenester og familievernet.
Kommunene har ansvaret for allmennlegetjenesten,
fysioterapitjenesten, jordmortjenesten, helsestasjons- og skolehelsetjenesten,
pleie- og omsorgstjenester, er første behandlingsnivå innen
psykisk helsearbeid, rusvern og barnevern, samt ansvarlig for øvrige
sosialtjenester. Kommunesektoren har et selvstendig ansvar for å utvikle
sine helse- og omsorgstjenester planmessig slik at de er tilpasset
den samiske befolkningen i området.
8.1.2 Sametingets rolle i utformingen av helsepolitikken
Sametinget er en sentral dialogpartner for statlige myndigheter
med hensyn til politikkutviklingen og overfor dem som har ansvar
for tjenesteutøvelsen overfor den samiske befolkningen.
Konsultasjonsavtalen mellom statlige myndigheter og Sametinget gjelder
også på det helsepolitiske området.
Sametinget foreslår kandidater fra de samiske miljøene
til styrene i helseforetakene
.Gjennom
sin rolle på dette området kan Sametinget indirekte bidra
til at regionale helseforetak sørger for at likeverdige
og tilgjengelige spesialisthelsetjenester for den samiske befolkning
blir ivaretatt.
Det er etablert et samarbeidsorgan
mellom Sametinget og regionale helseforetak. Helse Nord ved Helse Finnmark
og Sametinget har det mest konkrete samarbeidet.
Ulike faglige organisasjoner/institusjoner ber også Sametinget
om å oppnevne representanter til fagråd, styrer
og medlem i styringsgrupper som skal representere og ivareta de
samiske interesser. Disse representantene vil således være
viktige premissleverandører til regjeringens helse- og
sosialpolitikk.
Gjennom fordeling av tilskuddsmidler til lokale prosjekter i
fylkeskommuner og kommuner har Sametinget også en påvirkningsmulighet
for helse- omsorgstjenesten til den samiske befolkning.
Sametinget har de siste årene fått tildelt
i underkant av 6 mill. kroner årlig til sitt arbeid på helse-
og omsorgsektoren. Prosjektmidlene som Sametinget har delt ut til
tilrettelegging av helse- og sosialtjenester for den samiske befolkning,
har sin bakgrunn i NOU 1995:6
Plan for helse-
og sosialtjenester for den samiske befolkning. NOUen synliggjorde
at samiske tjenestemottakere og norsk helsetjeneste hadde betydelige
utfordringer med å forstå hverandre. Dette ble
så fulgt opp i Stoltenberg I-regjeringens handlingsplan:
Mangfold og likeverd. Med denne handlingsplanen
fulgte prosjektmidler for å iverksette tiltak i planen.
Sametinget har fastsatt retningslinjer for prosjektmidlene, og i
henhold til disse fastsetter Sametingsrådet hvert år
satsingsområder for midlene. Ved behandling av søknader
legges det vekt på geografisk spredning og spredning mellom
ulike fagfelt innen helse- og sosialsektoren. Tildelte prosjektmidler de
siste årene har vært knyttet til områder
som:
Svangerskap, fødsel og barselomsorg.
Ungdom og rus.
Tilrettelegging av helsetjenester til den samiske befolkning.
Utvikling av tolketjeneste til den samiske befolkning med
henblikk på helsetjenesten.
Aldring og eldreomsorg med spesiell vinkling på demensomsorg.
Se også Sametingets årsmelding 2007, punkt
11.
8.2 Psykisk helsevern
Som en del av opptrappingsplanen for psykisk helse er det etablert
nasjonale kompetansefunksjoner for psykisk helsevern for den samiske
befolkning. Kompetansefunksjonene for barne- og ungdomspsykiatrien
er etablert i Karasjok og for voksenpsykiatrien i Lakselv. Disse
er organisatorisk samlet i Samisk nasjonalt kompetansesenter for psykisk
helsevern (SANKS). SANKS har et nasjonalt ansvar for å bidra
til utviklingen av et likeveldig tilbud innen psykisk helsevern
for den samiske befolkning i hele Norge.
De særskilt avsatte midlene i opptrappingsplanen har
hatt stor effekt, og SANKS har knyttet til seg en sterk samisk fagstab.
