Kompetansepolitikk

Verdien av den samlede menneskelige kapitalen i Norge er høy – over seks ganger så høy som verdien av oljeformuen. Målet for kompetansepolitikken er å bidra til at den menneskelige kapitalen forvaltes best mulig.

Kompetanse er kunnskaper og ferdigheter som anvendes for å løse oppgaver og møte utfordringer. Sammenliknet med utdanningspolitikken for øvrig særpreges kompetansepolitikken av et tydeligere anvendelses- og arbeidslivsperspektiv. Kompetansepolitikk er den samlende politikk som påvirker både utvikling og anvendelse av kompetanse i utdanningssystemet, arbeidslivet og i samfunnet. 

VOX er vårt nasjonalt fagorgan for kompetansepolitikk, med vekt på voksnes læring.

Publiserte saker om kompetansepolitikk:

NOU 2014: 7

Elevenes læring i fremtidens skole

NOU 2014: 5

MOOC til Norge

Livslang læring og utenforskap

Regjeringen skal utvikle en ny og helhetlig politikk for voksne som har svake grunnleggende ferdigheter. i løpet av 2015 skal dette arbeidet legges fram i en melding til Stortinget om livslang læring og utenforskap.

OECDs analyse av Norge: Ta kompetansen i bruk!

Norge må ta kompetansen bedre i bruk for å sikre konkurransekraften og velferden i fremtiden, viser en ny rapport fra OECD. - Det finnes for mange eksempler på at folk med behov for å bedre sin kompetanse faller mellom to stoler. Dette ønsker regjeringen å gjøre noe med, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.

Konkurransekraft for norske arbeidsplasser

Regjeringens mål er å skape rom for vekst, trygge fremtidens velferd og gi folk og næringsliv større valgfrihet. For å lykkes må vi styrke norsk konkurransekraft på sikt slik at man kan skape flere og tryggere arbeidsplasser.

SSBs fremskrivningsrapport om fremtidige kompetansebehov

De som ikke har høyere eller yrkesrettet utdannelse, vil oppleve et stadig trangere arbeidsmarked i årene frem mot 2030. Behovet for arbeidskraft med høyere utdanning, særlig innenfor administrasjon og helse, pleie og omsorg, vil øke spesielt mye i årene som kommer. Statistisk sentralbyrå har med ujevne mellomrom laget slike framskrivninger siden 1993. I denne rapporten presenteres nye beregninger som går fram til 2030.

OECD Skills Strategy

Skills Strategy skal bistå medlemsland med å utvikle kompetansepolitiske strategier for bedre å møte en usikker økonomisk utvikling. Norge var det første landet som undertegnet avtale med OECD om Skills Strategy.

Meld. St. 14 (2012–2013)

Kompetanse for en ny tid

NOU 2013: 2

Hindre for digital verdiskaping

LÆRERMOD: Arbeidsmarkedet for lærere og førskolelærere fram mot år 2035

LÆRERMOD er et planleggingsverktøy som benyttes til framskrivninger av tilbud av og etterspørsel etter undervisningspersonell. Etter at modellen ble etablert i 1998 har Statistisk sentralbyrå hatt ansvar for oppdatering og videreutvikling. Oppdaterte framskrivinger har blitt utført om lag hvert tredje år. Den forrige oppdateringen ble gjennomført i 2008, og de viktigste resultatene ble gjengitt i St. meld nr. 11 (2008- 2009).

Flere dokumenter om temaet

Kontaktinformasjon

Avdeling for analyse, internasjonalt arbeid og kompetansepolitikk

Telefon: 22 24 75 03

Adresse:

Kirkegata 18
Postboks 8119 Dep
0032 Oslo

Kunnskapsdepartementet

Kontaktinformasjon

Avdeling for analyse, internasjonalt arbeid og kompetansepolitikk

Telefon: 22 24 75 03

Adresse:

Kirkegata 18
Postboks 8119 Dep
0032 Oslo