Du er her:
Kunnskapsdepartementet (KD) har ansvaret for samfunnssektorer som er viktige for at vi skal vokse og utvikle oss – både som enkeltmennesker og samfunn. Barnehager, utdanningsinstitusjonene og forskningsmiljøene har samtidig viktige roller som kulturbærere og kulturformidlere. Utvikling, endring og omstilling må gå hånd i hånd med bevaring og overføring av tradisjoner og verdier.
KD arbeider for at Norge skal ha et godt og effektivt utdanningssystem samt produktive og kreative forskningsmiljøer. Vi trenger disse institusjonene dersom vi skal greie å møte utfordringene i en verden der kapital og kunnskap krysser grenser, der informasjons- og bioteknologi skaper nye muligheter og etiske utfordringer, der kunnskap er den viktigste kapital.
KD har som mål at alle skal ha mulighet til å delta i og påvirke utvikling i kunnskapssamfunnet. En viktig forutsetning for å nå dette målet er en kunnskapssektor som har evne til å utvikle, formidle og utnytte ny kunnskap.
Størstedelen av de statlige tilskuddene til grunnskolen og videregående opplæring går over budsjettet til Kommunal- og regionaldepartementet som del av inntektssystemet for kommuner og fylkeskommuner. Kommunene har ansvar for grunnskoleopplæringen, mens fylkeskommunene har ansvar for videregående opplæring.
Departementets ansvarsområder:
- Barnehager.
- Grunnskoleopplæring, skolefritidsordningen, spesialpedagogiske kompetansesentre.
- Videregående opplæring i skole og fagopplæring i arbeidslivet.
- Høyere utdanningsinstitusjoner, Statens lånekasse for utdanning, tilskudd til studentvelferd.
- Voksenopplæring og livslang læring på alle utdanningsområder i samarbeid med ulike arrangører.
- Forskningssaker mellom departementene, grunnbevilgning til Forskningsrådet, forskningsinstitusjoner, internasjonale programmer og institusjoner, Meteorologisk institutt.
- Personal- og organisasjonssaker, IT i utdanningen og likestilling.
- Forvaltningsoppgaver, budsjett og regnskap.
Sist oppdatert: 21.10.2013