SANKS oppgaver i form av forskning, veiledning og kliniske
funksjoner samt tilbud om spesialistutdanninger, praksisplasser
og hospitering er under oppbygging. SANKS har ved den voksenpsykiatriske
døgnenheten i Lakselv etablert samarbeid med kommunene om
veiledning og samarbeidsmøter som bidrar til at kommunehelsetjenesten
settes i stand til å motta utskrevene pasienter. Det er
fortsatt en utfordring å synliggjøre virksomheten
til SANKS innad i det regionale helseforetaket og overfor kommunene
i egen og andre regioner, slik at kompetansen kan komme flest mulig
pasienter til gode.
8.2.1 Tiltak for å forebygge seksuelle overgrep mot barn
og unge
Det samiske samfunnet har i de siste årene opplevd at
overgrepssaker har fått stor oppmerksomhet i pressen. Seksuelle
overgrep mot barn forekommer mange steder i landet, og er ikke et
spesielt samisk fenomen. I arbeidet med å motvirke seksuelle
overgrep mot barn i samiske bygder er det imidlertid nødvendig
med kompetanse om samisk kultur i tillegg til kompetanse om seksuelle overgrep
generelt.
I regi av SANKS ble det i 2007 etablert et fagteam ved to psykologer
i Kautokeino kommune. Disse har i hele 2007 tilbudt kliniske tjenester
rettet mot barn og unge som har vært utsatt for seksuelle
overgrep i kommunen. Det er lagt vekt på undervisning i
skolen, gruppemøter med ungdom og møter med foreldrene.
Det er etablert en telefontjeneste i kommune. Det er også gitt
tilbud om hjelp til overgripere
.Lignende
tiltak er nå under etablering i Tysfjord kommune på bakgrunn
av de erfaringer man har gjort i Kautokeino.
8.3 Somatisk spesialisthelsetjeneste
Spesialistlegesenteret i Karasjok ble etablert for å kunne
betjene den samiske befolkning på grunnlag av kompetanse
innen samisk språk og kultur. Senteret har fra starten
hatt tilbud innenfor indremedisin, øre-nese-hals og revmatologi.
Senteret har også tilbud innen ortopedi og kirurgi, samt hudlidelser.
Senteret er utstyrt med røntgenavdeling, blodlaboratorium
og høresentral.
8.4 Habilitering og rehabilitering
I Soria Moria-erklæringen er det slått fast
at rehabilitering og opptrening skal sikres til alle som trenger
det etter sykdom eller skade. Regjeringen vil også arbeide
for at barn med funksjonshemminger eller kronisk sjukdom får
et godt og tverrfaglig habiliteringstilbud. Helse- og omsorgsdepartementet
la fram Nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering sammen
med St.prp. nr. 1 (2007 – 2008). Strategien
omtaler tilbudet til samisk befolkning.
Den enkeltes rett til rehabilitering er i dag sikret gjennom
lovgivningen, både i kommunehelsetjenesteloven og i spesialisthelsetjenesteloven.
Den samiske befolkningen skal tilbys habiliterings- og rehabiliteringstjenester
innenfor det ordinære tjenestetilbudet. Utfordringen er å bygge
opp samisk språkkunnskap og kulturforståelse der
det er aktuelt. Tiltak for å styrke en slik forståelse
er fortsatt nødvendig. Mennesker med kognitiv svikt som følge
av sykdom eller skader, har et særlig behov for et rehabiliteringstilbud
hvor språk- og kulturforståelse ligger til grunn
for samhandlingen. Helsesenteret Sonjatun i Nordreisa er blant annet
et statlig spesialpedagogisk tyngdepunkt for rehabilitering av pasienter
med afasi og stemmeproblemer. Senteret er også en del av
spesialisthelsetjenesten ved Universitetssykehuset i Nord-Norge HF.
Helsedirektoratet finansierer en stilling til samiskspråklig
logoped ved senteret gjennom årlige prosjektmidler for å sikre
at samiskspråklige blir møtt med språk-
og kulturforståelse. Helsedirektoratet arbeider med nasjonale
faglige retningslinjer for forebygging, behandling og rehabilitering
ved hjerneslag. Det vil i dette arbeidet blir vurdert om det er
behov for særskilte tiltak for å implementere
retningslinjene i befolkningen der kultur og språk kan
utgjøre barrierer.
Boks 9.1 Samisk virkelighetsoppfatning og kulturforståelse
i pleie- og omsorgstjenesten
Figur 9.2 Storfjord kommune i Troms
I Storfjord kommune ble det i perioden 2003 – 2006,
med støtte fra Sametinget, gjennomført et prosjekt
der målsetningen var å implementere den sjøsamiske
og kvenske livsforståelsen og tradisjonen inn i den vanlige
pleie- og omsorgstjenesten. Viktige faktorer i arbeidet er å etablere
en praksis med systematisk kunnskapsutvikling, dokumentasjon og
iverksetting av den livskunnskapen brukere, pårørende
og ansatte har. Det er også av betydning å ha
et sterkt fokus på lokalmiljøets verdier og tradisjoner.
Arbeidet har medført stor motivasjon og interesse fra
ansatte, brukere og pårørende. Kulturforståelse
og tiltak er nå nedfelt i alle avdelingene i årsrapporter
og tiltaksplaner. Videre er det et emne ansatte gjerne velger å utvikle
i videre- og etterutdanning. Alle individuelle planer i tjenesten
har en egen kulturdel.
Tjenesten omfatter sykehjem, hjemmetjeneste, psykisk helse, utviklingshemmede
og arbeidstrening for alle disse gruppene og omfatter mennesker
i alle aldre.
Helse- og omsorgsdepartementet la i 2007 fram en delplan til
Omsorgsplan 2015, Demensplan 2015 – Den gode dagen. Planen
er utarbeidet på bakgrunn av Rapport IS-1486 «Glemsk,
men ikke glemt» fra Helsedirektoratet, med utfordringer, behov
og anbefalte satsingsområder bl.a. for samisk befolkning.
Ved utvikling av demens kan personen miste sitt andre språk,
og for samer kan dette medføre at norskferdighetene går
tapt og kommunikasjonsvansker kan oppstå. Departementet
ser at det er behov for å etablere et samisk demenssenter
som kan bistå med utredning og diagnostisering av demens
og bistå med ambulant råd og veiledning.
8.5 Informasjon til kreftsyke
I dag tilbyr Den norske kreftforening samiske pasienter å ta
kontakt med «Kreftlinjen» hvor en samisktalende
kreftsykepleier er tilgjengelig per elektronisk post samt telefon
en gang per uke. Våren 2007 ble det gitt ut en brosjyre
om kreft på samisk. Det er behov for å styrke
denne typen informasjon ytterligere.
8.6 Rus
I forbindelse med undersøkelsen «Ung i Nord» viste
rapporten «Ung i Sápmi» (2003)
at selvrapportert alkohol- og narkotikabruk blant samisk ungdom
var lavere enn i den øvrige befolkningen, og lavest i indre
Finnmark. Dette er interessante funn som kan bidra til å avlive
mulige myter på dette området om det motsatte.
Det er grunn til å være oppmerksom på resultatene
i rapporten, og å undersøke disse nærmere
som ledd i det videre forebyggingsarbeidet.
Forebyggingstiltak må målrettes bedre og ta hensyn
til at personer med samisk bakgrunn kan ha andre behov enn den norske
befolkning, for eksempel for oversettelse eller bruk av tolk. Det synes å være
en generell erfaring at samiske pasienter i rusinstitusjoner forholder
seg tause og tilbaketrukne på grunn av opplevde maktrelasjoner og
fremmedgjøring. For å bedre behandlingsresultatene
til samiske pasienter i rusinstitusjoner vil departementet i samarbeid
med Sametinget og samiske helse- og sosialfaglige miljøer
etablere tilbud som tar opp i seg en samisk kulturell erfaring, der
fysisk arbeid med tilknytning til tradisjonelle næringer
og håndverk kan stå sentralt.
8.7 Oppfølging av nasjonal strategi for å utjevne
sosiale helseforskjeller
Senter for samisk helseforskning har både epidemiologisk
og samfunnsvitenskapelig kompetanse, og vil kunne bidra til å belyse
eventuelle sosiale forskjeller i helse og helseatferd mellom norsk
og samisk befolkning, og innad i den samiske befolkning. Iverksetting
av tiltak for økt språkkompetanse og kulturforståelse
er avgjørende for økt resultatlikhet i helsetjenesten.
På levekårsområdet for øvrig
er det store utfordringer knyttet til frafall fra skolegang og varig
arbeidsledighet. Generelle levekår har stor betydning for
god helse og for å mestre livet samt å kunne bruke
de ordninger som er etablert i samfunnet. Det er avgjørende
at samordningen mellom de ulike delene av NAV-etaten lykkes, og
at arbeidet med samiske brukere tar utgangspunkt i deres kulturelle
erfaringer. Det kan være behov for å utvikle andre
tiltak og kurstilbud enn de som er mer eller mindre standardisert
på landsplan. Brukermedvirkning vil være viktig
for å få til dette.
8.8 Senter for samisk helseforskning
Siden etableringen i 2001 har senteret gjennomført en
rekke studier knyttet til helse og levekår for den samiske
befolkning. De viktigste studiene er:
Helse- og leverkårsundersøkelsen
SAMINOR
Urfolksforskning i polare strøk
Ungdom og helse i nord
Kartlegging blant helse- og sosialarbeidere i Nord-Norge – kompetanse
og tjenestetilbud.
Senteret har kommet i en rekrutteringsmessig gunstig situasjon,
da flere personer som har tatt doktorgrad ønsker å fortsette
som forskere. Det er i dag avlagt fire doktorgradsavhandlinger på bakgrunn
av forskning ved senteret, og flere er nært forestående.
Helse- og omsorgsdepartementet ønsker å videreføre
finansieringen til senteret i et langsiktig perspektiv. Dette for å sikre
langsiktig kunnskapsoppbygging og forskningsaktivitet
ved senteret.
I tiden fremover vil følgende forskningsområder
stå sentralt:
Tverrsnittsanalyse av funnene i helse-
og levekårsundersøkelsen SAMINOR samt en oppfølgingsundersøkelse
som kan belyse endringer i livsstil, levekår og helse over
tid.
Inngå i samarbeid om internasjonal forskning bl.a.
urfolksforskning i polare strøk. Det er et ønske å delta
i «Survey of living conditions in the Artic» – SliCA.
Et slikt samarbeid vil kunne danne grunnlag for et bredere internasjonalt engasjement.
Miljømessige problemer i relasjon til helse og levekår.
I første omgang dreier det seg om miljøforurensninger
i samers tradisjonelle kosthold; reinkjøtt og fisk. Det
er ønske om å gjennomføre en bredt anlagt
medisinsk og kulturell studie av Tsjernobyl-ulykkens betydning for
sørsamene på bakgrunn av et tidligere forprosjekt
gjennomført i 2006.
Intensivering av samarbeid med Statistisk Sentralbyrå,
Sametinget og Samisk høgskole i Kautokeino.
Fortsette forskning knyttet til selvmord, rus
og psykisk helse.
Resultatene av disse undersøkelsene blir publisert løpende.
8.9 Tannhelse
I St.meld. nr. 35 (2006 – 2007)
Tilgjengelighet, kompetanse og sosial utjevning – Framtidas
tannhelsetjenester er tannhelsetjenester til den samiske befolkning
omtalt. Den fylkeskommunale tannhelsetjenesten i Finnmark formidler
at tannhelsesituasjonen innenfor de samiske områdene er
vanskelig, både blant barn og unge og den voksne del av
befolkningen. Helse- og omsorgsdepartementet vil innhente ytterligere
kunnskap om tannhelsen i den samiske befolkning.
Problemer med rekruttering av tannleger til offentlige stillinger
i Nord-Norge var ett av flere argumenter som medførte at
Stortinget i 2002 sluttet seg til forslaget om å øke
utdanningskapasiteten av tannleger. Denne økningen skulle
finne sted gjennom å etablere en ny utdanning i Tromsø.
I 2004 ble de første 12 studieplasser etablert. Tannlegeutdanningen
i Tromsø har lagt vekt på omfattende praksis i
offentlig tannhelsetjeneste under utdanningen. Opptakskapasiteten
har økt gradvis, til 40 per år fra høsten
2007. Ved opptak av nye tannlegestudenter, skal 60 prosent av studentene være
fra de tre nordnorske fylkene, samtidig som en plass er reservert
en samisktalende student. Som et virkemiddel for å sikre
tilgangen på spesialisttannlegetjenester i hele Nord-Norge,
er det opprettet et regionalt odontologisk kompetansesenter for
Nord-Norge. Tannlegeutdanningen, tannpleierutdanningen og kompetansesenteret
er samlokalisert i et nytt klinikkbygg oppført av Troms
fylkeskommune. Bygget ble tatt i bruk sommeren 2007. Det forventes
at den nye utdanningen og kompetansesenteret skal bidra til bedre
rekruttering og stabilisering av tannhelsepersonell i Nord-Norge, mer
forskning og fagutvikling, og bedre kvalitet i tjenesten.
8.10 Særskilte utfordringer i det
lulesamiske og sørsamiske
området
I lulesamiske og sørsamiske områder utgjør
den samiske befolkningen en minoritet. Med enkelte unntak er det
få samiske familier i hver kommune. Familiene er knyttet
til hverandre på tvers av kommunegrenser gjennom felles
kultur og nettverk. I disse områdene er det særskilte
utfordringer for å ivareta et likeverdig tilbud til den
samiske befolkningen. Dette gjelder både kommunale helse-
og sosialtjenester, tannhelsetjenester og spesialisthelsetjenester.
Departementet vil i samarbeid med Sametinget og berørte
kommuner vurdere aktuelle tiltak som kan bidra til å sikre
likeverdighet i tilgjengelighet til helse- og sosialtjenester. Snåsa kommune
ble i 2008 innlemmet i samisk språkområde. Det
bør legges til rette for at Snåsa kommune kan
ha rådgivende funksjoner for helsetjenesten til øvrige
kommuner i regionen.
8.11 Strategier og tiltak
Den overordnede statlige strategi er å utjevne forskjeller
i helsetilbudet og at hele befolkningen skal ha likeverdig tilbud
til helse- og sosialtjenester. For å oppnå dette
for den samiske befolkning, ønsker Staten, gjennom forskning
og bedre kunnskapsgrunnlag for ansatte i kommunale tjenester, og gjennom
sin eierstyring av spesialisthelsetjenester å bidra til
at den samiske befolkning opplever større tilfredshet med
helse- og sosialtjenesten. Følgende tiltak er konkrete
virkemidler i en slik strategi:
Kommuner og fylkeskommuner
Helse- og omsorgsdepartementet vil
i samarbeid med Helsedirektoratet og fylkesmennene styrke råd
og veiledning overfor de kommunale og fylkeskommunale tjenester
mht. tilbudet til den samiske befolkningen.
Helse- og omsorgsdepartementet vil i samarbeid med Sametinget
vurdere hvordan tolketjenesten til den samiske befolkning kan bli bedre
i helsetjenesten.
Som ledd i delplan til omsorgsplan 2015 «Demensplan
2015 – den gode dagen» vil Helsedirektoratet
iverksette forsknings- og utviklingsprosjekter om ulike
brukergrupper, herunder personer med demens som har samisk bakgrunn.
For å bedre behandlingsresultatene til samiske pasienter
i rusinstitusjoner vil Helse- og omsorgsdepartementet i samarbeid
med Sametinget og samiske helse- og sosialfaglige miljøer
etablere tilbud som tar opp i seg samisk kulturell erfaring.
Helsedirektoratet vil utarbeide materiale som kan taes i
bruk i helsestasjons- og skolehelsetjenesten som ledd i å bedre
tannhelsen hos den samiske befolkning.
Helse- og omsorgsdepartementet vil i samarbeid med Sametinget
utrede nærmere hvordan likeverdighet i helsetjenesten kan
bli ivaretatt i de lulesamiske og sørsamiske områdene.
Helse- og omsorgsdepartementet vil bidra til finansiering
av utviklingstiltak og av institusjoner med samisk kompetanse innenfor
helsetjenesten. Særlig i områder hvor samer er
i mindretall kan det være aktuelt å knytte aktiviteter
til samiske kultursentra som for eksempel Várdobáiki
i Evenes.
Statlige virksomheter
Helse- og omsorgsdepartementet ønsker å styrke
samisk brukermedvirkning i statlige tjenester. Eksempel på dette
er deltakelse i brukerrådene for helseforetakene.
Helse- og omsorgsdepartementet vil stimulere til ytterligere
forskning ved Senter for samisk helseforskning knyttet
til samers helse og levekår.
Helse- og omsorgsdepartementet vil i samarbeid med Statens
helsetilsyn vurdere hvordan tilsynet ivaretar den samiske befolkningens rett
til helsehjelp samt hvordan retten til nødvendig helsehjelp
etterleves.
Helse- og omsorgsdepartementet vil synliggjøre
i oppdragsdokumentene til de regionale helseforetakene at samiske
pasienters rett og behov for tilrettelagte tjenester må etterspørres
og synliggjøres i planlegging, utredning og når
beslutninger tas.